Spionagefoto's van nieuwe Red Bull onthullen bijzondere ontwikkelingen
De eerste beelden van de RB20 tijdens de shakedown op Silverstone
circuleerden meteen rond en wekten grote nieuwsgierigheid op bij
Formule 1-liefhebbers. Enkele bijzondere elementen van de nieuwe
bolide, ontworpen door Adrian Newey en zijn collega's, vielen
meteen op. Dat begint bij de voorkant van de neus, die is verlengd
tot aan de voorkant van de voorvleugel. Op deze manier wordt het
grotere zijdelingse oppervlak van de punt van de neus effectief
benut om de uitstroom van de luchtstroom te versterken. Maar het
centrale deel van de RB20 valt het meeste op. Het concept om de
luchtinlaten bij de sidepods zo ver mogelijk af te sluiten, lijkt
tot het uiterste te zijn doorgevoerd. De inlaten lijken zelfs te
verdwijnen onder de grote lip ter hoogte van de bovenrand van de
sidepod. Het profiel van de sidepods loopt in een rechte lijn naar
achteren toe en vertoont veel gelijkenissen met de tweede versie
van de Mercedes W14 uit 2023. Een andere gelijkenis is het profiel
van de motorkap, gekenmerkt door twee 'bazooka's' met een ronde
doorsnede. Ook die lijken op de W14 en hellen sterk naar beneden,
om zo ervoor te zorgen dat de blazende hete lucht naar de beam wing
afbuigt. Extreem De luchtinlaat boven het hoofd van de coureur is
ook gemodificeerd en heeft veel weg van een vierkante doorsnede.
Ook het volume van de motorkap is opvallend, want die is veel
breder dan bij de RB19. Het geheel van deze elementen - de nieuwe
luchtinlaat, het grotere volume van de motorkap en de 'grote
bazooka's' - is in feite het gevolg van het extreme concept rond de
hooggeplaatste inlaten van de sidepods, die zijn afgeschermd door
een bovenlip (ook wel tray genoemd). In wezen lijkt het erop dat
Red Bull de verpakking van de radiatoren en koelers heeft moeten
omgooien om het grote kanaal onder de sidepod te creëren en zo de
luchtstroom direct naar de achteras te sturen. In tegenstelling tot
de recente vrees van Newey dat hij een te conservatieve versie zou
hebben geproduceerd, is de RB20 duidelijk extremer dan haar
voorganger, waarbij elk element is opgeofferd om de strategische
aerodynamische doelen te bereiken.
circuleerden meteen rond en wekten grote nieuwsgierigheid op bij
Formule 1-liefhebbers. Enkele bijzondere elementen van de nieuwe
bolide, ontworpen door Adrian Newey en zijn collega's, vielen
meteen op. Dat begint bij de voorkant van de neus, die is verlengd
tot aan de voorkant van de voorvleugel. Op deze manier wordt het
grotere zijdelingse oppervlak van de punt van de neus effectief
benut om de uitstroom van de luchtstroom te versterken. Maar het
centrale deel van de RB20 valt het meeste op. Het concept om de
luchtinlaten bij de sidepods zo ver mogelijk af te sluiten, lijkt
tot het uiterste te zijn doorgevoerd. De inlaten lijken zelfs te
verdwijnen onder de grote lip ter hoogte van de bovenrand van de
sidepod. Het profiel van de sidepods loopt in een rechte lijn naar
achteren toe en vertoont veel gelijkenissen met de tweede versie
van de Mercedes W14 uit 2023. Een andere gelijkenis is het profiel
van de motorkap, gekenmerkt door twee 'bazooka's' met een ronde
doorsnede. Ook die lijken op de W14 en hellen sterk naar beneden,
om zo ervoor te zorgen dat de blazende hete lucht naar de beam wing
afbuigt. Extreem De luchtinlaat boven het hoofd van de coureur is
ook gemodificeerd en heeft veel weg van een vierkante doorsnede.
Ook het volume van de motorkap is opvallend, want die is veel
breder dan bij de RB19. Het geheel van deze elementen - de nieuwe
luchtinlaat, het grotere volume van de motorkap en de 'grote
bazooka's' - is in feite het gevolg van het extreme concept rond de
hooggeplaatste inlaten van de sidepods, die zijn afgeschermd door
een bovenlip (ook wel tray genoemd). In wezen lijkt het erop dat
Red Bull de verpakking van de radiatoren en koelers heeft moeten
omgooien om het grote kanaal onder de sidepod te creëren en zo de
luchtstroom direct naar de achteras te sturen. In tegenstelling tot
de recente vrees van Newey dat hij een te conservatieve versie zou
hebben geproduceerd, is de RB20 duidelijk extremer dan haar
voorganger, waarbij elk element is opgeofferd om de strategische
aerodynamische doelen te bereiken.
