Snoeihard oordeel over Red Bull-samenwerking: "FIA moet er wat aan doen"
Zak Brown heeft opnieuw zijn ongenoegen geuit over de samenwerking
van Red Bull met haar zusterteam Visa Cash App RB (RB) in de
Formule 1. Red Bull heeft sinds 2006 haar tweede team, eerder
bekend als Toro Rosso en AlphaTauri, voornamelijk gebruikt om
juniorcoureurs in te zetten. Het zusterteam, dat dus onder een
nieuwe noemer verder gaat, heeft die filosofie echter veranderd. Er
wordt nu een ervaren kracht naast de Red Bull-junior gezet. Dit
jaar bestaat de line-up uit Daniel Ricciardo en Yuki Tsunoda.
Daarnaast is de technische samenwerking met Red Bull in 2024
drastisch uitgebreid. RB koopt zoveel mogelijk onderdelen binnen de
reglementen en kan zo bouwen op een aantal belangrijke componenten
van de wereldkampioen. Brown heeft de afgelopen maanden al
regelmatig bezorgd gereageerd op de intensieve samenwerking en
richt zijn pijlen opnieuw op Red Bull en RB na de McLaren-launch.
"Ik spreek in het brede belang van de sport", stelt Brown tegenover
Sky Sports . "Als je naar elke andere grote sport kijkt, is het
niet toegestaan om twee teams in bezit te hebben. Ik zou zelfs nog
verder willen gaan: ja, er zijn relaties tussen A- en B-teams. Toen
ze vijftien jaar geleden begonnen, was dat omdat er grote kloven
zichtbaar waren tussen de topteams en de kleinere teams. Nu er een
budgetplafond is, zitten alle teams zo'n beetje aan dat plafond.
Het is een gelijk speelveld." Brown roept op tot ingrijpen FIA Maar
waar zit precies het probleem? "Ik kan vanuit de F1
Commission-sessies vertellen dat ze iedere keer op hetzelfde
stemmen en in theorie hoeft het niet altijd in het beste belang van
één van de twee teams te zijn. We hebben ook wat
samenwerkingsverbanden op het circuit gezien en op technisch gebied
zijn ze (RB, red.) zeer openhartig geweest over het feit dat ze
bijvoorbeeld de ophanging gingen nemen. De definitie van
constructeur is dat iemand zijn eigen intellectuele eigendom
ontwikkelt." "De sport is nu doorgegroeid en beschikt over een
gelijk speelveld", vervolgt Brown zijn verhaal. "Ik denk dat deze
samenwerkingen juist voor ongelijke kansen zorgen. De fans
verwachten het niet, dus de FIA moet er echt wat aan doen."
van Red Bull met haar zusterteam Visa Cash App RB (RB) in de
Formule 1. Red Bull heeft sinds 2006 haar tweede team, eerder
bekend als Toro Rosso en AlphaTauri, voornamelijk gebruikt om
juniorcoureurs in te zetten. Het zusterteam, dat dus onder een
nieuwe noemer verder gaat, heeft die filosofie echter veranderd. Er
wordt nu een ervaren kracht naast de Red Bull-junior gezet. Dit
jaar bestaat de line-up uit Daniel Ricciardo en Yuki Tsunoda.
Daarnaast is de technische samenwerking met Red Bull in 2024
drastisch uitgebreid. RB koopt zoveel mogelijk onderdelen binnen de
reglementen en kan zo bouwen op een aantal belangrijke componenten
van de wereldkampioen. Brown heeft de afgelopen maanden al
regelmatig bezorgd gereageerd op de intensieve samenwerking en
richt zijn pijlen opnieuw op Red Bull en RB na de McLaren-launch.
"Ik spreek in het brede belang van de sport", stelt Brown tegenover
Sky Sports . "Als je naar elke andere grote sport kijkt, is het
niet toegestaan om twee teams in bezit te hebben. Ik zou zelfs nog
verder willen gaan: ja, er zijn relaties tussen A- en B-teams. Toen
ze vijftien jaar geleden begonnen, was dat omdat er grote kloven
zichtbaar waren tussen de topteams en de kleinere teams. Nu er een
budgetplafond is, zitten alle teams zo'n beetje aan dat plafond.
Het is een gelijk speelveld." Brown roept op tot ingrijpen FIA Maar
waar zit precies het probleem? "Ik kan vanuit de F1
Commission-sessies vertellen dat ze iedere keer op hetzelfde
stemmen en in theorie hoeft het niet altijd in het beste belang van
één van de twee teams te zijn. We hebben ook wat
samenwerkingsverbanden op het circuit gezien en op technisch gebied
zijn ze (RB, red.) zeer openhartig geweest over het feit dat ze
bijvoorbeeld de ophanging gingen nemen. De definitie van
constructeur is dat iemand zijn eigen intellectuele eigendom
ontwikkelt." "De sport is nu doorgegroeid en beschikt over een
gelijk speelveld", vervolgt Brown zijn verhaal. "Ik denk dat deze
samenwerkingen juist voor ongelijke kansen zorgen. De fans
verwachten het niet, dus de FIA moet er echt wat aan doen."
