McLaren doet boude voorspelling: "Updates gaan minder opleveren"
McLaren liet in 2023 zien hoe je een ommekeer moet bewerkstelligen.
Het team uit Woking begon dramatisch aan het seizoen, maar was na
een forse update veelal de naaste belager van Red Bull en Max
Verstappen. Lando Norris en Oscar Piastri hopen met de nieuwe MCL38
écht mee te gaan doen om de overwinningen, al baarde het team wel
opzien door te stellen dat niet alle ontwikkelingen op de auto
zaten tijdens de launch. Het riep de vraag op of er problemen
waren. Teambaas Andrea Stella legt tegenover onder meer
RacingNews365 uit wanneer de updates dan wel volgen. "Ik houd het
algemeen als het om de specifieke onderdelen gaat, maar ze hebben
in feite te maken met het verbeteren van de aerodynamische
prestaties, de mechanische kant en de interactie met de banden",
vertelt Stella. "We zagen dat de verbeteringen potentie hadden,
maar we kregen ze niet op tijd af voor de launch. Waarschijnlijk
worden het nu updates voor het begin van het seizoen." Ontwikkeling
remt af Toch maakt Stella zich geen zorgen. "Ik wil niet zeggen dat
de verbeteringen het niet hebben gehaald. Het is meer dat sommige
ontwikkelingsprojecten het niet gehaald hebben. Wanneer je aan
zulke projecten begint, wil je ze uiteraard zo snel mogelijk
brengen. Maar er is meer dan genoeg ruimte om de verbeteringen
later op deze auto te zetten. Er zijn geen restricties als het gaat
over de lay-out van de auto en de mate waarin we ze beschikbaar
kunnen stellen. Het is dus gewoon een kwestie van tijd die nodig is
om projecten te laten rijpen en ze vervolgens op te leveren."
Stella voorspelt ook dat aan het einde van het jaar de zogenaamde
'wet van de remmende voorsprong' haar intrede doet. Dat houdt in
dat teams niet meer in staat zijn om de auto's veel te verbeteren,
omdat de limieten van de huidige reglementen bereikt worden.
Updates maken dan qua snelheidsvoordeel een minder groot verschil.
Tot nu toe was de ontwikkelingscurve van de huidige ground effect-
reglementen nog goed zichtbaar. "Ik denk dat we dit jaar voor het
eerst binnen de huidige reglementen gaan zien dat updates steeds
minder opleveren. Twee jaar lang hebben we veel ontwikkeling
gezien, vooral op aerodynamisch gebied. Maar nu verwacht ik dat het
tegen het einde van het seizoen moeilijker zal worden voor
ontwerpers om een zeer hoog ontwikkelingstempo aan te houden.
Daarom zei ik al eerder dat we competitief gaan zijn als we het
ontwikkelingstempo van de afgelopen 12 maanden kunnen vasthouden",
sluit Stella af.
Het team uit Woking begon dramatisch aan het seizoen, maar was na
een forse update veelal de naaste belager van Red Bull en Max
Verstappen. Lando Norris en Oscar Piastri hopen met de nieuwe MCL38
écht mee te gaan doen om de overwinningen, al baarde het team wel
opzien door te stellen dat niet alle ontwikkelingen op de auto
zaten tijdens de launch. Het riep de vraag op of er problemen
waren. Teambaas Andrea Stella legt tegenover onder meer
RacingNews365 uit wanneer de updates dan wel volgen. "Ik houd het
algemeen als het om de specifieke onderdelen gaat, maar ze hebben
in feite te maken met het verbeteren van de aerodynamische
prestaties, de mechanische kant en de interactie met de banden",
vertelt Stella. "We zagen dat de verbeteringen potentie hadden,
maar we kregen ze niet op tijd af voor de launch. Waarschijnlijk
worden het nu updates voor het begin van het seizoen." Ontwikkeling
remt af Toch maakt Stella zich geen zorgen. "Ik wil niet zeggen dat
de verbeteringen het niet hebben gehaald. Het is meer dat sommige
ontwikkelingsprojecten het niet gehaald hebben. Wanneer je aan
zulke projecten begint, wil je ze uiteraard zo snel mogelijk
brengen. Maar er is meer dan genoeg ruimte om de verbeteringen
later op deze auto te zetten. Er zijn geen restricties als het gaat
over de lay-out van de auto en de mate waarin we ze beschikbaar
kunnen stellen. Het is dus gewoon een kwestie van tijd die nodig is
om projecten te laten rijpen en ze vervolgens op te leveren."
Stella voorspelt ook dat aan het einde van het jaar de zogenaamde
'wet van de remmende voorsprong' haar intrede doet. Dat houdt in
dat teams niet meer in staat zijn om de auto's veel te verbeteren,
omdat de limieten van de huidige reglementen bereikt worden.
Updates maken dan qua snelheidsvoordeel een minder groot verschil.
Tot nu toe was de ontwikkelingscurve van de huidige ground effect-
reglementen nog goed zichtbaar. "Ik denk dat we dit jaar voor het
eerst binnen de huidige reglementen gaan zien dat updates steeds
minder opleveren. Twee jaar lang hebben we veel ontwikkeling
gezien, vooral op aerodynamisch gebied. Maar nu verwacht ik dat het
tegen het einde van het seizoen moeilijker zal worden voor
ontwerpers om een zeer hoog ontwikkelingstempo aan te houden.
Daarom zei ik al eerder dat we competitief gaan zijn als we het
ontwikkelingstempo van de afgelopen 12 maanden kunnen vasthouden",
sluit Stella af.
