Technisch F1-analist: "Mercedes balanceert op randje van de regels met nieuwe auto"

Mercedes bevestigt met zijn W15 dat het nu echt is gebroken met het
recente verleden. James Allison en zijn technische team hebben
namelijk gekozen voor het aerodynamische concept van Red Bull.
Onderscheidende elementen van die integratie zijn niet alleen terug
te zien aan de aflopende sidepods, maar ook aan de cockpiut, die
naar verluidt met zo'n 10 centimeter naar achteren is verplaatst.
Het zijn karakteristieken van een auto die overeen lijkt te komen
met die van concurrent Red Bull. Er zijn echter twee zichtbare
gebieden waarbij het team uit Brackley met originele oplossingen op
de proppen is gekomen. Trucje Te beginnen met de voorvleugel en de
constructie van de verschillende elementen. Volgens de reglementen
moeten alle individuele flappen verbonden zijn met de neus, maar
moet het vleugelprofiel verticaal minstens drie maal de lengte
hebben van het koord. Het gedeelte van het koord dat bloot ligt,
voldoet op papier niet aan de regels, omdat er daar dus alleen een
koord te zien is, geen flap. Het koord komt echter uit de flap die
op papier wel aan de regels voldoet. De onderste twee flappen
voldoen tevens aan die regels, terwijl de bovenste flap eigenlijk
een veredelde Gurney flap is geworden die de regels niet
respecteert. Deze oplossing is er dan ook een die op het randje van
de reglementen balanceert. De functie van dit trucje is om meer
luchtstromen om de auto heen te leiden en tegelijkertijd ook
luchtstromen beter naar de luchtinlaten van de sidepods te leiden.
Sidepods Het tweede meest in het oog springende element van de W15
zijn die sidepod-inlaten, die worden gekenmerkt door een opening
die naar beneden doorloopt tot aan de zijkanten van het chassis,
waardoor de lucht die uit het centrale deel van de voorvleugel
komt, effectief dat kanaal in wordt gestuurd. Daarnaast is de
versnellingsbak ongeveer 3 centimeter korter gemaakt en is de
achterwielophanging, zoals al te zien was op de auto van
klantenteam Aston Martin, nu een push-rod. We kunnen dan ook
concluderen dat de Mercedes W15 een auto is die op het eerste
gezicht misschien conventioneel lijkt omdat hij de algemene
aerodynamische trends van Red Bull en de andere teams volgt, maar
verder ook elementen verbergt die verder gaan dan het klonen van
bewezen winnende concepten.

Top Headlines

Oudere Top Headlines