Ferrari opent de aanval op geheime wapen Red Bull

Een dominanter jaar dan 2023 zal Red Bull niet snel meemaken. Max
Verstappen stond na 19 van de 22 races als overwinnaar op de
hoogste trede van het podium, Sergio Perez wist twee races te
winnen. Alleen Carlos Sainz in zijn Ferrari wist Red Bull te
verslaan tijdens de Grand Prix van Singapore. Opvallend genoeg was
dat gelijk de enige race dat geen Red Bull-coureur op het podium
stond. Verstappen eindigde op P5, terwijl Perez niet verder kwam
dan P8. Het grote wapen van Red Bull in 2023 was de effectiviteit
van de DRS. De Oostenrijkse renstal kreeg het voor elkaar om veel
meer topsnelheid te genereren als de DRS-vleugel werd geopend. De
effectiviteit was meer dan 30% groter dan bij de concurrentie en de
topsnelheid lag soms zo'n 20 kilometer per uur hoger dan bij de
concurrenten. Eind 2023 probeerde McLaren al dezelfde weg te
bewandelen en nu volgt Ferrari. De Scuderia heeft de achtervleugel
flink aangepakt. Dat geeft de technisch directeur van Ferrari,
Enrico Cardile, aan. "Een onderdeel van de ontwikkeling van de auto
is de volledige vernieuwing van de achtervleugel. We hebben de auto
al gepresenteerd met een nieuwe mid-downforce achtervleugel, die we
nu al aan het vernieuwen zijn, gezien de range die we hebben. We
richten onze aandacht dus ook op de achtervleugel", zo laat Cardile
weten aan diverse media, waaronder RacingNews365 . 'Kiezen onze
eigen richting' Red Bull heeft sinds de regelwijzigingen in 2022
het wiel het beste uitgevonden. Verstappen en Perez wonnen 38 van
de 44 Grand Prix in de laatste twee jaar. Het zou dus logisch zijn
als Ferrari de kant van Red Bull op gaat, maar de Scuderia kiest
haar eigen pad. "We hebben zeker onze eigen richting gekozen. We
hebben vorig jaar veel tijd gestoken in het beter begrijpen van de
driveability van onze auto en wat het betekende voor de vormgeving
van onze aerodynamica." "Op die manier hebben we onze eigen
richting gekozen", aldus Cardile. "Ik kan niet zeggen welke doelen
Red Bull zichzelf heeft gesteld of waar ze in de toekomst naartoe
zal willen. Als ze zo'n doel hebben gevonden, dan onderzoeken we
natuurlijk verschillende opties. En we vinden dat dit de beste
manier is om onze eigen doelen te bereiken", aldus de technisch
directeur van Ferrari. En weet Cardile al wanneer de eerste grote
updates komen op de SF-24? "Het enige dat ik kan zeggen is dat we
al vooruitgang hebben geboekt en de auto verder hebben ontwikkeld
in vergelijking tot de auto die we hebben gepresenteerd. We zullen
later pas beslissen waar en wanneer het beste moment is om te komen
met de eerste updates", zo sluit de technisch directeur af.

Top Headlines

Oudere Top Headlines