McLaren wil met doordacht concept Red Bull permanent uitdagen

De nieuwe MCL38 van McLaren lijkt op het eerste gezicht een
doordachte en begrijpelijke doorontwikkeling van de vorige auto.
Het team maakte echter al duidelijk dat een aantal cruciale details
bij de launch ontbraken. Het project rond de MCL38 begon vorig jaar
vrij vroeg. Vanaf juli werden de meeste middelen van de technische
afdeling voor de nieuwe auto gebruikt. Teambaas Andrea Stella heeft
dat ook meermaals verklaard. In de praktijk gebeurde dat vlak
voordat de nieuwe windtunnel volledig operationeel was. Dat viel
samen met de eerste week van de zomerstop. Daarom waren de updates
die in de tweede helft van het vorige seizoen werden geïntroduceerd
vooral het resultaat van tests in de Toyota-windtunnel in Keulen.
De MCL38 verschilt visueel niet veel van haar voorganger, maar veel
van de ontwikkelingen waren wel gericht op de besturing en de
driveability . In feite zijn dat kenmerken die de afgelopen jaren
ontbraken. Conceptuele problemen Het is interessant om te zien dat
elke engineer van McLaren, afhankelijk van de zwakke punten van de
vorige bolide, soms uitgesproken tegenstrijdige standpunten
inneemt. Dat ging over het belang van bepaalde elementen van de
auto in vergelijking met de concurrentie. Daarom was de overweging
van Stella in de tweede helft van het vorige seizoen relevant. Hij
stelde dat het gedurende 2023 niet mogelijk was om conceptuele
problemen aan de ophanging van de MCL60 te verhelpen. Eigenlijk
stelde Stella die ingrepen uit richting het concept van de MCL38,
omdat hij het zeer belangrijk vond om de aerodynamica van de nieuwe
auto zo goed mogelijk te laten werken. Het is dus niet
verbazingwekkend dat de ophanging is aangepakt. Specifiek is er
veel aan de voorwielophanging gedaan, waarschijnlijk om mechanische
en aerodynamische doelstellingen te bereiken. Aan de ene kant moet
het een beter beheer van de directe stroming onder de auto
opleveren. De stroming zou zo minder beïnvloed moeten worden door
de turbulentie die door de voorwielen wordt gegenereerd. Tevens
moet de ophanging ook voor een betere feedback van de vooras zorgen
in de bochten. Dat was iets wat vooral in het eerste deel van vorig
seizoen ontbrak. Het aerodynamische concept volgt het idee van de
vorige auto, met aflopende sidepods. De richels aan de basis van de
motorkap omsluiten nu het bodywork op de rand tussen de motorkap en
de zijkant. Dat is niet opvallend, al ziet de zijkant van het
chassis voor de sidepods er wel interessant uit. Er is een enorm
kanaal voor de luchtstroom ontstaan, die naar de opening van de
diffuser wordt geleid. Al met al kan de MCL38 als een zakelijke
benadering worden beschouwd. Wel geeft het duidelijk de ambities
van McLaren in 2024 weer: een serieuze rivaal van Red Bull zijn.

Top Headlines

Oudere Top Headlines