Nieuwe Red Bull Verstappen voorzien van 'geniale' vondst Newey

De presentatie van de RB20 laat zien dat de wijzigingen verdergaan
dan uit de uitgelekte beelden van de shakedown bleek. In wezen
hebben de uiteinden van de sidepods een punt bereikt waarop de
horizontale inlaten zijn vervangen door een verticale sleuf die
langs de zijkanten van de cockpit loopt. In de praktijk is het de
uitvergroting van het kanaal tussen de sidepods en de vloer die een
revolutie teweeg heeft gebracht in de vorm van de luchtinlaten.
Zoals gezegd zijn ze dus gereduceerd tot verticale sleuven aan de
zijkanten van de cockpit, praktisch op de plaats waar Ferrari de
bypass duct heeft geplaatst. Op deze manier hebben Adrian Newey en
zijn collega's het doel bereikt om een deel van de luchtstroom die
de auto omringt in het onderste deel van het chassis op te vangen.
Deze stroom wordt omgeleid door de draagarmen van de
voorwielophanging. Deze oplossing verklaart het gebruik van de
geplaatste en naar beneden gebogen 'bazooka's' op de motorkap, maar
ook de vergroting van de doorsnede van de air scope en de motorkap
zelf. Dat was wel te zien op de foto's van de shakedown en is zo
ontworpen om voldoende warmte-uitwisseling naar de motor te
garanderen. Al met al lijkt het terecht om de RB20 als een
onderhuidse revolutie te omschrijven. Zonder twijfel is alle
interne dynamica van de auto veranderd om dit extreme
aerodynamische concept te kunnen toepassen. Misschien zijn er ook
wel risico's genomen? Wie weet, we gaan het zien in Bahrein. Bekijk
de bijzondere inlets op de tekening hieronder. Daaronder de
spy-foto genomen tijdens de launch.

Top Headlines

Oudere Top Headlines