Red Bull kan Mercedes de genadeklap uitdelen: "Maar dit is geen tactische keuze"
We gaan terug naar het jaar 2022, het eerste jaar van de huidige
ground effect -reglementen. Mercedes begint met een zeer radicaal
concept aan het seizoen en zorgt voor gefronste wenkbrauwen bij de
andere teams. De W13 lijkt geen sidepods te hebben en de inlets,
voor zover die er zichtbaar op zitten, zijn verticaal. De andere
teams kiezen massaal voor inlets met een andere vorm. Het idee
wordt geen succes. Mercedes begint dramatisch aan 2022, maar houdt
vanwege een redelijke opmars en een zege van George Russell in
Brazilië tóch aan het concept vast voor 2023. De Zilverpijlen zijn
echter opnieuw niet opgewassen tegen het dominante Red Bull en
stappen vanaf de Grand Prix van Monaco van het zogenaamde zero pod
-concept af. Plan voorgoed in de prullenbak, zou je zeggen. Red
Bull en hoofdontwerper Adrian Newey denken daar verbazingwekkend
genoeg totaal anders over. De nieuw gepresenteerde RB20 heeft wel
wat weg van de W13 en de eerste versie van de W14. De inlets zijn
verticaal en lijken zelfs te verdwijnen onder de grote lip aan de
bovenrand van de sidepod. En daar zit wel meteen het verschil met
Mercedes. De RB20 beschikt, hoe smal dan ook, nog wel over
sidepods. Het is niet de enige overeenkomst met de Mercedes van
vorig jaar. Red Bull heeft ook twee 'bazooka's' op de motorkap
geplaatst. Die hellen sterk naar beneden en zorgen er zo voor dat
de hete lucht naar de beam wing afbuigt. Mercedes gebruikte dat in
2023 dus al. Bekijk de overeenkomsten én verschillen tussen de
concepten van Red Bull en Mercedes hieronder. De tekst gaat daarna
verder. Geen tactische keuze Het roept vragen op waarom Red Bull
voor deze aanpak kiest. Bij Mercedes werkte het in 2022 en 2023
duidelijk niet, maar Newey en zijn collega's lijken toch echt in
het concept te geloven. Teambaas Christian Horner vertelde bij de
launch dat Red Bull zo haar redenen heeft om dit concept te
gebruiken. "Het is geen tactische keuze, het is gebaseerd op
performance en op wat we zien in onze simulaties. En natuurlijk
ziet de auto er op bepaalde vlakken heel anders uit dan vorig jaar.
Maar we zouden dit ontwerp niet hebben toegepast als we niet het
gevoel hadden dat het beter was." Als de RB20 daadwerkelijk weer
stukken beter is, zou dat een pijnlijk verhaal voor Mercedes zijn.
De Zilverpijlen modderden anderhalf jaar aan en vervloekten daarna
het concept, terwijl Red Bull, de dominante factor van de afgelopen
jaren, nu lachend wat zaken overneemt. Als het werkt, en dat moet
natuurlijk nog blijken in de komende weken, is dat een doorn in het
oog van de concurrent. Maar is de RB20 ook een risico? Volgens
Verstappen niet. "Ik zou zeggen dat het 'gecontroleerde
agressiviteit is'. Iedereen is heel blij met wat we hebben gedaan.
Er zijn geen vraagtekens of iets dergelijks, het is niet alsof het
team niet helemaal zeker is over de ontwikkeling. Ik zou het nog
steeds Red Bull-stijl noemen." Eén ding is zeker: Red Bull maakt de
tongen opnieuw los met een extreem concept. En dat kan zomaar op
een pijnlijk verhaal uitdraaien voor Mercedes. Red Bull zal haar
titels maar met dit concept prolongeren...
ground effect -reglementen. Mercedes begint met een zeer radicaal
concept aan het seizoen en zorgt voor gefronste wenkbrauwen bij de
andere teams. De W13 lijkt geen sidepods te hebben en de inlets,
voor zover die er zichtbaar op zitten, zijn verticaal. De andere
teams kiezen massaal voor inlets met een andere vorm. Het idee
wordt geen succes. Mercedes begint dramatisch aan 2022, maar houdt
vanwege een redelijke opmars en een zege van George Russell in
Brazilië tóch aan het concept vast voor 2023. De Zilverpijlen zijn
echter opnieuw niet opgewassen tegen het dominante Red Bull en
stappen vanaf de Grand Prix van Monaco van het zogenaamde zero pod
-concept af. Plan voorgoed in de prullenbak, zou je zeggen. Red
Bull en hoofdontwerper Adrian Newey denken daar verbazingwekkend
genoeg totaal anders over. De nieuw gepresenteerde RB20 heeft wel
wat weg van de W13 en de eerste versie van de W14. De inlets zijn
verticaal en lijken zelfs te verdwijnen onder de grote lip aan de
bovenrand van de sidepod. En daar zit wel meteen het verschil met
Mercedes. De RB20 beschikt, hoe smal dan ook, nog wel over
sidepods. Het is niet de enige overeenkomst met de Mercedes van
vorig jaar. Red Bull heeft ook twee 'bazooka's' op de motorkap
geplaatst. Die hellen sterk naar beneden en zorgen er zo voor dat
de hete lucht naar de beam wing afbuigt. Mercedes gebruikte dat in
2023 dus al. Bekijk de overeenkomsten én verschillen tussen de
concepten van Red Bull en Mercedes hieronder. De tekst gaat daarna
verder. Geen tactische keuze Het roept vragen op waarom Red Bull
voor deze aanpak kiest. Bij Mercedes werkte het in 2022 en 2023
duidelijk niet, maar Newey en zijn collega's lijken toch echt in
het concept te geloven. Teambaas Christian Horner vertelde bij de
launch dat Red Bull zo haar redenen heeft om dit concept te
gebruiken. "Het is geen tactische keuze, het is gebaseerd op
performance en op wat we zien in onze simulaties. En natuurlijk
ziet de auto er op bepaalde vlakken heel anders uit dan vorig jaar.
Maar we zouden dit ontwerp niet hebben toegepast als we niet het
gevoel hadden dat het beter was." Als de RB20 daadwerkelijk weer
stukken beter is, zou dat een pijnlijk verhaal voor Mercedes zijn.
De Zilverpijlen modderden anderhalf jaar aan en vervloekten daarna
het concept, terwijl Red Bull, de dominante factor van de afgelopen
jaren, nu lachend wat zaken overneemt. Als het werkt, en dat moet
natuurlijk nog blijken in de komende weken, is dat een doorn in het
oog van de concurrent. Maar is de RB20 ook een risico? Volgens
Verstappen niet. "Ik zou zeggen dat het 'gecontroleerde
agressiviteit is'. Iedereen is heel blij met wat we hebben gedaan.
Er zijn geen vraagtekens of iets dergelijks, het is niet alsof het
team niet helemaal zeker is over de ontwikkeling. Ik zou het nog
steeds Red Bull-stijl noemen." Eén ding is zeker: Red Bull maakt de
tongen opnieuw los met een extreem concept. En dat kan zomaar op
een pijnlijk verhaal uitdraaien voor Mercedes. Red Bull zal haar
titels maar met dit concept prolongeren...
