Hoe de transfer van Hamilton in het voordeel van Verstappen kan werken

Het grote nieuws kwam toch wel als een donderslag bij heldere
hemel: Lewis Hamilton rijdt vanaf 2025 voor Ferrari. De Brit maakte
gebruik van een ontsnappingsclausule in zijn hagelnieuwe contract
en trekt na twaalf jaar de deur achter zich dicht bij zijn geliefde
Mercedes. De timing was bijzonder, want Hamilton moet nog een heel
seizoen bij de Zilverpijlen vertoeven. Zelfs Toto Wolff was verrast
dat Hamilton deze winter de knoop doorhakte. Ondertussen was Carlos
Sainz het grootste slachtoffer van de sensationele transfer. De
Spanjaard, die aan zijn vierde seizoen bij Ferrari gaat beginnen,
kreeg een belletje van Fred Vasseur en moet voor 2025 op zoek naar
een ander team. Ook voor Sainz geldt dat hij nog 24 races voor de
boeg heeft met een team waar hij gaat vertrekken. En hij zal het
nieuws toch niet aan hebben zien komen. Sainz was tot voor kort in
gesprek over een nieuw Ferrari-contract. De stoelendans kan zeer
positief uitpakken voor Max Verstappen. De Nederlander wist al
haarfijn uit te leggen dat Hamilton en Sainz niet meer bij alle
meetings van Mercedes en Ferrari mogen zijn. Verstappen vertelde er
het volgende over tijdens de Red Bull-launch. "Natuurlijk is
iedereen professioneel en daar zullen ze gewoon wel prima mee
kunnen dealen, ook omdat ze zoveel succes samen hebben gehad. Bij
sommige meetings mag je er dan echter niet meer bij zijn!" Maar
ziet hij het zelf als een voordeel? "Ik denk daar niet eens over
na, of dat een voordeel is voor ons. We moeten ons op onszelf
concentreren, dat is al moeilijk genoeg." De voordelen zijn er wel
Toch kan het echt wel positief uitpakken voor Verstappen, die dit
jaar maar al te graag zijn vierde wereldtitel op rij wil pakken.
Zoals gezegd mogen Hamilton en Sainz waarschijnlijk niet meer bij
alle meetings zijn, wat doorgaans de ontwikkeling van Mercedes en
Ferrari in de weg gaat staan. De feedback van de coureurs kan niet
tot in de puntjes worden besproken als ze zelf niet aanwezig zijn.
Waarom Mercedes en Ferrari ongetwijfeld Hamilton en Sainz een
beetje buiten gaan sluiten? Uit angst dat ze informatie naar de
concurrent meenemen. Je zal maar een geweldige innovatie voor 2025
óf de nieuwe bolides van 2026 bedacht hebben en hem ineens bij de
concurrent zien. Als zij die innovatie dan beter toepassen, ben je
de sjaak. Je ziet hetzelfde gebeuren als technische kopstukken naar
een nieuw team overstappen. Een andere factor is de teamspirit.
Hamilton en Sainz hebben in 2024 niets meer te verliezen en hoeven
daarom niet altijd de beste teamspelers te zijn. Stel dat Hamilton
van Mercedes de vraag krijgt om teamgenoot George Russell voorbij
te laten. Gaat hij dat dan ook echt doen of ontstaat er wrijving?
In 2023 ging het soms ook al weleens mis, denk bijvoorbeeld aan de
Grand Prix van Japan en Qatar. Tijdens de laatstgenoemde GP tikten
Russell en Hamilton elkaar zelfs van de baan af. Als het om het
kampioenschap gaat, tellen zulke incidenten zwaar mee. De tekst
gaat verder onder de afbeelding. Lange termijn In het coronajaar
2020 zagen we ook een stoelendans voor het seizoen überhaupt begon.
Toen vond de eerste GP in juli plaats en maakten verschillende
coureurs en teams daarvoor al transfers bekend. Zo zou Sebastian
Vettel begin 2021 van Ferrari naar Aston Martin vertrekken. Het
gevolg? Een dramatisch seizoen, mede omdat de auto niet snel was en
de Duitser moedeloos rondliep. Vettel zou door de achterdeur
verdwijnen. Gaat Verstappen de mogelijke voordelen allemaal in 2024
merken? Waarschijnlijk niet. Natuurlijk kan hij dit jaar profiteren
wanneer de Mercedes- en Ferrari-coureurs elkaar in de haren
vliegen. Mocht het weer spannend worden tussen de topteams, kunnen
crashes, teamorders en ontwikkeling doorslaggevend zijn. Op dat
gebied lijkt Verstappen meteen te kunnen profiteren als het bij de
andere teams fout gaat. Wellicht zien we de gevolgen ook wel in
2025 terug. Hamilton en Sainz zullen niet alle technische
informatie meer delen én ontvangen, waardoor Mercedes en Ferrari
een ontwikkelingsachterstand op kunnen lopen. Voor nu is het
allemaal speculatie, maar wees niet verbaasd wanneer Verstappen
tussen de problemen van Mercedes en Ferrari doorstuurt en zo
optimaal profiteert van de perikelen bij zijn rivalen. De
Nederlander is er duidelijk goed genoeg voor en zal dan in zijn
vuistje lachen.

Top Headlines

Oudere Top Headlines