Heeft Sainz nog iets te bewijzen in zijn laatste Ferrari-jaar?
Het F1-seizoen van Carlos Sainz begon op een uiterst moeilijke
manier. Nog voordat hij ook maar één meter had gereden, kreeg hij
te horen dat hij aan het einde van 2024 bij Ferrari moet
vertrekken. Sainz verklaarde vorig jaar nog dat hij hoopte het
nieuwe seizoen in te gaan met een nieuw contract, maar in plaats
daarvan zit hij nu zonder stoeltje en moet hij op jacht naar een
nieuw team. Bestaat de mogelijkheid dat Sainz volgend jaar niet in
de Formule 1 te zien zal zijn? Het is onwaarschijnlijk en er is
weinig twijfel over dat Sainz een belangrijke speler op de
rijdersmarkt is. Maar voor de Spanjaard zullen er teams zijn waar
hij zelf de voorkeur aan geeft, dus moet hij zich bewijzen op het
circuit om dat gewenste stoeltje te bemachtigen. De waarde van
Sainz De prestaties van Sainz in de afgelopen jaren hebben hem een
goede reputatie opgeleverd. Zo was hij vorig jaar de enige coureur
die erin slaagde om Red Bull van een zege af te houden, tijdens de
GP van Singapore. Lewis Hamilton was waarschijnlijk de enige
coureur die het stoeltje van Sainz kon bedreigen. Ferrari greep
natuurlijk de kans om de zevenvoudig wereldkampioen te
contracteren, wat wel resulteerde in het onvermijdelijke vertrek
van Sainz. De 29-jarige coureur wordt beschouwd als een F1-veteraan
met negen seizoenen in de Formule 1 op zijn conto. Tijdens zijn
debuutjaar in 2015 nam hij het op tegen zijn snelle teamgenoot Max
Verstappen. Waar Verstappen promoveerde naar Red Bull bleef Sainz
bijna drie jaar bij Toro Rosso voordat hij de Red Bull-familie
verliet en overstapte naar Renault. Middenmoot Sainz bracht één
volledig seizoen door bij Renault voordat hij naar McLaren
overstapte. Helaas voor Sainz kwam Renault nooit verder dan een
plek in het middenveld toen hij er verbleef, terwijl de prestaties
van McLaren alleen maar beter werden na het vertrek van de
Spanjaard. Maar toch, door veelvuldig in de punten te rijden en het
optimale uit zijn wagens te halen, bleef Sainz een gewilde coureur
en kreeg hij uiteindelijk een plek bij het meest lucratieve team
van de F1: Ferrari. Maar Ferrari is er de afgelopen jaren niet in
geslaagd om voor titels mee te strijden. Sainz won er wel zijn
eerste race door te zegevieren tijdens de GP van Groot-Brittannië
in 2022, gevolgd door een tweede overwinning in Singapore vorig
jaar. Het overtreffen van teamgenoot Charles Leclerc was nooit een
noodzaak en Sainz is ook niet bepaald in verlegenheid gebracht door
de prestaties van de Monegask. Om zijn periode bij Ferrari een
mislukking te noemen zou geen eer doen aan zijn prestaties van de
laatste jaren. Desondanks zal Sainz teleurgesteld zijn dat hij nog
geen kans heeft gekregen om te strijden voor een
wereldkampioenschap en misschien is dat wel het enige vraagteken
dat boven zijn hoofd hangt als hij onderhandelingen bij een nieuw
team ingaat. Is hij een coureur die in staat is om de druk van een
sterke kopman aan te kunnen? Bekijk hieronder in de tabel hoe de
prestaties van Sainz zich ten opzichte van Leclerc verhouden. De
tekst gaat daarna verder. Charles Leclerc vs Carlos Sainz bij
Ferrari Wie zou hem kunnen contracteren? Sainz' strategische
beslissingen en berichten via de boardradio laten ook zijn
volwassenheid en het lezen van een racesituatie zien, zelfs als de
prestatiedruk hoog is. Dat hoge prestatieniveau zou genoeg moeten
zijn om verschillende teams te interesseren. Maar waar zou hij
terecht kunnen komen? Een voor de hand liggende kandidaat is
Mercedes, dat na twee teleurstellende jaren de titelstrijd weer wil
aangaan. Een directe ruil met Hamilton zou een solide plek zijn
voor Sainz, maar Mercedes heeft misschien andere ideeën over wie
het in het team wil inpassen, namelijk Fernando Alonso of Andrea
Kimi Antonelli. Vertrekt Sainz naar Mercedes, dan zou dit de
volgende grote fabrikant zijn waar hij onder contract komt te
staan. Maar dat geldt ook voor Audi, dat in 2026 toetreedt tot de
Formule 1 als vervanger van Stake F1/Sauber. Hoewel het
onwaarschijnlijk is dat Audi in zijn eerste seizoenen voor
overwinningen zal strijden, zou Sainz een belangrijke rol kunnen
spelen om het Duitse team naar een competitief niveau te loodsen.
Sainz kan voor zijn inspanningen beloond worden met een langdurig
contract en een potentiële kans om voor een titel te gaan vechten.
Of, mocht Mercedes ervoor kiezen om Alonso aan boord te halen, zou
hij dan zijn idool bij Aston Martin kunnen vervangen voor het
nieuwe tijdperk in de samenwerking met Honda?Wat er ook met Sainz
gebeurt, er zal geen gebrek aan interesse zijn voor een coureur die
zijn waarde in de F1 al lang bewezen heeft.
manier. Nog voordat hij ook maar één meter had gereden, kreeg hij
te horen dat hij aan het einde van 2024 bij Ferrari moet
vertrekken. Sainz verklaarde vorig jaar nog dat hij hoopte het
nieuwe seizoen in te gaan met een nieuw contract, maar in plaats
daarvan zit hij nu zonder stoeltje en moet hij op jacht naar een
nieuw team. Bestaat de mogelijkheid dat Sainz volgend jaar niet in
de Formule 1 te zien zal zijn? Het is onwaarschijnlijk en er is
weinig twijfel over dat Sainz een belangrijke speler op de
rijdersmarkt is. Maar voor de Spanjaard zullen er teams zijn waar
hij zelf de voorkeur aan geeft, dus moet hij zich bewijzen op het
circuit om dat gewenste stoeltje te bemachtigen. De waarde van
Sainz De prestaties van Sainz in de afgelopen jaren hebben hem een
goede reputatie opgeleverd. Zo was hij vorig jaar de enige coureur
die erin slaagde om Red Bull van een zege af te houden, tijdens de
GP van Singapore. Lewis Hamilton was waarschijnlijk de enige
coureur die het stoeltje van Sainz kon bedreigen. Ferrari greep
natuurlijk de kans om de zevenvoudig wereldkampioen te
contracteren, wat wel resulteerde in het onvermijdelijke vertrek
van Sainz. De 29-jarige coureur wordt beschouwd als een F1-veteraan
met negen seizoenen in de Formule 1 op zijn conto. Tijdens zijn
debuutjaar in 2015 nam hij het op tegen zijn snelle teamgenoot Max
Verstappen. Waar Verstappen promoveerde naar Red Bull bleef Sainz
bijna drie jaar bij Toro Rosso voordat hij de Red Bull-familie
verliet en overstapte naar Renault. Middenmoot Sainz bracht één
volledig seizoen door bij Renault voordat hij naar McLaren
overstapte. Helaas voor Sainz kwam Renault nooit verder dan een
plek in het middenveld toen hij er verbleef, terwijl de prestaties
van McLaren alleen maar beter werden na het vertrek van de
Spanjaard. Maar toch, door veelvuldig in de punten te rijden en het
optimale uit zijn wagens te halen, bleef Sainz een gewilde coureur
en kreeg hij uiteindelijk een plek bij het meest lucratieve team
van de F1: Ferrari. Maar Ferrari is er de afgelopen jaren niet in
geslaagd om voor titels mee te strijden. Sainz won er wel zijn
eerste race door te zegevieren tijdens de GP van Groot-Brittannië
in 2022, gevolgd door een tweede overwinning in Singapore vorig
jaar. Het overtreffen van teamgenoot Charles Leclerc was nooit een
noodzaak en Sainz is ook niet bepaald in verlegenheid gebracht door
de prestaties van de Monegask. Om zijn periode bij Ferrari een
mislukking te noemen zou geen eer doen aan zijn prestaties van de
laatste jaren. Desondanks zal Sainz teleurgesteld zijn dat hij nog
geen kans heeft gekregen om te strijden voor een
wereldkampioenschap en misschien is dat wel het enige vraagteken
dat boven zijn hoofd hangt als hij onderhandelingen bij een nieuw
team ingaat. Is hij een coureur die in staat is om de druk van een
sterke kopman aan te kunnen? Bekijk hieronder in de tabel hoe de
prestaties van Sainz zich ten opzichte van Leclerc verhouden. De
tekst gaat daarna verder. Charles Leclerc vs Carlos Sainz bij
Ferrari Wie zou hem kunnen contracteren? Sainz' strategische
beslissingen en berichten via de boardradio laten ook zijn
volwassenheid en het lezen van een racesituatie zien, zelfs als de
prestatiedruk hoog is. Dat hoge prestatieniveau zou genoeg moeten
zijn om verschillende teams te interesseren. Maar waar zou hij
terecht kunnen komen? Een voor de hand liggende kandidaat is
Mercedes, dat na twee teleurstellende jaren de titelstrijd weer wil
aangaan. Een directe ruil met Hamilton zou een solide plek zijn
voor Sainz, maar Mercedes heeft misschien andere ideeën over wie
het in het team wil inpassen, namelijk Fernando Alonso of Andrea
Kimi Antonelli. Vertrekt Sainz naar Mercedes, dan zou dit de
volgende grote fabrikant zijn waar hij onder contract komt te
staan. Maar dat geldt ook voor Audi, dat in 2026 toetreedt tot de
Formule 1 als vervanger van Stake F1/Sauber. Hoewel het
onwaarschijnlijk is dat Audi in zijn eerste seizoenen voor
overwinningen zal strijden, zou Sainz een belangrijke rol kunnen
spelen om het Duitse team naar een competitief niveau te loodsen.
Sainz kan voor zijn inspanningen beloond worden met een langdurig
contract en een potentiële kans om voor een titel te gaan vechten.
Of, mocht Mercedes ervoor kiezen om Alonso aan boord te halen, zou
hij dan zijn idool bij Aston Martin kunnen vervangen voor het
nieuwe tijdperk in de samenwerking met Honda?Wat er ook met Sainz
gebeurt, er zal geen gebrek aan interesse zijn voor een coureur die
zijn waarde in de F1 al lang bewezen heeft.
