Nieuwe auto Verstappen is 'shocking': "Gaan een beetje richting Mercedes-concept!"

Smachtend keken de Formule 1-fans uit naar de presentatie van de
RB20, de nieuwe auto van Max Verstappen en Sergio Perez. Dinsdag
werkte Red Bull al een shakedown af en lekten er beelden uit, maar
twee dagen later zagen we de auto pas echt. En het technische
concept is opvallend, want Red Bull heeft heel wat aanpassingen
doorgevoerd. Het team uit Milton Keynes probeerde nog zaken te
verhullen op de foto's, maar Tom Coronel heeft genoeg gezien. Er is
veel op de schop gegaan, vertelt hij. "De allermooiste uitspraak
was natuurlijk van Max, dat hij zei dat de auto hetzelfde is",
lacht Coronel. "Dat klopt, hij is hetzelfde qua uiterlijk. Maar
technisch helemaal niet en dat zie je ook op de foto's, die
natuurlijk een beetje gefotoshopt zijn door de persafdeling van Red
Bull. Dat doen ze om de trucjes niet te laten zien. Wel zien we
technische en aerodynamische veranderingen en die zijn toch best
wel shocking . Want ze gaan een beetje richting het
Mercedes-concept! Je ziet dat zij naar het concept van Mercedes
gaan en Mercedes naar het concept van Red Bull." Pull rod Er werd
al veel over de verticale inlets en bazooka's, die dus op de
Mercedes lijken, gesproken. Coronel licht ook een ander sterk punt
uit. "De push rod en de pull rod is bij Red Bull hetzelfde
gebleven. Daar ben ik wel blij om, want dat is wel wat de grote
balans van de auto bepaalt. Dan heb ik het over de low speed en de
medium speed , want daarna gaat pas de aerodynamica werken. Dat is
naar mijn gevoel wel de reden waarom de banden veel langer meegaan
op de Red Bulls." "Ik kan me indenken hoe een auto moet aanvoelen.
Op nieuwe banden voelt een auto bij iedereen redelijk goed, omdat
die band het meeste draagt. Op het moment dat de band minder wordt,
gaan de aerodynamica en de mechanische grip veel meer een rol
spelen. En dat is de sterkte van de Red Bull. Het concept van Red
Bull dat de banden langer blijven leven, dat is de plus waarom Max
nog net die vijf seconden te pakken heeft. Dat is het gevoel van de
coureur, hoe je met de banden omgaat, maar het ligt ook aan de
auto." Maar weet Red Bull zeker dat dit gaat werken? Volgens
Coronel bedenk je nooit iets wat langzamer is. "Het is de simulator
die een richting aangeeft en de auto is een evolutie van de auto's
die we de afgelopen jaren gezien hebben. Daar is heel goed over
nagedacht. Het kan bijna niet zo zijn dat je iets verzint of
bedenkt wat langzamer is. Eén op de tien keer is het niet sneller,
maar het is niet langzamer. Ja, hij is sneller. Daar ben ik heilig
van overtuigd, maar het is altijd de vraag: hoeveel sneller? De
simulator geeft iets aan en is dat ook op de baan te merken? Dat is
het enige spannende, maar hij is 100% sneller." Bekijk hieronder de
volledige video! cWjSnNevIMw

Top Headlines

Oudere Top Headlines