Het merkwaardige geval van Alonso's mysterieuze testongeluk - werd hij wakker in 1995?
We schrijven 22 februari 2015 en de wintertests in Barcelona zijn
zojuist begonnen. Na een testsessie vol problemen in Jerez hoopt
McLaren eindelijk wat meters te maken met de nieuwe
Honda-krachtbron in het achteronder. Maar de zaken gaan nog altijd
niet volgens plan en Fernando Alonso mist de eerste paar uren van
de dag, terwijl Honda de nieuwe MGU-H probeert af te stellen. Als
Alonso dan eindelijk het circuit betreedt, klokt hij de vijfde
tijd, alvorens hij in de 21ste ronde op mysterieuze wijze crasht.
Over die crash wordt tot op de dag van vandaag gespeculeerd, zonder
een eenduidig antwoord. Wat gebeurde er met Alonso? In de lange
doordraaier naar rechts die bocht drie is, schiet de McLaren
plotsklaps naar rechts, waar hij met de betonnen muur in aanraking
komt. Het betreft een harde impact met een snelheid van ongeveer
160 kilometer per uur, nadat de auto op het gras alweer parallel
aan de barrière kwam te staan. Sebastian Vettel was net met zijn
Ferrari naar buiten gereden en zag het voor zijn ogen gebeuren. Hij
verklaarde later dat de beweging van de McLaren naar rechts
'vreemd' was. Ondanks de impact was het een crash waarna je normaal
gesproken redelijk ongeschonden uit de auto springt, maar toen dat
niet gebeurde, haastte het medische team zich naar de plek. Alonso
werd naar het ziekenhuis gevolgen, waar hij drie dagen moest
verblijven en waar een hoofdschudding werd geconstateerd. Zorgen
over een tweede impact in korte tijd maakten dat men besloot Alonso
voor de openingsrace in Australië aan de kant te houden. In
Maleisië keerde hij terug achter het stuur en werd het tijd om het
verhaal van Alonso zelf te aanhoren. Wat zijn de diverse theorieën?
McLaren claimde dat Alonso verrast werd door een sterke rukwind,
een verklaring die ondersteund werd door het feit dat Carlos Sainz
een soortgelijk, maar kleiner incident kende op datzelfde punt.
Echter, Alonso sprak die uitleg in Maleisië tegen. "Het was
duidelijk dat er een probleem was met de auto, maar er kon niks
worden gevonden in de data. Er is geen eenduidig antwoord, maar we
hadden zeker een stuurprobleem in bocht drie toen het stuur in de
rechterstand op slot sprong op het moment dat ik van de vijfde
versnelling terugschakelde naar de derde versnelling. Helaas
ontbreekt belangrijke informatie in de data. Misschien komen we wel
nooit helemaal achter de toedracht." McLaren maakte korte metten
met die uitleg, maar zeker was wel dat Alonso enige tijd het
bewustzijn had verloren na het incident. Omdat de auto seconden
voor de impact parallel kwam te staan aan de muur, begaf de
ophanging het niet. Maar als de ophanging niet brak, had iets of
iemand de volledige energie van de impact op moeten vangen. Alonso
zelf wellicht? Er werd destijds geschreven dat toen Alonso weer
bijkwam hij dacht dat hij nog altijd Ferrari-coureur was en anderen
beweerden dat hij wakker werd in 1995 en dat hij als kartcoureur
ooit de F1 hoopte te halen. Die verhalen verwees Alonso in Maleisië
linea recta naar het Rijk de Fabelen. "Ik werd niet wakker in 1995
en sprak ook geen Italiaans of iets dergelijks. Ik wist met het
ongeluk goed te herinneren en ook de gebeurtenissen een dag later."
Een laatste theorie was dat Alonso geëlektrocuteerd was door zijn
Honda, nadat de Japanners moeite hadden om de werking van de
complexe hybride systemen te doorgronden. Of was hij misschien
buiten bewustzijn geraakt door giftige dampen van de accu's?
Voormalig F1-coureur Fabrizio Barbazza claimde dat hij van bronnen
had vernomen dat Alonso een optater van 600 Watt via de auto had
gekregen. De crash zelf was vastgelegd door CCTV-beelden, maar die
beelden zijn nooit openbaar gemaakt.
zojuist begonnen. Na een testsessie vol problemen in Jerez hoopt
McLaren eindelijk wat meters te maken met de nieuwe
Honda-krachtbron in het achteronder. Maar de zaken gaan nog altijd
niet volgens plan en Fernando Alonso mist de eerste paar uren van
de dag, terwijl Honda de nieuwe MGU-H probeert af te stellen. Als
Alonso dan eindelijk het circuit betreedt, klokt hij de vijfde
tijd, alvorens hij in de 21ste ronde op mysterieuze wijze crasht.
Over die crash wordt tot op de dag van vandaag gespeculeerd, zonder
een eenduidig antwoord. Wat gebeurde er met Alonso? In de lange
doordraaier naar rechts die bocht drie is, schiet de McLaren
plotsklaps naar rechts, waar hij met de betonnen muur in aanraking
komt. Het betreft een harde impact met een snelheid van ongeveer
160 kilometer per uur, nadat de auto op het gras alweer parallel
aan de barrière kwam te staan. Sebastian Vettel was net met zijn
Ferrari naar buiten gereden en zag het voor zijn ogen gebeuren. Hij
verklaarde later dat de beweging van de McLaren naar rechts
'vreemd' was. Ondanks de impact was het een crash waarna je normaal
gesproken redelijk ongeschonden uit de auto springt, maar toen dat
niet gebeurde, haastte het medische team zich naar de plek. Alonso
werd naar het ziekenhuis gevolgen, waar hij drie dagen moest
verblijven en waar een hoofdschudding werd geconstateerd. Zorgen
over een tweede impact in korte tijd maakten dat men besloot Alonso
voor de openingsrace in Australië aan de kant te houden. In
Maleisië keerde hij terug achter het stuur en werd het tijd om het
verhaal van Alonso zelf te aanhoren. Wat zijn de diverse theorieën?
McLaren claimde dat Alonso verrast werd door een sterke rukwind,
een verklaring die ondersteund werd door het feit dat Carlos Sainz
een soortgelijk, maar kleiner incident kende op datzelfde punt.
Echter, Alonso sprak die uitleg in Maleisië tegen. "Het was
duidelijk dat er een probleem was met de auto, maar er kon niks
worden gevonden in de data. Er is geen eenduidig antwoord, maar we
hadden zeker een stuurprobleem in bocht drie toen het stuur in de
rechterstand op slot sprong op het moment dat ik van de vijfde
versnelling terugschakelde naar de derde versnelling. Helaas
ontbreekt belangrijke informatie in de data. Misschien komen we wel
nooit helemaal achter de toedracht." McLaren maakte korte metten
met die uitleg, maar zeker was wel dat Alonso enige tijd het
bewustzijn had verloren na het incident. Omdat de auto seconden
voor de impact parallel kwam te staan aan de muur, begaf de
ophanging het niet. Maar als de ophanging niet brak, had iets of
iemand de volledige energie van de impact op moeten vangen. Alonso
zelf wellicht? Er werd destijds geschreven dat toen Alonso weer
bijkwam hij dacht dat hij nog altijd Ferrari-coureur was en anderen
beweerden dat hij wakker werd in 1995 en dat hij als kartcoureur
ooit de F1 hoopte te halen. Die verhalen verwees Alonso in Maleisië
linea recta naar het Rijk de Fabelen. "Ik werd niet wakker in 1995
en sprak ook geen Italiaans of iets dergelijks. Ik wist met het
ongeluk goed te herinneren en ook de gebeurtenissen een dag later."
Een laatste theorie was dat Alonso geëlektrocuteerd was door zijn
Honda, nadat de Japanners moeite hadden om de werking van de
complexe hybride systemen te doorgronden. Of was hij misschien
buiten bewustzijn geraakt door giftige dampen van de accu's?
Voormalig F1-coureur Fabrizio Barbazza claimde dat hij van bronnen
had vernomen dat Alonso een optater van 600 Watt via de auto had
gekregen. De crash zelf was vastgelegd door CCTV-beelden, maar die
beelden zijn nooit openbaar gemaakt.
