Dit zijn de bevestigde F1 reserve coureurs van 2024
Het belang van reserve coureurs F1-reservecoureurs zijn van
cruciaal belang voor teams, omdat ze flexibiliteit en zekerheid
bieden. Ze spelen een rol in het ontwikkelingsproces van de auto
door middel van simulatorwerk en kunnen belangrijke meters maken
tijdens vrije trainingen. Bovendien is de kans reëel dat we hen in
actie zien, vooral als een vaste coureur geblesseerd raakt of ziek
wordt en vervangen moet worden. Zoals vorig jaar bijvoorbeeld, toen
we Liam Lawson ingezet zagen worden vanwege de polsblessure van
Daniel Ricciardo, wat aantoont hoe essentieel het is om betrouwbare
en getalenteerde reservecoureurs te hebben. F1 reserve coureurs van
2024 Red Bull & RB reserve coureur Liam Lawson maakte vorig
jaar een diepe indruk tijdens zijn eerste F1-optredens bij
AlphaTauri, waar hij de geblesseerde Daniel Ricciardo verving van
Zandvoort tot Qatar. Lawson versloeg consequent zijn tijdelijke
teamgenoot Yuki Tsunoda tijdens de kwalificaties en op racedag, en
behaalde zelfs punten in Singapore. Desondanks koos het team ervoor
om voor 2024 dezelfde line-up te behouden, waardoor Lawson
terugkeerde naar zijn rol als reservecoureur. Er zijn suggesties
dat hij zo goed als zeker een fulltime zitje voor 2025 krijgt, waar
hij ofwel Ricciardo of Tsunoda zal vervangen bij het hernoemde
RB-team. Mercedes reserve coureur Schumacher heeft al indruk
gemaakt met indrukwekkend simulatiewerk dat heeft geleid tot succes
op het circuit - Lewis Hamilton en George Russell loofden de
Duitser vorig seizoen na een dubbele podiumfinish in Spanje.
Schumacher leverde ook enkele indrukwekkende prestaties af tijdens
zijn eerste twee F1-seizoenen, waar hij punten scoorde in
Groot-Brittannië en Oostenrijk. Naast zijn rol bij Mercedes heeft
hij ook getekend om de Hypercar van Alpine te rijden in het World
Endurance Championship van dit jaar, met onder andere de 24 uur van
Le Mans. Ferrari reserve coureur Na een indrukwekkende F2-campagne
en twee VT1-optredens bij Haas in 2023, is Oliver Bearman
toegevoegd aan de lijst van Ferrari F1-reservecoureurs die klaar
zullen staan om de plaats in te nemen van Charles Leclerc of Carlos
Sainz in 2024. De jonge Brit - die dit jaar zijn tweede F2-seizoen
zal rijden met Prema - wordt vergezeld door de langdurige
Ferrari-reserve- en testcoureur Robert Shwartzman en de voormalige
Alfa Romeo-coureur Antonio Giovinazzi. Aston Martin reserve coureur
In 2024 is Felipe Drugovich wederom de reserve coureur van Aston
Martin. De jonge Braziliaan reed een dominante campagne in 2022,
waarbij hij overwinningen behaalde in de hoofdraces in Djedda,
Barcelona, Monaco en Zandvoort - waardoor hij het F2-kampioenschap
in Monza met nog een race te gaan kon veiligstellen. Zijn
consistente prestaties gedurende het seizoen zorgen ervoor dat hij
op de radar van de meeste F1-teams kwam te staan, maar met zeer
weinig beschikbare plaatsen staat Drugovich momenteel aan de
zijlijn terwijl Fernando Alonso en Lance Stroll in de F1-bolide van
Aston Martin racen. In de tussentijd zal hij tijdens het seizoen
races bijwonen om ervaring op te doen, evenals deelnemen aan
VT1-sessies. Hoewel zijn eerste optreden tijdens het Italiaanse
GP-weekend van 2023 weinig indruk maakte, Drugovich de smaak te
pakken tijdens de eerste trainingssessie van het Grand Prix-weekend
van Abu Dhabi in 2023, waarbij hij tweede eindigde in het algemene
klassement, slechts 0.228 seconden achter de snelste tijd van
Mercedes-coureur George Russell. McLaren reserve coureur McLaren
heeft ervoor gekozen om voor 2024 een nieuw reserveduo op te
stellen, bestaande uit IndyCar-ster Pato O'Ward en Le Mans-winnaar
Ryo Hirakawa. Als motorklant van Mercedes - een overeenkomst die
onlangs is verlengd tot 2030 - heeft het team uit Woking vaak
reserve-rijders van andere teams gebruikt in plaats van hun eigen
rijders in dienst te nemen. In 2023 stonden Mick Schumacher en
Felipe Drugovich standby. Maar in een poging om het meer als een op
zichzelf staand team te laten lijken, heeft McLaren CEO Zak Brown
ervoor gekozen verder te kijken dan veel andere teams op de grid,
in de hoop te laten zien dat F1-talent ook aan de andere kant van
de Atlantische Oceaan te vinden is. O'Ward, die verschillende
testsessies voor het team heeft voltooid en zijn debuut in VT1
maakte in de Grand Prix van Abu Dhabi 2023, is al een zeer bekwaam
coureur in IndyCar en heeft in de afgelopen vier jaar drie keer als
vierde of beter in de serie geëindigd. Op dezelfde manier sluit
Hirakawa zich aan bij McLaren na briljante WEC-campagnes met Toyota
in 2022 en 2023 - waarbij hij beide keren bovenaan het klassement
van de coureurs en constructeurs eindigde. Alpine reserve coureur
Na het controversiële vertrek van Oscar Piastri in 2022, werd Jack
Doohan de reserve coureur voor Alpine in 2023 en zijn rol is nu
bevestigd voor 2024. Hoewel hij in 2022 mogelijk overschaduwd werd
door coureurs als Felipe Drugovich en nu Theo Pourchaire, heeft
Doohan's vooruitgang gedurende het F2-seizoen 2023 de aandacht
getrokken - met overwinningen in de hoofdraces in Hongarije en
België. Hoewel een fulltime F1-zitje voorlopig buiten bereik kan
blijven, zal het opdoen van ervaring onder F1-racewinnaars Esteban
Ocon en Pierre Gasly alleen maar bijdragen aan zijn ontwikkeling,
aangezien hij dit seizoen niet meer zal racen in F2. Stake F1 Team
reserve coureur Theo Pourchaire heeft een indrukwekkende
F2-campagne in 2022 gevolgd - hij eindigde als tweede in het
kampioenschap - met verdere vooruitgang in 2023: hij won het
kampioenschap met 11 punten voorsprong op Frederik Vesti. Als lid
van de Sauber Academy sinds 2019 staat de getalenteerde Fransman al
enige tijd op de radar van de F1, maar nadat Zhou Guanyu zijn
contract heeft verlengd tot 2024, zal Pourchaire nog minstens een
jaar moeten wachten voordat hij kans maakt op een fulltime
F1-zitje. Hij zal de taken delen met Zane Maloney. De op Barbados
geboren 20-jarige werd in 2022 uitgeroepen tot rookie van het jaar
in het FIA Formule 3-kampioenschap, nadat hij in zijn debuutseizoen
als tweede was geëindigd in het klassement. Vorig jaar stapte hij
over naar de Formule 2, waar hij vier podiumplaatsen behaalde met
Rodin Carlin. Williams reserve coureur Als klantenteam van Mercedes
heeft Williams geen eigen reserverijder in dienst, maar maakt het
in plaats daarvan gebruik van het talentenpool van de Silver
Arrows. In 2022 kon het een beroep doen op de talenten van Nyck de
Vries of Stoffel Vandoorne - waarbij het eerstgenoemde werd ingezet
in Monza nadat Alex Albon een operatie onderging voor
blindedarmontsteking. Het is nog niet bevestigd of dezelfde
overeenkomst van kracht is in 2024, maar indien wel, zou Mick
Schumacher mogelijk de meest waarschijnlijke kandidaat zijn om in
te vallen. Haas reserve coureur Gedurende de afgelopen drie
seizoenen heeft Haas Pietro Fittipaldi ingezet als zijn
reserverijder - de jonge Braziliaan en kleinzoon van tweevoudig
F1-wereldkampioen Emerson Fittipaldi maakte vorig jaar
VT1-optredens in Mexico en Abu Dhabi. Zijn contract werd verlengd
voor 2023, maar Haas blijft terughoudend om hem te bevorderen tot
een voltijdse stoel - kiezend voor ervaring boven jeugd in zijn
huidige rijdersopstelling. Fittipaldi wordt vergezeld door
Ferrari-reserverijder Oliver Bearman, die gedurende het 2024
F1-seizoen minstens zes VT1-optredens zal maken voor Haas, hoewel
het niet bekend is bij welke races de Brit zal verschijnen
cruciaal belang voor teams, omdat ze flexibiliteit en zekerheid
bieden. Ze spelen een rol in het ontwikkelingsproces van de auto
door middel van simulatorwerk en kunnen belangrijke meters maken
tijdens vrije trainingen. Bovendien is de kans reëel dat we hen in
actie zien, vooral als een vaste coureur geblesseerd raakt of ziek
wordt en vervangen moet worden. Zoals vorig jaar bijvoorbeeld, toen
we Liam Lawson ingezet zagen worden vanwege de polsblessure van
Daniel Ricciardo, wat aantoont hoe essentieel het is om betrouwbare
en getalenteerde reservecoureurs te hebben. F1 reserve coureurs van
2024 Red Bull & RB reserve coureur Liam Lawson maakte vorig
jaar een diepe indruk tijdens zijn eerste F1-optredens bij
AlphaTauri, waar hij de geblesseerde Daniel Ricciardo verving van
Zandvoort tot Qatar. Lawson versloeg consequent zijn tijdelijke
teamgenoot Yuki Tsunoda tijdens de kwalificaties en op racedag, en
behaalde zelfs punten in Singapore. Desondanks koos het team ervoor
om voor 2024 dezelfde line-up te behouden, waardoor Lawson
terugkeerde naar zijn rol als reservecoureur. Er zijn suggesties
dat hij zo goed als zeker een fulltime zitje voor 2025 krijgt, waar
hij ofwel Ricciardo of Tsunoda zal vervangen bij het hernoemde
RB-team. Mercedes reserve coureur Schumacher heeft al indruk
gemaakt met indrukwekkend simulatiewerk dat heeft geleid tot succes
op het circuit - Lewis Hamilton en George Russell loofden de
Duitser vorig seizoen na een dubbele podiumfinish in Spanje.
Schumacher leverde ook enkele indrukwekkende prestaties af tijdens
zijn eerste twee F1-seizoenen, waar hij punten scoorde in
Groot-Brittannië en Oostenrijk. Naast zijn rol bij Mercedes heeft
hij ook getekend om de Hypercar van Alpine te rijden in het World
Endurance Championship van dit jaar, met onder andere de 24 uur van
Le Mans. Ferrari reserve coureur Na een indrukwekkende F2-campagne
en twee VT1-optredens bij Haas in 2023, is Oliver Bearman
toegevoegd aan de lijst van Ferrari F1-reservecoureurs die klaar
zullen staan om de plaats in te nemen van Charles Leclerc of Carlos
Sainz in 2024. De jonge Brit - die dit jaar zijn tweede F2-seizoen
zal rijden met Prema - wordt vergezeld door de langdurige
Ferrari-reserve- en testcoureur Robert Shwartzman en de voormalige
Alfa Romeo-coureur Antonio Giovinazzi. Aston Martin reserve coureur
In 2024 is Felipe Drugovich wederom de reserve coureur van Aston
Martin. De jonge Braziliaan reed een dominante campagne in 2022,
waarbij hij overwinningen behaalde in de hoofdraces in Djedda,
Barcelona, Monaco en Zandvoort - waardoor hij het F2-kampioenschap
in Monza met nog een race te gaan kon veiligstellen. Zijn
consistente prestaties gedurende het seizoen zorgen ervoor dat hij
op de radar van de meeste F1-teams kwam te staan, maar met zeer
weinig beschikbare plaatsen staat Drugovich momenteel aan de
zijlijn terwijl Fernando Alonso en Lance Stroll in de F1-bolide van
Aston Martin racen. In de tussentijd zal hij tijdens het seizoen
races bijwonen om ervaring op te doen, evenals deelnemen aan
VT1-sessies. Hoewel zijn eerste optreden tijdens het Italiaanse
GP-weekend van 2023 weinig indruk maakte, Drugovich de smaak te
pakken tijdens de eerste trainingssessie van het Grand Prix-weekend
van Abu Dhabi in 2023, waarbij hij tweede eindigde in het algemene
klassement, slechts 0.228 seconden achter de snelste tijd van
Mercedes-coureur George Russell. McLaren reserve coureur McLaren
heeft ervoor gekozen om voor 2024 een nieuw reserveduo op te
stellen, bestaande uit IndyCar-ster Pato O'Ward en Le Mans-winnaar
Ryo Hirakawa. Als motorklant van Mercedes - een overeenkomst die
onlangs is verlengd tot 2030 - heeft het team uit Woking vaak
reserve-rijders van andere teams gebruikt in plaats van hun eigen
rijders in dienst te nemen. In 2023 stonden Mick Schumacher en
Felipe Drugovich standby. Maar in een poging om het meer als een op
zichzelf staand team te laten lijken, heeft McLaren CEO Zak Brown
ervoor gekozen verder te kijken dan veel andere teams op de grid,
in de hoop te laten zien dat F1-talent ook aan de andere kant van
de Atlantische Oceaan te vinden is. O'Ward, die verschillende
testsessies voor het team heeft voltooid en zijn debuut in VT1
maakte in de Grand Prix van Abu Dhabi 2023, is al een zeer bekwaam
coureur in IndyCar en heeft in de afgelopen vier jaar drie keer als
vierde of beter in de serie geëindigd. Op dezelfde manier sluit
Hirakawa zich aan bij McLaren na briljante WEC-campagnes met Toyota
in 2022 en 2023 - waarbij hij beide keren bovenaan het klassement
van de coureurs en constructeurs eindigde. Alpine reserve coureur
Na het controversiële vertrek van Oscar Piastri in 2022, werd Jack
Doohan de reserve coureur voor Alpine in 2023 en zijn rol is nu
bevestigd voor 2024. Hoewel hij in 2022 mogelijk overschaduwd werd
door coureurs als Felipe Drugovich en nu Theo Pourchaire, heeft
Doohan's vooruitgang gedurende het F2-seizoen 2023 de aandacht
getrokken - met overwinningen in de hoofdraces in Hongarije en
België. Hoewel een fulltime F1-zitje voorlopig buiten bereik kan
blijven, zal het opdoen van ervaring onder F1-racewinnaars Esteban
Ocon en Pierre Gasly alleen maar bijdragen aan zijn ontwikkeling,
aangezien hij dit seizoen niet meer zal racen in F2. Stake F1 Team
reserve coureur Theo Pourchaire heeft een indrukwekkende
F2-campagne in 2022 gevolgd - hij eindigde als tweede in het
kampioenschap - met verdere vooruitgang in 2023: hij won het
kampioenschap met 11 punten voorsprong op Frederik Vesti. Als lid
van de Sauber Academy sinds 2019 staat de getalenteerde Fransman al
enige tijd op de radar van de F1, maar nadat Zhou Guanyu zijn
contract heeft verlengd tot 2024, zal Pourchaire nog minstens een
jaar moeten wachten voordat hij kans maakt op een fulltime
F1-zitje. Hij zal de taken delen met Zane Maloney. De op Barbados
geboren 20-jarige werd in 2022 uitgeroepen tot rookie van het jaar
in het FIA Formule 3-kampioenschap, nadat hij in zijn debuutseizoen
als tweede was geëindigd in het klassement. Vorig jaar stapte hij
over naar de Formule 2, waar hij vier podiumplaatsen behaalde met
Rodin Carlin. Williams reserve coureur Als klantenteam van Mercedes
heeft Williams geen eigen reserverijder in dienst, maar maakt het
in plaats daarvan gebruik van het talentenpool van de Silver
Arrows. In 2022 kon het een beroep doen op de talenten van Nyck de
Vries of Stoffel Vandoorne - waarbij het eerstgenoemde werd ingezet
in Monza nadat Alex Albon een operatie onderging voor
blindedarmontsteking. Het is nog niet bevestigd of dezelfde
overeenkomst van kracht is in 2024, maar indien wel, zou Mick
Schumacher mogelijk de meest waarschijnlijke kandidaat zijn om in
te vallen. Haas reserve coureur Gedurende de afgelopen drie
seizoenen heeft Haas Pietro Fittipaldi ingezet als zijn
reserverijder - de jonge Braziliaan en kleinzoon van tweevoudig
F1-wereldkampioen Emerson Fittipaldi maakte vorig jaar
VT1-optredens in Mexico en Abu Dhabi. Zijn contract werd verlengd
voor 2023, maar Haas blijft terughoudend om hem te bevorderen tot
een voltijdse stoel - kiezend voor ervaring boven jeugd in zijn
huidige rijdersopstelling. Fittipaldi wordt vergezeld door
Ferrari-reserverijder Oliver Bearman, die gedurende het 2024
F1-seizoen minstens zes VT1-optredens zal maken voor Haas, hoewel
het niet bekend is bij welke races de Brit zal verschijnen
