Wat is toch die groene verf op F1 auto's tijdens testdagen?
Nu de onthullingen van de nieuwe F1-bolides achter de rug zijn,
staan de F1 testdagen voor de deur. Tijdens de opening van het
seizoen zien we alle tien de bolides voor het eerst tezamen in
actie op de baan. Dat gebeurt in Bahrein. De testdagen vormen voor
de teams de mogelijkheid om de nieuwe bolide helemaal te ontdekken.
Daar zijn verschillende trucjes voor. Op woensdag zullen de
F1-bolides er in Bahrein waarschijnlijk weer net wat anders uitzien
dan bij de launches het geval was. De teams houden het liefste
zoveel mogelijk geheim en maken de andere teams niks wijzer dan
nodig is. Voor de teams zelf zijn de testdagen ook spannend, want
daar kom je te weten of de nieuwe auto werkt zoals die in de
windtunnel en op de simulator is ontwikkeld. Artikel gaat hieronder
verder . Wat is flow-vis verf in F1? Een van de hulpmiddelen die
F1-teams tijdens de testdagen gebruiken, is de groene of soms gele
felgekleurde flow-vis verf. Het is een van de tools die de F1-teams
inzetten om de juiste aerodynamische balans te vinden in de auto.
Maar hoe werkt die flow-vis verf precies? Het goedje bestaat uit
fluorescerend poeder, gemengd met olie, vaak is dat paraffine. Op
de Formule 1-auto's wordt een laag aangebracht op de onderdelen
waarvan je het effect op de luchtstroom in beeld wil brengen.
Wanneer de auto's op het circuit rijden en de wind komt op de
auto's te staan, dan loopt de verf naar achteren toe als die wind
met hoge snelheid over de auto's heen blaast. De verf volgt daarbij
het pad dat de lucht ook kiest en zo worden de luchtstromen als het
ware gevisualiseerd. Dan is het voor de teams te hopen dat de lucht
het pad kiest zoals de teams dat tijdens de winter ook hebben
bedacht. De verf laat dus duidelijk zien wat er gebeurt op het
moment dat de lucht de auto raakt. Aerodynamici kunnen op die
manier een beter inzicht krijgen van de (werking van) de
aerodynamica en eventuele inconsistenties spotten. Flow-vis verf
heeft nog een klein nadeeltje. Wanneer de auto terug de pitbox in
rijdt, dan is er iemand de klos die de auto schoon moet maken. Dat
kan nogal een tijdrovend klusje zijn, want als de verf over de hele
auto is gegaan, dan ben je er wel een tijdje zoet mee om de auto
weer pico bello af te leveren.
staan de F1 testdagen voor de deur. Tijdens de opening van het
seizoen zien we alle tien de bolides voor het eerst tezamen in
actie op de baan. Dat gebeurt in Bahrein. De testdagen vormen voor
de teams de mogelijkheid om de nieuwe bolide helemaal te ontdekken.
Daar zijn verschillende trucjes voor. Op woensdag zullen de
F1-bolides er in Bahrein waarschijnlijk weer net wat anders uitzien
dan bij de launches het geval was. De teams houden het liefste
zoveel mogelijk geheim en maken de andere teams niks wijzer dan
nodig is. Voor de teams zelf zijn de testdagen ook spannend, want
daar kom je te weten of de nieuwe auto werkt zoals die in de
windtunnel en op de simulator is ontwikkeld. Artikel gaat hieronder
verder . Wat is flow-vis verf in F1? Een van de hulpmiddelen die
F1-teams tijdens de testdagen gebruiken, is de groene of soms gele
felgekleurde flow-vis verf. Het is een van de tools die de F1-teams
inzetten om de juiste aerodynamische balans te vinden in de auto.
Maar hoe werkt die flow-vis verf precies? Het goedje bestaat uit
fluorescerend poeder, gemengd met olie, vaak is dat paraffine. Op
de Formule 1-auto's wordt een laag aangebracht op de onderdelen
waarvan je het effect op de luchtstroom in beeld wil brengen.
Wanneer de auto's op het circuit rijden en de wind komt op de
auto's te staan, dan loopt de verf naar achteren toe als die wind
met hoge snelheid over de auto's heen blaast. De verf volgt daarbij
het pad dat de lucht ook kiest en zo worden de luchtstromen als het
ware gevisualiseerd. Dan is het voor de teams te hopen dat de lucht
het pad kiest zoals de teams dat tijdens de winter ook hebben
bedacht. De verf laat dus duidelijk zien wat er gebeurt op het
moment dat de lucht de auto raakt. Aerodynamici kunnen op die
manier een beter inzicht krijgen van de (werking van) de
aerodynamica en eventuele inconsistenties spotten. Flow-vis verf
heeft nog een klein nadeeltje. Wanneer de auto terug de pitbox in
rijdt, dan is er iemand de klos die de auto schoon moet maken. Dat
kan nogal een tijdrovend klusje zijn, want als de verf over de hele
auto is gegaan, dan ben je er wel een tijdje zoet mee om de auto
weer pico bello af te leveren.
