Formule 1 wintertest 2024 - Alles wat je moet weten over de testdagen met Verstappen

Waar en wanneer zijn de F1-testdagen 2024? Dit jaar wordt er
slechts een F1 testweek verreden, die drie dagen in beslag zal
nemen. Van 21 februari tot en met 23 februari strijkt de Formule 1
neer in Bahrein, waar men op het Bahrain International Circuit zal
testen. RacingNews365 is aanwezig bij de testdagen en houdt je
vanaf de circuits op de hoogte van alle gebeurtenissen op en rond
de baan. Op het Formule 1-circuit in Bahrein moeten de teams zich
echter wel aan verschillende regels houden. We zetten de
verschillende reglementen en alle andere informatie voor je op een
rij. Waarom zijn de testdagen in Bahrein? Voorheen was het Circuit
de Barcelona-Catalunya hét testcircuit van de Formule 1 waar in
aanloop naar het seizoen vele kilometers werden gemaakt door de
teams. De laatste jaren heeft Bahrein het stokje over genomen en
dat heeft meerdere redenen. Het circuit in Bahrein is veelzijdig,
met verschillende soorten bochten, waardoor de teams net als in
Barcelona een goed beeld van hun auto kunnen krijgen. Daarnaast is
het weer in Bahrein vrijwel altijd goed deze tijd van het jaar,
terwijl de teams in Barcelona nog wel eens te maken kregen met
bijvoorbeeld regen of sneeuw. Tot slot is het ook duurzamer om de
testdagen in Bahrein te organiseren. Voorheen waren er vaak twee
testweken en konden de teams makkelijk tussen hun Europese
F1-fabrieken en het circuit in Barcelona pendelen met nieuwe
onderdelen. Tegenwoordig is er maar één testweek, dus is dat niet
nodig. Aangezien de eerste race van het jaar ook in Bahrein
plaatsvindt, hoeven de teams na afloop van de testdagen veel minder
mensen en spullen te verplaatsen in aanloop naar de eerste race.
Hoe lang mogen de teams testen? De F1-testdagen in Bahrein duren
drie dagen, van woensdag tot en met vrijdag. Elke dag is de baan
acht uur beschikbaar oor de coureurs, verdeeld in twee sessies van
vier uur, met een pauze van een uur tussendoor. In Bahrein begint
men om 08:00 uur Nederlandse tijd aan de testdag. De ochtendsessie
wordt om 12:00 uur afgesloten en na de lunch zal de baan van 13:00
uur van 17:00 uur weer worden vrijgegeven. Dit stramien wordt drie
dagen op rij herhaald. Tijdschema Formule 1 wintertest Bahrein 2024
Wanneer komt Max Verstappen in actie tijdens de test? Verstappen
komt woensdag 21 februari de hele dag in actie. Donderdagmiddag 22
februari zal hij ook in de RB20 zitten. Sergio Perez krijgt de
donderdagochtend en de gehele vrijdag de tijd om de nieuwe Red
Bull-bolide te leren kennen. Zo komen beide coureurs aan anderhalve
testdag. Waar kan ik de F1-testdagen 2024 live bekijken? De
testdagen in Bahrein worden in zijn volledigheid uitgezonden door
Viaplay. Verder kunnen de testdagen ook via F1TV gevolgd worden.
Voor beide diensten is een abonnement vereist. Liveblog
F1-testdagen Bahrein Maar ook zonder abonnement hoef je niets te
missen van het F1-geweld, want RacingNews365 houdt je middels
liveblogs iedere seconde op de hoogte van alle gebeurtenissen op en
naast de baan in Bahrein. Aan het einde van de dag zal onze
reporter ter plekke je ook bijpraten. Naast onze liveblog lees je
gedurende de testdagen ook interviews, analyses en reacties en
bekijk foto's en video's op onze website. Wie rijdt er wanneer
tijdens de testdagen? Dat hebben we in een mooi schema staan. Op
het moment van schrijven is het nog niet van elk team bekend, maar
we passen dit overzicht aan wanneer er meer bekend wordt. Check het
overzicht hieronder! Deze tabel zal gaandeweg worden aangevuld. Als
er een / tussen de namen staat, dan betekent dat dat de eerste naam
de ochtendsessie op zich neemt, de tweede naam de middagsessie. Wie
rijdt wanneer tijdens de testdagen? Moeten de F1-teams verplicht
aanwezig zijn? Nee. Als een team het nut niet ziet of als het
simpelweg niet in staat is om aanwezig te zijn, dan hoeft een team
niet op te komen dagen bij de testdagen. Zo sloeg Williams in 2019
noodgedwongen twee testdagen over omdat de wagen simpelweg nog niet
klaar was. Vrijwillig worden de testdagen tegenwoordig echter
nauwelijks meer overgeslagen. In het geval een wagen nog niet klaar
is, staat de FIA het de teams toe om een oude wagen (maximaal drie
seizoenen oud) te gebruiken tijdens een testdag, al moet deze wel
voldoen aan de huidige regels. Vroeger waren de regels omtrent
testen minder streng, waardoor teams ook zelf circuits af konden
huren tijdens een seizoen om meters te maken. Vandaag de dag gaat
dat niet, waardoor de testdagen voorafgaand aan het seizoen van
groot belang zijn. Behalve deze officiële testdagen mogen de teams
per jaar nog twee 'promotie-evenementen' (in de volksmond een
'filmdag' genoemd) afwerken. Dat zijn dagen met marketing of
promotie als doeleinde. Tijdens zo'n dag mag er maximaal 200
kilometer worden afgelegd en moeten de teams verplicht speciale
banden gebruiken waarmee niet geracet wordt. Ook mogen er twee
demonstratie-evenementen per jaar worden gehouden met de nieuwe
wagen, waarbij een wagen maximaal 15 kilometer af mag leggen. Met
hoeveel wagens tegelijk mogen teams rijden? Elk team komt met één
wagen naar de testdagen in Bahrein. Meer zijn er niet toegestaan.
In totaal zullen we dus maximaal tien wagens tegelijkertijd op het
asfalt zien. Een coureur komt normaliter maximaal anderhalve dag in
actie en heeft dus slechts twaalf uur de tijd om zijn nieuwe auto
helemaal te leren kennen. Waarom dat is heeft verschillende
redenen. De voornaamste reden is, natuurlijk, financieel. Het kost
veel geld om twee wagens drie volledige dagen te laten rijden. Op
deze manier wordt er dus geld bespaard en hoeven de teams slechts
één auto op te bouwen en klaar te hebben voorafgaand aan de dagen.
Het scheelt ze dus ook een hoop tijd. Verder is het ook duurzamer.
Is er een maximale hoeveelheid ronden tijdens een F1-testdag? Nee,
die is er niet. Een team mag zoveel mogelijk ronden afleggen als
het wil, zo lang dit natuurlijk maar gebeurt gedurende de
aangewezen periode tijdens de testdagen. Zo reed Fernando Alonso
vorig jaar 270 ronden tijdens de totale test. Daarmee was hij de
coureur met de meest verreden rondes. Dat stond gelijk aan totaal
1461 kilometer. Hij reed echter twee volledige dagen door het
wegvallen van Lance Stroll. Hoeveel onderdelen mogen F1-teams
gebruiken tijdens de testdagen? De onderdelen die een team gebruikt
tijdens een test tellen niet mee voor het totaalaantal onderdelen
dat er tijdens een seizoen mag worden gebruikt. Die teller begint
pas te lopen tijdens het eerste raceweekend van het jaar. Als er
dus een motor kapot gaat, dan hoeven de teams niet te vrezen dat
het betekent dat ze de rest van het jaar een motor minder mogen
gebruiken. Het liefste werkt alles natuurlijk van het eerste moment
helemaal prima, maar als er tijdens de testdagen toch iets gebeurt,
dan weten de teams in ieder geval welke zwakke plekken er nog
aangepakt moeten worden. Ook daar zijn de testdagen voor. Teams
willen nog wel eens verschillende aerodynamische onderdelen
uitproberen tijdens de testdagen. Tegelijkertijd zal de focus ook
op betrouwbaarheid liggen. Een andere factor is het budgetplafond.
Teams kunnen niet zomaar tientallen verschillende dingen
ontwikkelen en uitproberen, want dat kunnen ze niet (meer) betalen.
Mogen de teams hun F1-wagens verbergen in de pitbox? Sinds 2020
mogen de teams dat niet meer. Tot aan dat jaar verdwenen de meeste
Formule 1-wagens meteen achter gesloten garagedeuren op het moment
dat een coureur terug de pitbox in reed. Nu moeten de teams de
deuren open houden tijdens de testtijden, dus van 09:00 uur tot en
met 18:00 uur. Dat is besloten om de fans een beter kijkje in de
Formule 1-keuken te kunnen geven tijdens de testdagen. Uiteraard
zijn er uitzonderingen op de regel. Als een coureur zijn auto
beschadigt bij een crash mogen de teams hun wagen afdekken als deze
terug de pits in wordt gebracht, maar ook zodra de vloer van de
wagen komt, dan mogen de teams ervoor kiezen om de deuren snel
dicht te doen. Waar dienen de verf en de 'wasrekken' voor tijdens
de testdagen? Teams rijden met diverse stellages met sensoren op de
auto's. Vaak rijden ze een korte, langzame run om data te
verzamelen. Deze data kan bestaan uit het meten van luchtstromen,
maar ook trillingen en weerstand. Het ziet er uit als een soort
hek, maar de teams kunnen niet zonder. Teams rijden tijdens de
testdagen ook geregeld met flow vis-verf rond. Het is een groen
goedje dat aangebracht wordt op diverse onderdelen om de
luchtstromen in kaart te brengen. Zijn de F1-testtijden
representatief? | Wat is sandbaggen? Normaal gezien kunnen er geen
al te grote conclusies worden getrokken aan de hand van de
testdagen. Vaak krijgen we wel een beeld van de teams die hun
betrouwbaarheid wel of niet op orde hebben, maar aan de snelste
rondetijden kunnen weinig harde conclusies worden verbonden. Er is
namelijk niets bekend over de motorstanden die men gebruikt of de
hoeveelheid brandstof die de teams aan boord hebben. Deze kunnen
namelijk een vertekend beeld geven, of als we in F1-jargon spreken:
de teams kunnen dan aan het sandbaggen zijn. Pas tijdens de eerste
Grand Prix van het jaar weten we meer over de echte
krachtsverhoudingen. Wel kunnen we aan de hand van de testdagen een
globale schets maken, met name aan de hand van de long runs.
RacingNews365 is deze week aanwezig bij de testdagen in Bahrain.
Vanaf het circuit houden we je elke dag met liveblogs , interviews,
artikelen en meerdere analyses op de hoogte van het laatste nieuws
en alle laatste ontwikkelingen omtrent de wintertestdagen.

Top Headlines

Oudere Top Headlines