Waarom Andretti nog alle kans maakt om op de grid te staan in 2026

Zoals bekend wil Andretti heel graag instappen in de koningsklasse
van de autosport. Men lijkt de zaken goed op orde te hebben om in
zelfs in 2025 al in te kunnen stappen, maar de F1-organisatie werkt
nog niet mee. Zij lieten onlangs namelijk weten een negatief advies
te geven over de mogelijke toetreding van Andretti in de Formule 1
in 2025 of 2026. Daardoor kregen veel F1-fans het gevoel dat
Andretti in ieder geval vóór 2028 geen kans zal maken om in de
Formule 1 te komen. Toch is de kans dat dit wél gaat gebeuren nog
altijd aanwezig. De FIA liet eerder namelijk weten dat zij op basis
van de sportieve, technische en financiële regelementen akkoord
zouden zijn met een intrede van Andretti in de Formule 1. Dat
advies gaf men op basis van een dik boekwerk dat Andretti moest
aanleveren, over hoe zij het F1-project aanpakken. Daarna was het
aan de FOM (F1-organisatie) om een beslissing te maken over de
commerciële meerwaarde van Andretti in de F1. Daarover gaf de FOM
dus een negatief advies, maar uiteindelijk ligt de ultieme
beslissing over de mogelijke deelname van Andretti in de Formule 1
nog altijd bij een combinatie van de FIA en de FOM. De FIA is
namelijk de eigenaar van de Formule 1. Liberty Media draagt zorg
voor het commerciële gedeelte van de Formule 1. Natuurlijk zal de
FIA het advies van de FOM zorgvuldig bekijken, en waarschijnlijk
extra vragen stellen aan de FOM, maar de deur is absoluut nog niet
gesloten voor Andretti. De 20 punten die de FOM in een document
heeft opgesteld om Andretti een negatief advies te geven, zouden
dan ook aan de kant kunnen worden geschoven door de FIA. Zij kunnen
namelijk oordelen dat zij deze punten samen niet sterk genoeg
vinden om Andretti om commerciële redenen uit te sluiten van
deelname in de Formule 1. In de opgestelde conclusiepunten van de
FOM lijkt men zich deels bezig te houden met sportieve factoren. Zo
gelooft men niet dat Andretti in 2025 al competitief zou kunnen
zijn en daarom dus ook geen commerciële meerwaarde kan bieden aan
de sport. Mochten de partijen het niet met elkaar eens worden,
zouden de partijen zelfs bij de rechtbank kunnen eindigen, waar dan
het lot van het F1-project van Andretti bepaald zal worden.
Andretti blijft geloven in F1-project vanaf 2026 Andretti heeft nog
altijd veel vertrouwen dat men in 2026 op de grid zal staan. Men
maakt in Amerika verschillende designs voor 2024 en 2025. Deze
bolide(s) liet men op schaalmodel versie(s) al eens testen in de
windtunnel van Toyota in Keulen. Een teken dat de Amerikanen
serieus zijn, al zal men in 2025 niet deelnemen in de Formule 1.
Toch blijft men designs maken, om zich zo voor te bereiden op 2026.
Wanneer de 2026-regels officieel worden, zal men direct beginnen
met het ontwikkelen van de 2026-bolide. Andretti heeft namelijk al
veel personeel in dienst voor het F1-project en wil deze mensen
natuurlijk bezig houden en daarom blijft men op dit moment werken
aan designs voor de bolide van 2025. De vraag op basis van het
rapport van de FOM is echter hoe competitief Andretti kan zijn en
welke financiële gevolgen dit heeft voor de F1. Bij de FOM kijkt
men terug naar het verleden en concludeert men dat in de afgelopen
decennia er weinig succesvolle nieuwe entrees van nieuwe teams zijn
geweest in de Formule 1. Daarbij lijkt de FOM zich echter wel meer
te hebben gericht op een entree van Andretti in 2025, dan op het
seizoen 2026 wanneer de regels voor iedereen veranderen. Mocht
Andretti in 2026 instappen, heeft men ook veel meer tijd om een
competitieve bolide te bouwen. Gezien de ervaring van Andretti in
andere autosportseries, kun je je namelijk afvragen of Andretti
daadwerkelijk zal floppen en of hier grote financiële gevolgen aan
zitten voor de Formule 1. Kijkend naar het verleden zijn alle
huidige F1-teams op de grid uiteindelijk ook vanuit andere klassen
richting de Formule 1 gekomen. Daarnaast valt het te betwisten of
Andretti de F1 financieel niks zal brengen. De kans is namelijk
aanwezig dat de welbekende autosportfamilie en het merk Andretti
voor een enorme commerciële boost op de Amerikaanse markt zullen
zorgen voor de Formule 1. Amerika is immers het land dat de Formule
1 probeert te veroveren, ook om financiële redenen. Een Amerikaanse
fan levert gemiddeld financieel gezien namelijk veel meer op dan
fans van over andere delen van de wereld. Een voorbeeld daarvan is
de National Football League (NFL, Amerikaans Football). In totaal
kijken veel minder fans naar de NFL dan naar een combinatie van de
Premier League, Serie A, Bundesliga en La Liga samen, maar toch
verdient de NFL-organisatie jaarlijks meer dan al deze
voetbalcompetities samen. De commerciële gevolgen van een eventuele
deelname van Andretti in de Formule 1 zijn daarom ook lastig te
beoordelen. In de conclusies van de FOM komt niet duidelijk naar
voren dat het een feit is dat Andretti de Formule 1 niet méér zal
brengen en dat het juist andersom zou zijn, zoals aangegeven door
de FOM. Mede om die reden zal Andretti nog altijd hoop hebben dat
men in 2026 alsnog op de grid zal staan. Een van de voornaamste
punten die de FOM heeft opgesteld, kan namelijk niet onomstotelijk
bewezen worden. In een statement liet Andretti eerder al weten dat
men blijft doorwerken aan het F1-project. Dat zal men doen vanuit
Indianapolis en Charlotte waar het team haar fabriek en kantoren
heeft gevestigd. Vanuit die plaatsen zal men de komende maanden
bijvoorbeeld ook gewoon door blijven gaan met het werven van
F1-personeel. Andretti weet namelijk heel goed dat de FIA en de FOM
uiteindelijk in overleg moeten om de definitieve beslissing te
nemen en dat men daarom nog alle kans maakt om een deelname af te
dwingen in 2026. Concorde Agreement kan Andretti wél stoppen
Ondanks dat Andretti nog geen zekerheid heeft wat betreft de
deelname in 2026, lijkt men bij Andretti zelf er nog wel altijd
voor de volle 100% in te geloven. Een belangrijk teken, want dat
betekent dat General Motors ook door zal blijven gaan met het
ontwikkelen van de krachtbron voor 2028. Een honderden miljoenen
dollar kostend project, waar men dus ook bij het hoofdkantoor van
GM nog altijd in gelooft. Geruchten doen ook de ronde dat men al
een grote naam heeft binnengehaald om het power-unit project te
leiden. Mocht Andretti het voor elkaar krijgen om alsnog een
deelname af te dwingen, lijkt het script voor de eerste
afleveringen van een TV-serie over het project dan ook al klaar te
liggen. De vraag is echter hoe het proces nu precies verder zal
lopen. In eerste instantie werd er algemeen aangenomen dat na de
toezeggingen van de FIA op de eerder genoemde gebieden het aan de
FOM was om een definitieve beslissing te nemen over de mogelijke
deelname van Andretti in 2025 of 2026. Dat is dus niet het geval,
doordat de FIA en de FOM alsnog in gesprek moeten met elkaar, over
de bevindingen die ze beiden hebben gedaan in deze zaak. Een risico
voor Andretti is echter wél dat er op korte termijn een akkoord zou
kunnen komen over het nieuwe Concorde Agreement, dat vanaf 2026 van
kracht zal gaan. De FOM, F1-teams en de FIA zijn op het moment nog
altijd in overleg over hoe dit nieuwe akkoord eruit moet komen te
zien. De meeste teams lijken geen voorstander te zijn van een elfde
team. Deze teams zullen er in de onderhandelingen van het nieuwe
akkoord waarschijnlijk alles aan doen om het een potentieel elfde
team zo lastig mogelijk te maken. Zo waren er eerder al geluiden
dat men de entree fee van 200 miljoen dollar naar 600 miljoen
dollar wilde opschroeven. Een onwijs hoog bedrag dat waarschijnlijk
niet door Andretti en GM betaald zal worden. Het entree-bedrag is
echter niet de enige mogelijkheid om Andretti af te remmen. In het
nieuwe akkoord zou men bijvoorbeeld kunnen vastleggen dat het
maximale aantal teams op 10 wordt gezet. In dat geval zou Andretti
alleen nog de Formule 1 in kunnen stappen door een ander team op te
kopen. De onderhandelingen tussen de FOM, F1-teams en de FIA leken
in 2023 nog niet soepel te verlopen wat betreft een nieuw Concorde
Agreement. Mocht daar begin 2024 echter verandering in komen,
zouden de plannen van Andretti wat betreft de Formule 1 alsnog snel
de ijskast in kunnen gaan. Dat is op dit moment echter nog niet het
geval en dus zal men Amerika hard verder blijven werken aan het
F1-project.

Top Headlines

Oudere Top Headlines