De meest speciale Formule 1-testliveries door de jaren heen

Waar Ferrari normaal gesproken in het rood rijdt, was dat in 1998
voor heel even niet het geval. Tijdens een Ferrari-testdag op
Fiorano zagen we ineens een geheel zwarte Ferrari F300 met Michael
Schumacher achter het stuur. De zwarte wagen keerde niet meer
terug, al was er nog wel een keer een zwarte neus op de Italiaanse
bolide te zien. Dat was eenmalig tijdens de Grand Prix van Italië
in 2001, die kort na 11 september plaatsvond. Een opvallende livery
door een sponsor, dat wil ook nog weleens voorkomen in de
koningsklasse van de autosport. Zo ging Williams in 2014 in zee met
Martini, dat de titelsponsor werd. De Williams FW36 zag er voor het
seizoen echter anders uit dat tijdens het jaar, want Williams kwam
ineens met een volledig donkerblauwe kleurstelling op de proppen.
BAR & Toyota Als je debuteert in de Formule 1, dan wil je
gelijk indruk maken. Is het niet met een goede auto, dan wel met
opvallende kleuren. In 1999 kwam BAR op de grid en daarbij had de
BAR 01 tijdens de tests een blauw, zwart en zilveren uiterlijk.
Daar kwam in het seizoen nog een opvallender kleurstelling voor in
de plaats in de vorm van de split livery, waarbij de auto
gelijkmatig werd verdeeld over de kleurenschema's van twee
tabaksmerken. En dat zorgde er dus voor dat elke kant van de wagen
er anders uit zag. Toyota was tussen 2002 en 2009 het team met het
grootste budget in de Formule 1. Zo kon het team de auto een jaar
lang testen voordat ze hun debuut maakten tijdens de Grand Prix van
Australië in 2002. Het team racete in het traditionele rood-wit,
maar met meer wit dan op de testlivery. Honda & Renault Een
team dat terug wilde keren in de Formule 1 was Honda. In 1999
testte Jos Verstappen de RA099, waarbij de volledig witte Honda er
qua rondetijden aardig uit zag. Maar nadat het technische kopstuk
achter de wagen, Harvey Potlethwaite, het leven liet, eindigde het
project eerder dan gehoopt. Niet alleen Ferrari kan in het zwart
rijden, Renault kan er ook wat van. Het Franse team kwam tijdens de
testdagen in 2020 aanzetten met een nagenoeg volledig zwarte
bolide: de Renault R.S. 20. Het team had in die tijd een
geel-zwarte kleurstelling. De gele kleuren waren tijdens het
seizoen wel 'gewoon' terug te vinden op de auto. Red Bull &
McLaren Het team van Red Bull is er niet vies van om een aparte
livery te kiezen voor een testdag. Zo was de Red Bull RB11 uit 2015
ineens te zien met een camouflage-livery. De Formule 1-wagen leek
meer op een zebra die zich plotseling op het asfalt begaf. De
bolide was echter niet heel snel, want het Oostenrijkse team kwam
niet verder dan P4 in het constructeurskampioenschap. Met de
McLaren MP4/21 uit 2006 kwam het team uit Woking met een
felgekleurde oranje kleurstelling op de proppen tijdens de
wintertest in Barcelona. Waar de MP4/20 uit 2005 pijlsnel was en
meestreed om de titel, was de auto uit 2006 helemaal niet zo rap.
Zo won McLaren voor het eerst in tien jaar geen enkele race. De
oranje kleur kwam later wel weer terug bij het Engelse team, zoals
nu nog steeds het geval is. Force India & Alfa Romeo De Indiase
zakenman Vijay Mallya kocht eind 2007 Spyker om het team de nieuwe
naam Force India te geven. De livery tijdens de wintertests in 2008
viel gelijk op met donkerrood en wit als overheersende kleuren met
wat tinten goud erbij. Een fraai gezicht, al zeggen we het zelf.
Wat Red Bull kan, dat kunnen wij ook. Dat moet Alfa Romeo hebben
gedacht in 2022 met de C42. Want ook zij kwamen met een
camouflage-livery in Barcelona. Tijdens de tweede testweek in
Bahrein toonde Alfa Romeo haar ware gezicht met de rood-witte
livery. In 2019 kwam Alfa Romeo al de baan op met een speciale
Valentijnsdag-livery, toen er veel hartjes waren te vinden op de
bolide. De vraag is of we tijdens de komende testdagen opnieuw
fraaie testliveries zien. Waar teams eerder nog uitpakten met
spectaculaire kleurstellingen, lijkt het nu alleen nog maar om
gewicht te draaien en zien we bij veel teams al bijna geen verf
meer. Vanaf woensdag kunnen we ons in ieder geval weer vergapen aan
de nieuwste F1-bolides op de baan.

Top Headlines

Oudere Top Headlines