Alonso opent de aanval op F1-regels rond testdagen: "Het is oneerlijk"
Waar de coureurs eerst nog acht testdagen tot hun beschikking
hadden, werd er in 2020 al twee dagen minder getest, om in 2021 nog
maar drie testdagen over te houden. Een jaar later werd het aantal
testdagen weer verdubbeld naar zes, maar net zoals in 2023 moeten
de teams en coureurs het dit jaar doen met slechts drie testdagen.
Vervolgens moeten de teams er al snel staan, want nog geen week
later staat de eerste race van het jaar, de Grand Prix van Bahrein,
op het programma. De testdagen starten woensdagochtend en tot en
met vrijdagmiddag kunnen de coureurs in totaal 24 uur testen. Die
tijd wordt nog verdeeld tussen de twee coureurs, waardoor iedere
rijder min of meer anderhalve dag (12 uur) de kans krijgt om de
auto beter te leren kennen. Want elk team mag maar één auto
inzetten tijdens de testdagen. Fernando Alonso, een ervaren rot in
het vak, uit kritiek op de opzet van het testen voor het seizoen.
"We kunnen maar heel beperkt testen in Bahrein. Ik heb er de hele
winter over nagedacht over hoe oneerlijk het is dat we anderhalve
dag hebben om een wereldkampioenschap voor te bereiden", vertelt
Alonso aan verschillende media, waaronder RacingNews365 . De
Spanjaard heeft wel een idee hoe dat kan worden verbeterd. "Ik snap
het niet dat we niet voor vier dagen naar Bahrein gaan voor de
testdagen. Met al het geld dat ermee gemoeid is, alle marketing, de
goede dingen die we zeggen over de Formule 1 en dat we steeds
dichter bij de fans komen, ik begrijp het niet. Dan zou je twee
dagen voor iedere rijder hebben. Met drie testdagen heb je een
oneven aantal, je kunt het niet (eerlijk, red.) verdelen tussen de
coureurs", zo laat Alonso verder weten. "Ik zou ook niet weten
waarom je niet met twee auto's kunt testen. We zijn al in Bahrein
en we racen de week erop", aldus de 42-jarige Spanjaard. Het grote
voordeel is dat je dan ook gelijk met twee coureurs kunt testen.
Dat lijkt zeker met de 24 races in 2024, een record in de Formule
1, geen overbodige luxe.
hadden, werd er in 2020 al twee dagen minder getest, om in 2021 nog
maar drie testdagen over te houden. Een jaar later werd het aantal
testdagen weer verdubbeld naar zes, maar net zoals in 2023 moeten
de teams en coureurs het dit jaar doen met slechts drie testdagen.
Vervolgens moeten de teams er al snel staan, want nog geen week
later staat de eerste race van het jaar, de Grand Prix van Bahrein,
op het programma. De testdagen starten woensdagochtend en tot en
met vrijdagmiddag kunnen de coureurs in totaal 24 uur testen. Die
tijd wordt nog verdeeld tussen de twee coureurs, waardoor iedere
rijder min of meer anderhalve dag (12 uur) de kans krijgt om de
auto beter te leren kennen. Want elk team mag maar één auto
inzetten tijdens de testdagen. Fernando Alonso, een ervaren rot in
het vak, uit kritiek op de opzet van het testen voor het seizoen.
"We kunnen maar heel beperkt testen in Bahrein. Ik heb er de hele
winter over nagedacht over hoe oneerlijk het is dat we anderhalve
dag hebben om een wereldkampioenschap voor te bereiden", vertelt
Alonso aan verschillende media, waaronder RacingNews365 . De
Spanjaard heeft wel een idee hoe dat kan worden verbeterd. "Ik snap
het niet dat we niet voor vier dagen naar Bahrein gaan voor de
testdagen. Met al het geld dat ermee gemoeid is, alle marketing, de
goede dingen die we zeggen over de Formule 1 en dat we steeds
dichter bij de fans komen, ik begrijp het niet. Dan zou je twee
dagen voor iedere rijder hebben. Met drie testdagen heb je een
oneven aantal, je kunt het niet (eerlijk, red.) verdelen tussen de
coureurs", zo laat Alonso verder weten. "Ik zou ook niet weten
waarom je niet met twee auto's kunt testen. We zijn al in Bahrein
en we racen de week erop", aldus de 42-jarige Spanjaard. Het grote
voordeel is dat je dan ook gelijk met twee coureurs kunt testen.
Dat lijkt zeker met de 24 races in 2024, een record in de Formule
1, geen overbodige luxe.
