Dit zijn de F1-regels tijdens de testdagen
Hoe, wat, waar en wanneer? Van woensdag 21 tot en met vrijdag 23
februari worden de F1-wintertestdagen verreden. Drie dagen lang
mogen de teams hun auto acht uur inzetten. In de ochtend van 08:00
uur tot en met 12:00 uur (Nederlandse tijd), gevolgd door de
middagsessie van 13:00 uur tot en met 17:00 uur Nederlandse tijd.
In totaal zijn er dus drie keer acht = 24 testuren te verrijden. De
belangrijkste regels tijdens de testdagen zetten we voor je op een
rij. Moeten de F1-teams verplicht aanwezig zijn? Nee. Als een team
het nut niet ziet of als het simpelweg niet in staat is om aanwezig
te zijn, dan hoeft een team niet op te komen dagen bij de
testdagen. Zo sloeg Williams in 2019 noodgedwongen twee testdagen
over omdat de wagen simpelweg nog niet klaar was. Vrijwillig worden
de testdagen tegenwoordig echter nauwelijks meer overgeslagen. In
het geval een wagen nog niet klaar is, staat de FIA het de teams
toe om een oude wagen (maximaal drie seizoenen oud) te gebruiken
tijdens een testdag, al moet deze wel voldoen aan de huidige
technische reglementen. Met hoeveel F1-auto's tegelijk mogen teams
testen? Elk team komt met één wagen naar de testdagen in Bahrein.
Meer zijn er niet toegestaan. In totaal zullen we dus maximaal tien
wagens tegelijkertijd op het asfalt zien. Een coureur komt
normaliter maximaal anderhalve dag in actie en heeft dus slechts
twaalf uur de tijd om zijn nieuwe auto helemaal te leren kennen.
Overigens valt dat niet bij iedereen in de smaak . Is er een
maximale hoeveelheid ronden tijdens een F1-testdag? Nee, die is er
niet. Een team mag zoveel mogelijk ronden afleggen als het wil, zo
lang dit natuurlijk maar gebeurt gedurende de aangewezen periode
tijdens de testdagen. Zo reed Fernando Alonso vorig jaar 270 ronden
tijdens de totale test. Daarmee was hij de coureur met de meest
verreden rondes. Dat stond gelijk aan totaal 1461 kilometer. Hij
reed echter twee volledige dagen door het wegvallen van Lance
Stroll. Hoeveel onderdelen mogen F1-teams gebruiken tijdens de
testdagen? De onderdelen die een team gebruikt tijdens een test
tellen niet mee voor het totaalaantal onderdelen dat er tijdens een
seizoen mag worden gebruikt. Die teller begint pas te lopen tijdens
het eerste raceweekend van het jaar. Als er dus een motor kapot
gaat, dan hoeven de teams niet te vrezen dat het betekent dat ze de
rest van het jaar een motor minder mogen gebruiken. Het liefste
werkt alles natuurlijk van het eerste moment helemaal prima, maar
als er tijdens de testdagen toch iets gebeurt, dan weten de teams
in ieder geval welke zwakke plekken er nog aangepakt moeten worden.
Ook daar zijn de testdagen voor. Teams willen nog wel eens
verschillende aerodynamische onderdelen uitproberen tijdens de
testdagen. Tegelijkertijd zal de focus ook op betrouwbaarheid
liggen. Een andere factor is het budgetplafond. Teams kunnen niet
zomaar tientallen verschillende dingen ontwikkelen en uitproberen,
want dat kunnen ze niet (meer) betalen. Hoeveel banden krijgen de
F1-teams tijdens de testdagen De Formule 1-teams krijgen tijdens de
eerste testdagen in Bahrein in totaal 35 sets droogweerbanden per
team. Elk team krijgt ook twee sets intermediates en twee sets
regenbanden, maar die zullen waarschijnlijk niet nodig zijn. De
teams hebben zelf een samenstelling mogen maken, die hier is te
zien. Goed om te weten: over een week zullen tijdens het eerste
Grand Prix-weekend de C1-, C2- en C3-banden worden gebruikt.
Vandaar dat de teams daar de nadruk op leggen. Het asfalt in
Bahrein is erg ruw, dus de zachtste banden (C4 en C5) zullen
sneller slijten en dus minder nuttig zijn. Waar dienen de verf en
de 'wasrekken' voor tijdens de testdagen? Teams rijden met diverse
stellages met sensoren op de auto's. Vaak rijden ze een korte,
langzame run om data te verzamelen. Deze data kan bestaan uit het
meten van luchtstromen, maar ook trillingen en weerstand. Het ziet
er uit als een soort hek, maar de teams kunnen niet zonder. Teams
rijden tijdens de testdagen ook geregeld met flow vis-verf rond.
Het is een groen goedje dat aangebracht wordt op diverse onderdelen
om de luchtstromen in kaart te brengen. Mogen de teams hun
F1-wagens verbergen in de pitbox? Sinds 2020 mogen de teams dat
niet meer. Tot aan dat jaar verdwenen de meeste Formule 1-wagens
meteen achter gesloten garagedeuren op het moment dat een coureur
terug de pitbox in reed. Nu moeten de teams de deuren open houden
tijdens de testtijden. Dat is besloten om de fans een beter kijkje
in de Formule 1-keuken te kunnen geven tijdens de testdagen.
Uiteraard zijn er uitzonderingen op de regel. Als een coureur zijn
auto beschadigt bij een crash mogen de teams hun wagen afdekken als
deze terug de pits in wordt gebracht, maar ook zodra de vloer van
de wagen komt, dan mogen de teams ervoor kiezen om de deuren snel
dicht te doen.
februari worden de F1-wintertestdagen verreden. Drie dagen lang
mogen de teams hun auto acht uur inzetten. In de ochtend van 08:00
uur tot en met 12:00 uur (Nederlandse tijd), gevolgd door de
middagsessie van 13:00 uur tot en met 17:00 uur Nederlandse tijd.
In totaal zijn er dus drie keer acht = 24 testuren te verrijden. De
belangrijkste regels tijdens de testdagen zetten we voor je op een
rij. Moeten de F1-teams verplicht aanwezig zijn? Nee. Als een team
het nut niet ziet of als het simpelweg niet in staat is om aanwezig
te zijn, dan hoeft een team niet op te komen dagen bij de
testdagen. Zo sloeg Williams in 2019 noodgedwongen twee testdagen
over omdat de wagen simpelweg nog niet klaar was. Vrijwillig worden
de testdagen tegenwoordig echter nauwelijks meer overgeslagen. In
het geval een wagen nog niet klaar is, staat de FIA het de teams
toe om een oude wagen (maximaal drie seizoenen oud) te gebruiken
tijdens een testdag, al moet deze wel voldoen aan de huidige
technische reglementen. Met hoeveel F1-auto's tegelijk mogen teams
testen? Elk team komt met één wagen naar de testdagen in Bahrein.
Meer zijn er niet toegestaan. In totaal zullen we dus maximaal tien
wagens tegelijkertijd op het asfalt zien. Een coureur komt
normaliter maximaal anderhalve dag in actie en heeft dus slechts
twaalf uur de tijd om zijn nieuwe auto helemaal te leren kennen.
Overigens valt dat niet bij iedereen in de smaak . Is er een
maximale hoeveelheid ronden tijdens een F1-testdag? Nee, die is er
niet. Een team mag zoveel mogelijk ronden afleggen als het wil, zo
lang dit natuurlijk maar gebeurt gedurende de aangewezen periode
tijdens de testdagen. Zo reed Fernando Alonso vorig jaar 270 ronden
tijdens de totale test. Daarmee was hij de coureur met de meest
verreden rondes. Dat stond gelijk aan totaal 1461 kilometer. Hij
reed echter twee volledige dagen door het wegvallen van Lance
Stroll. Hoeveel onderdelen mogen F1-teams gebruiken tijdens de
testdagen? De onderdelen die een team gebruikt tijdens een test
tellen niet mee voor het totaalaantal onderdelen dat er tijdens een
seizoen mag worden gebruikt. Die teller begint pas te lopen tijdens
het eerste raceweekend van het jaar. Als er dus een motor kapot
gaat, dan hoeven de teams niet te vrezen dat het betekent dat ze de
rest van het jaar een motor minder mogen gebruiken. Het liefste
werkt alles natuurlijk van het eerste moment helemaal prima, maar
als er tijdens de testdagen toch iets gebeurt, dan weten de teams
in ieder geval welke zwakke plekken er nog aangepakt moeten worden.
Ook daar zijn de testdagen voor. Teams willen nog wel eens
verschillende aerodynamische onderdelen uitproberen tijdens de
testdagen. Tegelijkertijd zal de focus ook op betrouwbaarheid
liggen. Een andere factor is het budgetplafond. Teams kunnen niet
zomaar tientallen verschillende dingen ontwikkelen en uitproberen,
want dat kunnen ze niet (meer) betalen. Hoeveel banden krijgen de
F1-teams tijdens de testdagen De Formule 1-teams krijgen tijdens de
eerste testdagen in Bahrein in totaal 35 sets droogweerbanden per
team. Elk team krijgt ook twee sets intermediates en twee sets
regenbanden, maar die zullen waarschijnlijk niet nodig zijn. De
teams hebben zelf een samenstelling mogen maken, die hier is te
zien. Goed om te weten: over een week zullen tijdens het eerste
Grand Prix-weekend de C1-, C2- en C3-banden worden gebruikt.
Vandaar dat de teams daar de nadruk op leggen. Het asfalt in
Bahrein is erg ruw, dus de zachtste banden (C4 en C5) zullen
sneller slijten en dus minder nuttig zijn. Waar dienen de verf en
de 'wasrekken' voor tijdens de testdagen? Teams rijden met diverse
stellages met sensoren op de auto's. Vaak rijden ze een korte,
langzame run om data te verzamelen. Deze data kan bestaan uit het
meten van luchtstromen, maar ook trillingen en weerstand. Het ziet
er uit als een soort hek, maar de teams kunnen niet zonder. Teams
rijden tijdens de testdagen ook geregeld met flow vis-verf rond.
Het is een groen goedje dat aangebracht wordt op diverse onderdelen
om de luchtstromen in kaart te brengen. Mogen de teams hun
F1-wagens verbergen in de pitbox? Sinds 2020 mogen de teams dat
niet meer. Tot aan dat jaar verdwenen de meeste Formule 1-wagens
meteen achter gesloten garagedeuren op het moment dat een coureur
terug de pitbox in reed. Nu moeten de teams de deuren open houden
tijdens de testtijden. Dat is besloten om de fans een beter kijkje
in de Formule 1-keuken te kunnen geven tijdens de testdagen.
Uiteraard zijn er uitzonderingen op de regel. Als een coureur zijn
auto beschadigt bij een crash mogen de teams hun wagen afdekken als
deze terug de pits in wordt gebracht, maar ook zodra de vloer van
de wagen komt, dan mogen de teams ervoor kiezen om de deuren snel
dicht te doen.
