De 'wasrekken' aan F1-auto's: dit is waarom ze worden gebruikt

We weten inmiddels hoe de kleuren van de F1-auto's er in 2024
uitzien en ook de eerste technologische innovaties hebben we al
gezien. Maar hoe wordt er getest of de nieuwe auto's ook
daadwerkelijk aerodynamisch beter zijn? We legden eerder al uit hoe
de flow-vis verf werkt, nu is het tijd om dieper in de aero rakes
te duiken, die vooral tijdens de testdagen soms links en rechts van
de auto's hangen. Op de aero rakes zitten heel veel luchtgevoelige
sensoren die om de zoveel centimeter de luchtstroom over de auto
meten. De rakes worden vaak recht achter de voorwielen geplaatst om
het effect van de voorvleugel en de voorwielen op de luchtstroom te
meten. Maar je ziet de aero rakes ook vaak voor of achter de
achtervleugel zitten om te bekijken hoe de lucht zich daar beweegt.
De sensoren op de aero rakes leveren dus enorm veel data op,
waarmee de luchtstroom over de auto als het ware kan worden
gevisualiseerd en het helpt de teams om de downforce te
optimaliseren. Daardoor weet je ook gelijk of het aerodynamische
concept ook daadwerkelijk op de baan werkt en kun je met de data op
de baan 'controleren' hoe betrouwbaar de data van de simulaties
zijn. Door het gebruik van de aero rakes weet je dus snel hoe de
aerodynamica van de auto in elkaar steekt. Daarnaast worden de aero
rakes ook nog vaak gebruikt tijdens vrije trainingen in de Formule
1-weekenden, zeker als er updates naar een bepaalde race worden
gebracht. Dan is het natuurlijk wel fijn om te weten of de updates
die je meeneemt ook daadwerkelijk werken en of ze aan de
verwachtingen voldoen. We zullen de 'wasrekken' de komende dagen
dus genoeg voorbij zien komen, zeker omdat de teams hun auto's
voortdurend aanpassen op basis van de meetresultaten van de aero
rakes.

Top Headlines

Oudere Top Headlines