Toen de eerste F1-testdag van het seizoen uitliep op een farce

Waar de F1-teams in 2024 slechts drie testdagen tot hun beschikking
hebben, was dat aantal tien jaar geleden met de introductie van de
hybride motoren nog heel anders. Toen waren er twaalf testdagen
verdeeld over drie testperiodes die ieder vier dagen duurden. Eerst
in het Spaanse Jerez en toen nog twee keer vier testdagen in
Bahrein. De auto's kunnen natuurlijk zomaar stilvallen tijdens de
testdagen, maar voorafgaand aan het Formule 1-seizoen in 2014 waren
er wel heel veel onderbrekingen. De teams worstelden met de zeer
complexe en nieuwe 1.6L hybride V6 turbo motoren, met Mercedes,
Ferrari en Renault als de drie leveranciers. Tekst loopt verder
onder de tabel Motorleverancier per team in 2014 Wat gebeurde er in
2014? In eerste instantie gebeurde er letterlijk niet veel tijdens
de tests. Zo koos Lotus ervoor om de test helemaal over te slaan
omdat de 'dubbele neus' op de wagen niet op tijd klaar zou zijn,
terwijl Marussia de eerste twee dagen in Zuid-Spanje noodgedwongen
moest overslaan. De andere teams kwamen tezamen niet verder dan 91
ronden op de eerste testdag, waarbij Kimi Raikkonen een derde van
dat aantal voor zijn rekening nam. Hij was bovendien de snelste in
zijn Ferrari. Lewis Hamilton moest bijvoorbeeld na 18 ronden de
strijd staken in zijn Mercedes W05. Zijn voorvleugel brak af en die
kwam onder de voorwielen terecht, waardoor de Mercedes niet meer te
besturen was en rechtdoor de bandenstapel in ging. Einde testdag
voor de Brit, die later dat jaar voor de tweede keer wereldkampioen
werd. Na een zeer opmerkelijke eerste testdag in Jerez kwam het
Formule 1-veld in een rustiger vaarwater terecht en kwamen er
steeds meer rondjes op het bord. Zo reed Mercedes-coureur Nico
Rosberg 188 rondjes en was Kevin Magnussen de snelste namens
McLaren op de derde dag. Verhoudingen worden duidelijk Toen de
teams koers zetten richting Bahrein voor het tweede en derde deel
van de wintertests, werd het steeds duidelijker dan één van de
fabrikanten de nieuwe reglementen goed onder de knie had, terwijl
de andere twee minder presteerden. Ferrari had het moeilijk en Red
Bull-Renault kreeg steeds meer problemen met regerend kampioen
Sebastian Vettel en Daniel Ricciardo als nieuwbakken coureur in de
auto. Daarentegen vloog Mercedes over de baan met een sterke motor
met veel vermogen. De vier Mercedes-teams kwamen in totaal tot
17.994 kilometer over de twaalf testdagen, terwijl de drie teams
met de Ferrari-motor 10.213 kilometer reden. Renault lag ver
achter, want met vier teams kwam Renault niet verder dan 8.743
testkilometers voor vier teams. Dat was gelijk een voorbode voor
het tijdperk van de hybride motoren in de Formule 1 tussen 2014 en
2021, toen Mercedes zeer dominant was. Ferrari kwam nog aardig
terug, terwijl Renault er niet echt bovenop is gekomen na de
testdagen van tien jaar geleden. Op dit moment is Alpine het enige
team dat de power unit van Renault gebruikt. Die heeft simpelweg te
weinig weinig vermogen en ook al probeerde het team de regels aan
te passen, dat lukte ze niet. Honda kwam in de tussentijd als enige
andere fabrikant de wereld van de Formule 1 in. Van een desastreus
huwelijk met McLaren werd Honda uitgerekend met de voormalige klant
van Renault, Red Bull, wereldkampioen.

Top Headlines

Oudere Top Headlines