Interessante nieuwe details van Verstappens Red Bull onthuld
Op het moment dat de F1-bolides op woensdagochtend de baan op reden
voor hun eerste testronden tijdens de testdriedaagse in Bahrein,
waren de ogen vooral gericht op Max Verstappen en zijn RB20. Wat
had het team uit Milton Keynes verborgen gehouden in aanloop naar
het F1-seizoen? Bij de launch hadden ze al wat dingen prijs
gegeven, maar nog niet alles, zo was de verwachting. De meeste
aandacht ging uit naar het mysterie rond de sidepods en de
luchtinlaten van de sidepods, die ten opzichte van de RB19
aanzienlijk zijn veranderd. Van dichtbij zien we dat er nog steeds
sprake is van een horizontale luchtinlaat, die hoog op de sidepods
en direct onder de uitstekende lip geplaatst is. Er is ook een
verticale inlaat, die al tijdens de presentatie opviel. Deze heeft
een vergelijkbare functie als de bypass duct die op de Ferrari te
zien is. Daardoor is de positie van de radiatoren vlak, met een
verminderde hellingshoek aan de bovenkant van de sidepods, zoals de
foto's van de auto zonder motorkap aantonen. Nóg meer inlaten De
interessante details van de RB20 houden echter niet op bij de
luchtinlaten van de sidepods. We zien namelijk twee grote inlaten
op de twee plekken waar de halo eindigt en de twee geulen langs de
motorkap beginnen. In de praktijk worden de lange kanalen die de
warme luchtstromen naar achteren afvoeren op deze manier gevoerd
door twee inlaten, die ervoor te zorgen dat de warme lucht beter
aan de sidepods wordt onttrokken. Diffuser Last but not least
bekijken we de diffuser aan de achterkant van de F1-bolide. Als we
naar het profiel van het element kijken, dan is het duidelijk dat
de diffuser in feite is verdeeld in kanalen met verschillende
breedtes en dieptes. In de praktijk drie aan elke kant van de
centrale lijn. Het is een doorontwikkeling van het Red Bull-concept
dat vorig jaar al te spotten was op de RB19. Al met al lijkt het
zeker te zijn dat Newey's nieuwste project een extreme
doorontwikkeling is van het concept van de RB19 van vorig jaar.
Velen zeiden bij de launch van de RB20 dat het vele raakvlakken had
met de Mercedes W14, maar als je goed kijkt naar de details, dan
valt dat wel mee. Kijkend naar de huidige lay-out van het
koelsysteem, lijkt het dan ook onwaarschijnlijk dat Red Bull op de
proppen zal komen met een extreme zero pod-versie van de huidige
sidepods, zoals sommige geruchten de afgelopen dagen suggereerden.
voor hun eerste testronden tijdens de testdriedaagse in Bahrein,
waren de ogen vooral gericht op Max Verstappen en zijn RB20. Wat
had het team uit Milton Keynes verborgen gehouden in aanloop naar
het F1-seizoen? Bij de launch hadden ze al wat dingen prijs
gegeven, maar nog niet alles, zo was de verwachting. De meeste
aandacht ging uit naar het mysterie rond de sidepods en de
luchtinlaten van de sidepods, die ten opzichte van de RB19
aanzienlijk zijn veranderd. Van dichtbij zien we dat er nog steeds
sprake is van een horizontale luchtinlaat, die hoog op de sidepods
en direct onder de uitstekende lip geplaatst is. Er is ook een
verticale inlaat, die al tijdens de presentatie opviel. Deze heeft
een vergelijkbare functie als de bypass duct die op de Ferrari te
zien is. Daardoor is de positie van de radiatoren vlak, met een
verminderde hellingshoek aan de bovenkant van de sidepods, zoals de
foto's van de auto zonder motorkap aantonen. Nóg meer inlaten De
interessante details van de RB20 houden echter niet op bij de
luchtinlaten van de sidepods. We zien namelijk twee grote inlaten
op de twee plekken waar de halo eindigt en de twee geulen langs de
motorkap beginnen. In de praktijk worden de lange kanalen die de
warme luchtstromen naar achteren afvoeren op deze manier gevoerd
door twee inlaten, die ervoor te zorgen dat de warme lucht beter
aan de sidepods wordt onttrokken. Diffuser Last but not least
bekijken we de diffuser aan de achterkant van de F1-bolide. Als we
naar het profiel van het element kijken, dan is het duidelijk dat
de diffuser in feite is verdeeld in kanalen met verschillende
breedtes en dieptes. In de praktijk drie aan elke kant van de
centrale lijn. Het is een doorontwikkeling van het Red Bull-concept
dat vorig jaar al te spotten was op de RB19. Al met al lijkt het
zeker te zijn dat Newey's nieuwste project een extreme
doorontwikkeling is van het concept van de RB19 van vorig jaar.
Velen zeiden bij de launch van de RB20 dat het vele raakvlakken had
met de Mercedes W14, maar als je goed kijkt naar de details, dan
valt dat wel mee. Kijkend naar de huidige lay-out van het
koelsysteem, lijkt het dan ook onwaarschijnlijk dat Red Bull op de
proppen zal komen met een extreme zero pod-versie van de huidige
sidepods, zoals sommige geruchten de afgelopen dagen suggereerden.
