Newey verklaart waarom de nieuwe Red Bull van Verstappen zo veranderd is
De mond van menig concurrent viel open toen Red Bull het doek van
haar nieuwe RB20 trok. Na een ultradominant jaar besloten Adrian
Newey en zijn technische team om de nieuwe F1-bolide toch drastisch
te veranderen ten opzichte van de RB19 waarmee Verstappen 19 races
won. Vooral de sidepods en de motorkap vielen op door hun nieuwe
ontwerp, terwijl de andere teams juist massaal de weg insloegen van
het ontwerp van de RB19 van vorig jaar. Zo zette Newey iedereen op
het verkeerde been. In gesprek met het Duitse Auto, Motor und Sport
, verklaart Newey zijn beweegredenen. Die zijn eigenlijk heel
simpel: "We wisten dat de andere teams ons zouden kopiëren. Als we
de auto van vorig jaar simpelweg hadden doorontwikkeld." Drie
tienden van een seconde Die gedachte leek tijdens de eerste testdag
een schot in de roos te zijn, want Verstappen bouwde aan het einde
van de dag een voorsprong op van maar liefst 1,1 seconde op de
eerstvolgende bolide. Helmut Marko plaatst die voorsprong echter in
perspectief. Volgens de Red Bull-adviseur kan er namelijk beter van
een paar tienden van een seconde voorsprong gesproken worden. "De
voorsprong is niet zo groot als hij lijkt. We waren de enigen die
in de koele avonduren met verse medium banden de baan op gingen.
Dat verklaart de grote sprong die we in de middag maakten." "We
schatten de werkelijke voorsprong op drie tienden van een seconde",
aldus de conclusie Marko.
haar nieuwe RB20 trok. Na een ultradominant jaar besloten Adrian
Newey en zijn technische team om de nieuwe F1-bolide toch drastisch
te veranderen ten opzichte van de RB19 waarmee Verstappen 19 races
won. Vooral de sidepods en de motorkap vielen op door hun nieuwe
ontwerp, terwijl de andere teams juist massaal de weg insloegen van
het ontwerp van de RB19 van vorig jaar. Zo zette Newey iedereen op
het verkeerde been. In gesprek met het Duitse Auto, Motor und Sport
, verklaart Newey zijn beweegredenen. Die zijn eigenlijk heel
simpel: "We wisten dat de andere teams ons zouden kopiëren. Als we
de auto van vorig jaar simpelweg hadden doorontwikkeld." Drie
tienden van een seconde Die gedachte leek tijdens de eerste testdag
een schot in de roos te zijn, want Verstappen bouwde aan het einde
van de dag een voorsprong op van maar liefst 1,1 seconde op de
eerstvolgende bolide. Helmut Marko plaatst die voorsprong echter in
perspectief. Volgens de Red Bull-adviseur kan er namelijk beter van
een paar tienden van een seconde voorsprong gesproken worden. "De
voorsprong is niet zo groot als hij lijkt. We waren de enigen die
in de koele avonduren met verse medium banden de baan op gingen.
Dat verklaart de grote sprong die we in de middag maakten." "We
schatten de werkelijke voorsprong op drie tienden van een seconde",
aldus de conclusie Marko.
