Kinderziektes deren Red Bull niet tijdens tweede testdag Bahrein, Ferrari maakt indruk
Na afloop van de eerste testdag werd er veel over de indrukwekkende
snelheid van Max Verstappen en Red Bull gesproken. Zouden zij die
lijn door kunnen trekken op dag twee? Initieel was het antwoord
nee, want Sergio Perez kwam 's morgens na vijf rondes binnen met
remproblemen. Het brandje werd vakkundig geblust, maar de RB20
bleef meer dan een halfuur in de pitstraat staan. Ondertussen reden
de andere teams gestaag hun rondjes op het Bahrain International
Circuit. Charles Leclerc was de snelste op de C3-band (medium), al
werd hij ook het grootste slachtoffer van een vervelend incident.
De Monegask trok onbewust een putdeksel los voor bocht 11 en liep
een rondje later vloerschade op. Een deja-vu voor Ferrari dus, want
Carlos Sainz reed tijdens de Grand Prix van Las Vegas in 2023 ook
keihard over een loszittend putdeksel heen. Zoveel schade als in
Las Vegas was er niet, maar Ferrari moest wel de vloer vervangen.
De ochtendsessie werd door de reparaties niet meer hervat en de FIA
besloot om de middagsessie met een uur te verlengen. Om 12:00 uur
Nederlandse tijd zouden de lichten weer op groen springen, een
uurtje eerder dan gepland. Perez had tot dat moment maar twintig
rondjes gereden en leek het kind van de rekening te worden. Max
Verstappen zou de middagsessie voor zijn rekening nemen, maar Red
Bull besloot het schema om te gooien. Perez mocht ook na de lunch
in actie komen. De tekst gaat verder onder de afbeelding. Sainz
snel, zeer snel De middagsessie begon redelijk rustig. De meeste
teams werkten een aantal langere runs af, waarna Carlos Sainz
namens Ferrari ineens op de zachte C4-band naar buiten reed. Zijn
rondetijden waren indrukwekkend te noemen, want de Spanjaard was
verreweg de snelste van het pak. Zegt het veel over de
krachtsverhoudingen? Niet echt, maar met een rondetijd van 1:29:9
kan je thuiskomen. Lando Norris was de volgende die er even voor
ging zitten. De McLaren-coureur was op mediums lange tijd de nummer
twee, al kwam hij wel meer dan een seconde tekort ten opzichte van
Sainz. Perez legde ondertussen veel kilometers af, maar geheel
probleemloos ging dat wederom niet. De Mexicaan had kortstondig een
elektronisch probleem en hobbelde naar de pits. Veel pijn deden de
kinderziektes echter niet. Perez was sneller dan Norris, eindigde
als tweede en reed 129 ronden. Dan blijft er nog één topteam over:
Mercedes. Lewis Hamilton, die na dit seizoen naar Ferrari vertrekt,
nam de hele testdag voor zijn rekening. Echt soepel ging dat 's
ochtends niet, want de zevenvoudig wereldkampioen had veel last van
onder- en overstuur. In de slotfase van de middagsessie toverde
Hamilton wel de derde tijd uit de hoge hoed op de mediums. Mercedes
had wat aanpassingen doorgevoerd en dat wierp zijn vruchten af.
Norris werd dus naar de vierde plaats verwezen. De tekst gaat onder
de uitslag verder. Productiviteit Tijdens de testdagen is het
aantal ronden per team veel belangrijker. Red Bull, Ferrari en
Mercedes doorbraken bijvoorbeeld allemaal de barrière van honderd
ronden. Sowieso is de betrouwbaarheid bij veel teams in orde.
Alleen Norris stond in de slotfase lange tijd binnen met een
probleem, waardoor McLaren het minst productieve team van de dag
was. Achter de topteams viel RB weer positief op. Daniel Ricciardo
en Yuki Tsunoda waren lekker bezig en lieten constant redelijke
rondetijden noteren. Williams krabbelde ook op na een mindere
eerste dag. Logan Sargeant reed meer dan honderd ronden. Aantal
gereden ronden per team
snelheid van Max Verstappen en Red Bull gesproken. Zouden zij die
lijn door kunnen trekken op dag twee? Initieel was het antwoord
nee, want Sergio Perez kwam 's morgens na vijf rondes binnen met
remproblemen. Het brandje werd vakkundig geblust, maar de RB20
bleef meer dan een halfuur in de pitstraat staan. Ondertussen reden
de andere teams gestaag hun rondjes op het Bahrain International
Circuit. Charles Leclerc was de snelste op de C3-band (medium), al
werd hij ook het grootste slachtoffer van een vervelend incident.
De Monegask trok onbewust een putdeksel los voor bocht 11 en liep
een rondje later vloerschade op. Een deja-vu voor Ferrari dus, want
Carlos Sainz reed tijdens de Grand Prix van Las Vegas in 2023 ook
keihard over een loszittend putdeksel heen. Zoveel schade als in
Las Vegas was er niet, maar Ferrari moest wel de vloer vervangen.
De ochtendsessie werd door de reparaties niet meer hervat en de FIA
besloot om de middagsessie met een uur te verlengen. Om 12:00 uur
Nederlandse tijd zouden de lichten weer op groen springen, een
uurtje eerder dan gepland. Perez had tot dat moment maar twintig
rondjes gereden en leek het kind van de rekening te worden. Max
Verstappen zou de middagsessie voor zijn rekening nemen, maar Red
Bull besloot het schema om te gooien. Perez mocht ook na de lunch
in actie komen. De tekst gaat verder onder de afbeelding. Sainz
snel, zeer snel De middagsessie begon redelijk rustig. De meeste
teams werkten een aantal langere runs af, waarna Carlos Sainz
namens Ferrari ineens op de zachte C4-band naar buiten reed. Zijn
rondetijden waren indrukwekkend te noemen, want de Spanjaard was
verreweg de snelste van het pak. Zegt het veel over de
krachtsverhoudingen? Niet echt, maar met een rondetijd van 1:29:9
kan je thuiskomen. Lando Norris was de volgende die er even voor
ging zitten. De McLaren-coureur was op mediums lange tijd de nummer
twee, al kwam hij wel meer dan een seconde tekort ten opzichte van
Sainz. Perez legde ondertussen veel kilometers af, maar geheel
probleemloos ging dat wederom niet. De Mexicaan had kortstondig een
elektronisch probleem en hobbelde naar de pits. Veel pijn deden de
kinderziektes echter niet. Perez was sneller dan Norris, eindigde
als tweede en reed 129 ronden. Dan blijft er nog één topteam over:
Mercedes. Lewis Hamilton, die na dit seizoen naar Ferrari vertrekt,
nam de hele testdag voor zijn rekening. Echt soepel ging dat 's
ochtends niet, want de zevenvoudig wereldkampioen had veel last van
onder- en overstuur. In de slotfase van de middagsessie toverde
Hamilton wel de derde tijd uit de hoge hoed op de mediums. Mercedes
had wat aanpassingen doorgevoerd en dat wierp zijn vruchten af.
Norris werd dus naar de vierde plaats verwezen. De tekst gaat onder
de uitslag verder. Productiviteit Tijdens de testdagen is het
aantal ronden per team veel belangrijker. Red Bull, Ferrari en
Mercedes doorbraken bijvoorbeeld allemaal de barrière van honderd
ronden. Sowieso is de betrouwbaarheid bij veel teams in orde.
Alleen Norris stond in de slotfase lange tijd binnen met een
probleem, waardoor McLaren het minst productieve team van de dag
was. Achter de topteams viel RB weer positief op. Daniel Ricciardo
en Yuki Tsunoda waren lekker bezig en lieten constant redelijke
rondetijden noteren. Williams krabbelde ook op na een mindere
eerste dag. Logan Sargeant reed meer dan honderd ronden. Aantal
gereden ronden per team
