De belangrijkste conclusies na de tweede testdag in Bahrein
De tweede dag van de wintertests stond hier en daar in het teken
van chaos. Een losgeschoten putdeksel zorgde voor vertraging én
schade bij Charles Leclerc, terwijl ook Sergio Perez met wat
probleempjes moest dealen. Aan het einde van de dag stonden Ferrari
en Red Bull wel bovenaan de belangrijkste lijstjes. Carlos Sainz
reed de snelste tijd en troefde zo Perez af, al deed de
Ferrari-coureur dat wel met de zachtere C4-banden. Perez was vooral
actief op de C3-band. Leclerc en Sainz reden samen 138 rondjes bij
elkaar en zorgden er zo voor dat Ferrari ook nog eens het
productiefste team was. Perez kwam ondanks de opstartproblemen tot
129 rondjes. Maar wat viel er nou het meeste op tijdens de tweede
testdag op het Bahrain International Circuit? Red Bull in de
problemen? Niemand kon om de loeisterke eerste testdag van Max
Verstappen heen. De Nederlander vloog uit de startblokken in
Bahrein, was snel en legde heel wat kilometers af. Toch bleek
donderdag dat de RB20 ook weleens problemen kent. Aan de snelheid
en set-up van Sergio Perez lag het niet, maar de auto had wel wat
kleine kuren. Ging het om grote betrouwbaarheidsproblemen? Welnee,
Perez stond 's ochtends iets meer dan een halfuur in de pitbox met
een remprobleem, waarna de gloednieuwe Formule 1-bolide 's middags
een reset nodig had. Perez hobbelde naar de pits omdat de
elektronica kortstondig niet naar behoren werkte. Uiteindelijk leek
ook Perez makkelijk de snelle rondetijden aaneen te rijgen,
waardoor Red Bull positief aan de laatste testdag mag gaan
beginnen. Perez was zelf ook tevreden. "Over het algemeen denk ik
dat de RB20 een stap vooruit is voor het team en dat we de goede
kant op zijn gegaan. Het is hier van 's ochtends vroeg tot 's
middags laat een lastig circuit om de set-up af te stellen en om de
verschillende set-ups te begrijpen. De baan verandert continu, dus
je moet veel op je gevoel afgaan." Ondanks de overheersende
tevredenheid moet Red Bull wel een heel, heel klein beetje over de
schouders kijken... De tekst gaat verder onder de afbeelding. Is
Ferrari echt zo snel? Ferrari liet namelijk voor het eerst haar
spierballen zien. Sainz zette zoals gezegd de snelste tijd neer en
Leclerc was heel erg te spreken over het gedrag van de auto. De
Ferrari-coureurs lijken over een voorspelbare auto te beschikken,
iets waar het vorig jaar een beetje aan ontbrak. Met 138 ronden was
het zeker een geslaagde dag voor de Scuderia. De beste data kwam
voort uit een racesimulatie van Sainz. De Spanjaard reed 58 ronden
achter elkaar door, vergelijkbaar met de aanstaande Grand Prix, en
maakte gebruik van de C1-, C2- en C3-band. In 2023 was
bandenslijtage de achilleshiel van Ferrari en tot nu toe zijn er
signalen dat het team dat hardnekkige probleem deels heeft
opgelost. Waarom? Omdat Sainz in zijn simulatie stabiele
rondetijden liet noteren. Op de C1- en C2-band zat er meestal
maximaal een seconde tussen de rondetijden. Op de C2 ging het om
1:37 en op de C1 om 1:35. Enige punt van kritiek? De oplopende
rondetijden op de C3-band, al is dat ook vertekenend. De
C3-compound is volgende week tijdens de Grand Prix van Bahrein de
zachtste band en slijt daardoor sneller. De verhoudingen ten
opzichte van Red Bull zijn natuurlijk nog niet helemaal duidelijk.
Verstappen was woensdag ook zeer competitief, maar het is de vraag
met hoeveel brandstof iedereen rijdt. Eén ding is zeker: Ferrari
lijkt een stapje te hebben gezet, zeker qua bandenslijtage. Bekijk
hieronder de stint van Sainz op de C3-band. De tekst gaat daarna
verder. Racesimulatie Sainz op de C3-band Vraagtekens rond Mercedes
en McLaren Naast Red Bull en Ferrari willen Mercedes en McLaren ook
om overwinningen strijden in 2024. Voorlopig blijft het echter
gissen hoe die twee teams ervoor staan. Lewis Hamilton kwam namens
Mercedes de hele dag in actie en zette de derde tijd op de klokken.
Prima, zou je zeggen, maar de Brit was vooral 's ochtends heel erg
in gevecht met zijn W15. En het ging niet om een specifiek
probleem. In de ene bocht had Hamilton last van onderstuur, in de
andere bocht brak de achterkant juist weer uit. De engineers van
Mercedes voerden wat aanpassingen door en die leken te werken, maar
het lijkt het er wel op dat de W15 zich nog lastig laat temmen.
Daar heeft Mercedes de laatste jaren al ervaringen mee gehad, dus
het is voor de Zilverpijlen te hopen dat de nieuwe F1-bolide
voorspelbaarder én sneller is. Een blije Hamilton zag het in ieder
geval helemaal zitten. Achter Hamilton eindigde Lando Norris op de
vierde plaats. Toch was het geen geweldige dag voor McLaren, want
door een klein probleem aan de brandstofpomp legde het team uit
Woking 'maar' 87 ronden af. Net als bij Mercedes lijken Norris en
Oscar Piastri nog een beetje aan de MCL38 te moeten wennen. Of zijn
ze de anderen zand in de ogen aan het strooien? De tekst gaat
verder onder de afbeelding. RB best of the rest? Achter de topteams
laat Visa Cash App RB (RB) mooie dingen zien. Daniel Ricciardo was
namelijk ' the best of the rest ' met de vijfde tijd op de zachte
C4-band. Ricciardo en Yuki Tsunoda leggen probleemloos veel
kilometers af en stralen zelfvertrouwen uit. Een slag om de arm kan
natuurlijk nooit kwaad, dus Ricciardo en Tsunoda blijven tot nu toe
vrij voorzichtig over hun kansen. Toch kan niemand eromheen dat de
stralende RB zomaar kan verrassen. En hoe gaat het bij Aston
Martin? Fernando Alonso en Lance Stroll acteren in de luwte, maar
de AMR24 lijkt toch redelijk in orde te zijn. Sprankelende
rondetijden zien we nog niet, maar berg je maar als Alonso met een
glimlach in de mediasessies zit. Houdt de groene bolide in de
gaten... Vrijdag zien we op de laatste testdag welke teams met een
fijn gevoel aan de Grand Prix van Bahrein gaan beginnen. Snelle
tijden zeggen doorgaans nog weinig, dus het gaat vooral om de
kilometers en een betrouwbare auto. Red Bull en Ferrari lichtten
alvast een tipje van de sluier op, wie volgt?
van chaos. Een losgeschoten putdeksel zorgde voor vertraging én
schade bij Charles Leclerc, terwijl ook Sergio Perez met wat
probleempjes moest dealen. Aan het einde van de dag stonden Ferrari
en Red Bull wel bovenaan de belangrijkste lijstjes. Carlos Sainz
reed de snelste tijd en troefde zo Perez af, al deed de
Ferrari-coureur dat wel met de zachtere C4-banden. Perez was vooral
actief op de C3-band. Leclerc en Sainz reden samen 138 rondjes bij
elkaar en zorgden er zo voor dat Ferrari ook nog eens het
productiefste team was. Perez kwam ondanks de opstartproblemen tot
129 rondjes. Maar wat viel er nou het meeste op tijdens de tweede
testdag op het Bahrain International Circuit? Red Bull in de
problemen? Niemand kon om de loeisterke eerste testdag van Max
Verstappen heen. De Nederlander vloog uit de startblokken in
Bahrein, was snel en legde heel wat kilometers af. Toch bleek
donderdag dat de RB20 ook weleens problemen kent. Aan de snelheid
en set-up van Sergio Perez lag het niet, maar de auto had wel wat
kleine kuren. Ging het om grote betrouwbaarheidsproblemen? Welnee,
Perez stond 's ochtends iets meer dan een halfuur in de pitbox met
een remprobleem, waarna de gloednieuwe Formule 1-bolide 's middags
een reset nodig had. Perez hobbelde naar de pits omdat de
elektronica kortstondig niet naar behoren werkte. Uiteindelijk leek
ook Perez makkelijk de snelle rondetijden aaneen te rijgen,
waardoor Red Bull positief aan de laatste testdag mag gaan
beginnen. Perez was zelf ook tevreden. "Over het algemeen denk ik
dat de RB20 een stap vooruit is voor het team en dat we de goede
kant op zijn gegaan. Het is hier van 's ochtends vroeg tot 's
middags laat een lastig circuit om de set-up af te stellen en om de
verschillende set-ups te begrijpen. De baan verandert continu, dus
je moet veel op je gevoel afgaan." Ondanks de overheersende
tevredenheid moet Red Bull wel een heel, heel klein beetje over de
schouders kijken... De tekst gaat verder onder de afbeelding. Is
Ferrari echt zo snel? Ferrari liet namelijk voor het eerst haar
spierballen zien. Sainz zette zoals gezegd de snelste tijd neer en
Leclerc was heel erg te spreken over het gedrag van de auto. De
Ferrari-coureurs lijken over een voorspelbare auto te beschikken,
iets waar het vorig jaar een beetje aan ontbrak. Met 138 ronden was
het zeker een geslaagde dag voor de Scuderia. De beste data kwam
voort uit een racesimulatie van Sainz. De Spanjaard reed 58 ronden
achter elkaar door, vergelijkbaar met de aanstaande Grand Prix, en
maakte gebruik van de C1-, C2- en C3-band. In 2023 was
bandenslijtage de achilleshiel van Ferrari en tot nu toe zijn er
signalen dat het team dat hardnekkige probleem deels heeft
opgelost. Waarom? Omdat Sainz in zijn simulatie stabiele
rondetijden liet noteren. Op de C1- en C2-band zat er meestal
maximaal een seconde tussen de rondetijden. Op de C2 ging het om
1:37 en op de C1 om 1:35. Enige punt van kritiek? De oplopende
rondetijden op de C3-band, al is dat ook vertekenend. De
C3-compound is volgende week tijdens de Grand Prix van Bahrein de
zachtste band en slijt daardoor sneller. De verhoudingen ten
opzichte van Red Bull zijn natuurlijk nog niet helemaal duidelijk.
Verstappen was woensdag ook zeer competitief, maar het is de vraag
met hoeveel brandstof iedereen rijdt. Eén ding is zeker: Ferrari
lijkt een stapje te hebben gezet, zeker qua bandenslijtage. Bekijk
hieronder de stint van Sainz op de C3-band. De tekst gaat daarna
verder. Racesimulatie Sainz op de C3-band Vraagtekens rond Mercedes
en McLaren Naast Red Bull en Ferrari willen Mercedes en McLaren ook
om overwinningen strijden in 2024. Voorlopig blijft het echter
gissen hoe die twee teams ervoor staan. Lewis Hamilton kwam namens
Mercedes de hele dag in actie en zette de derde tijd op de klokken.
Prima, zou je zeggen, maar de Brit was vooral 's ochtends heel erg
in gevecht met zijn W15. En het ging niet om een specifiek
probleem. In de ene bocht had Hamilton last van onderstuur, in de
andere bocht brak de achterkant juist weer uit. De engineers van
Mercedes voerden wat aanpassingen door en die leken te werken, maar
het lijkt het er wel op dat de W15 zich nog lastig laat temmen.
Daar heeft Mercedes de laatste jaren al ervaringen mee gehad, dus
het is voor de Zilverpijlen te hopen dat de nieuwe F1-bolide
voorspelbaarder én sneller is. Een blije Hamilton zag het in ieder
geval helemaal zitten. Achter Hamilton eindigde Lando Norris op de
vierde plaats. Toch was het geen geweldige dag voor McLaren, want
door een klein probleem aan de brandstofpomp legde het team uit
Woking 'maar' 87 ronden af. Net als bij Mercedes lijken Norris en
Oscar Piastri nog een beetje aan de MCL38 te moeten wennen. Of zijn
ze de anderen zand in de ogen aan het strooien? De tekst gaat
verder onder de afbeelding. RB best of the rest? Achter de topteams
laat Visa Cash App RB (RB) mooie dingen zien. Daniel Ricciardo was
namelijk ' the best of the rest ' met de vijfde tijd op de zachte
C4-band. Ricciardo en Yuki Tsunoda leggen probleemloos veel
kilometers af en stralen zelfvertrouwen uit. Een slag om de arm kan
natuurlijk nooit kwaad, dus Ricciardo en Tsunoda blijven tot nu toe
vrij voorzichtig over hun kansen. Toch kan niemand eromheen dat de
stralende RB zomaar kan verrassen. En hoe gaat het bij Aston
Martin? Fernando Alonso en Lance Stroll acteren in de luwte, maar
de AMR24 lijkt toch redelijk in orde te zijn. Sprankelende
rondetijden zien we nog niet, maar berg je maar als Alonso met een
glimlach in de mediasessies zit. Houdt de groene bolide in de
gaten... Vrijdag zien we op de laatste testdag welke teams met een
fijn gevoel aan de Grand Prix van Bahrein gaan beginnen. Snelle
tijden zeggen doorgaans nog weinig, dus het gaat vooral om de
kilometers en een betrouwbare auto. Red Bull en Ferrari lichtten
alvast een tipje van de sluier op, wie volgt?
