McLaren-teambaas onder de indruk van nieuwe RB20 Verstappen: “Wauw!”
Ja, de testdagen in Bahrein zijn bedoeld om te kijken hoe de eigen
wagens van de teams zich op de baan houden en om data te
verzamelen, heel veel data. Maar natuurlijk wordt er ook naar de
concurrentie gekeken. Wat hebben zij in de winter gedaan en hoe
zien die wagens met al hun nieuwigheden eruit? McLaren-teambaas
Andrea Stella geeft toe met toch wel jaloerse ogen naar de RB20 van
Red Bull te kijken. "Ten eerste is er het ontwerp van de wagen. Dat
is een belangrijke evolutie, die zeker tijd nodig heeft gehad om
ontwikkeld te worden . Ik denk dat dit de tijd is waar Zak (Brown,
CEO, red.) en ik het over hadden toen we zeiden dat Red Bull vorig
jaar geen nieuwe onderdelen meer ontwikkelde voor de wagen van
2023, maar dat de blik al op 2024 ging", zegt Stella tegen onder
meer RacingNews365. "Ten tweede zijn er de prestaties zelf. Het
lijkt erop dat ze erg sterk zijn. Wat ze wilden bereiken vanuit het
oogpunt van design lijkt ze gelukt te zijn, zeker als het gaat om
aerodynamische prestaties." Jaloers Stella geeft aan dat hij
jaloers was toen hij vorige week voor het eerst de RB20 zag. "Ik
moet zeggen dat ik dacht: wauw. Ze waren zeker moedig om
veranderingen aan te brengen in een aantal van de vormen die die
auto vorig jaar zo succesvol maakten." "Zoals ik al eerder zei, ik
denk dat ze vorig jaar zo'n voordeel hadden, dat het hen vanuit het
oogpunt van tijd het vertrouwen gaf om wat risico's te nemen voor
dit jaar. Dit omdat ze die risico's al vroeg konden nemen om te
zien of het echt werkt. De microscopische innovaties kunnen we
zien, maar met deze regels zitten veel details in millimeters. Er
wordt veel onzichtbaar werk gedaan, bijvoorbeeld onder de wagen en
aan de vloer. Wat de meest zichtbare veranderingen zijn, wil niet
zeggen dat ze ook de meeste impact hebben in de stap die Red Bull
heeft gezet."
wagens van de teams zich op de baan houden en om data te
verzamelen, heel veel data. Maar natuurlijk wordt er ook naar de
concurrentie gekeken. Wat hebben zij in de winter gedaan en hoe
zien die wagens met al hun nieuwigheden eruit? McLaren-teambaas
Andrea Stella geeft toe met toch wel jaloerse ogen naar de RB20 van
Red Bull te kijken. "Ten eerste is er het ontwerp van de wagen. Dat
is een belangrijke evolutie, die zeker tijd nodig heeft gehad om
ontwikkeld te worden . Ik denk dat dit de tijd is waar Zak (Brown,
CEO, red.) en ik het over hadden toen we zeiden dat Red Bull vorig
jaar geen nieuwe onderdelen meer ontwikkelde voor de wagen van
2023, maar dat de blik al op 2024 ging", zegt Stella tegen onder
meer RacingNews365. "Ten tweede zijn er de prestaties zelf. Het
lijkt erop dat ze erg sterk zijn. Wat ze wilden bereiken vanuit het
oogpunt van design lijkt ze gelukt te zijn, zeker als het gaat om
aerodynamische prestaties." Jaloers Stella geeft aan dat hij
jaloers was toen hij vorige week voor het eerst de RB20 zag. "Ik
moet zeggen dat ik dacht: wauw. Ze waren zeker moedig om
veranderingen aan te brengen in een aantal van de vormen die die
auto vorig jaar zo succesvol maakten." "Zoals ik al eerder zei, ik
denk dat ze vorig jaar zo'n voordeel hadden, dat het hen vanuit het
oogpunt van tijd het vertrouwen gaf om wat risico's te nemen voor
dit jaar. Dit omdat ze die risico's al vroeg konden nemen om te
zien of het echt werkt. De microscopische innovaties kunnen we
zien, maar met deze regels zitten veel details in millimeters. Er
wordt veel onzichtbaar werk gedaan, bijvoorbeeld onder de wagen en
aan de vloer. Wat de meest zichtbare veranderingen zijn, wil niet
zeggen dat ze ook de meeste impact hebben in de stap die Red Bull
heeft gezet."
