Waarom we geen échte kwalificatierun van Red Bull hoeven te verwachten
Pirelli heeft naar de Formule 1-test in Bahrein alle compounds,
variërend van C1 (de hardste band) naar C5 (de zachtste band)
meegenomen. Begin deze week maakte de Italiaanse bandenfabrikant
bekend welke banden alle teams hebben gekozen om daadwerkelijk mee
de baan op te gaan. Daarbij viel het op dat Red Bull ervoor koos om
de zachtste C5-band in zijn geheel links te laten liggen, daar waar
Ferrari en Mercedes bijvoorbeeld wel twee setjes van dat zachtste
rubber achter de hand hebben. Met beide coureurs per team in actie
mag je verwachten dat alle coureurs een run op die banden mogen
gaan doen. Lewis Hamilton heeft er vrijdagochtend daadwerkelijk een
run mee gedaan, maar een remfout in de eerste bocht maakte dat hij
geen competitieve tijd wist neer te zetten. Kijk evengoed niet
vreemd op als je aan het eind van de dag die teams vóór Red Bull
ziet staan, want die zachtste banden lijken geen enkel ander nut te
dienen dan het afwerken van een kwalificatierun. Vanwege het ruwe
asfalt immers is de levensduur zeer beperkt, dus langdurig data
verzamelen is er op die banden niet bij. Maar zelfs dan is de
vraag: waarom die kwalificatierun? Representatief gaat hij niet
zijn. Kijken we namelijk naar de toegewezen compounds voor de Grand
Prix van Bahrein, dan zien we de C1, de C2 en de C3, waarbij de C3
de zachtste band is, terwijl die tijdens de wintertest door het
leven gaat als de medium compound, de compound waar sowieso de
meeste ronden op worden gereden. Vorig jaar overigens volgde Red
Bull hetzelfde plan met als uitleg dat het dus geen enkele zin
heeft om met banden de baan op te gaan die zachter zijn dan waar
tijdens het eerste raceweekend mee gereden gaat worden.
variërend van C1 (de hardste band) naar C5 (de zachtste band)
meegenomen. Begin deze week maakte de Italiaanse bandenfabrikant
bekend welke banden alle teams hebben gekozen om daadwerkelijk mee
de baan op te gaan. Daarbij viel het op dat Red Bull ervoor koos om
de zachtste C5-band in zijn geheel links te laten liggen, daar waar
Ferrari en Mercedes bijvoorbeeld wel twee setjes van dat zachtste
rubber achter de hand hebben. Met beide coureurs per team in actie
mag je verwachten dat alle coureurs een run op die banden mogen
gaan doen. Lewis Hamilton heeft er vrijdagochtend daadwerkelijk een
run mee gedaan, maar een remfout in de eerste bocht maakte dat hij
geen competitieve tijd wist neer te zetten. Kijk evengoed niet
vreemd op als je aan het eind van de dag die teams vóór Red Bull
ziet staan, want die zachtste banden lijken geen enkel ander nut te
dienen dan het afwerken van een kwalificatierun. Vanwege het ruwe
asfalt immers is de levensduur zeer beperkt, dus langdurig data
verzamelen is er op die banden niet bij. Maar zelfs dan is de
vraag: waarom die kwalificatierun? Representatief gaat hij niet
zijn. Kijken we namelijk naar de toegewezen compounds voor de Grand
Prix van Bahrein, dan zien we de C1, de C2 en de C3, waarbij de C3
de zachtste band is, terwijl die tijdens de wintertest door het
leven gaat als de medium compound, de compound waar sowieso de
meeste ronden op worden gereden. Vorig jaar overigens volgde Red
Bull hetzelfde plan met als uitleg dat het dus geen enkele zin
heeft om met banden de baan op te gaan die zachter zijn dan waar
tijdens het eerste raceweekend mee gereden gaat worden.
