Het potentieel levensgevaarlijke probleem waar F1 korte metten mee moet maken

Vorig jaar zagen we tijdens het weekend van de Formule 1 Grand Prix
van Las Vegas hoe Carlos Sainz een putdeksel uit het asfalt trok in
de eerste vrije training. Nu, slechts twee Formule 1-evenementen
later hebben we hetzelfde al in Bahrein zien gebeuren. Niet één
keer, maar zelfs twee keer. De Formule 1 staat er met dit soort
incidenten niet goed op en de Formule 1-teams zullen verbolgen zijn
om het feit dat buiten hun schuld kostbare testtijd verloren gaat,
juist in tijden waarin de testmogelijkheden met maar drie
wintertestdagen al zo beperkt zijn. En dat is natuurlijk nog niet
het grootste probleem. De veiligheid komt ermee in het geding. Als
een putdeksel als ongeleid projectiel wordt weggeschoten, dan is de
ramp niet te overzien als die een andere auto of zelfs de coureur
raakt. In Las Vegas kwam de putdeksel via de vloer van de Ferrari
nota bene bijna de cockpit van Carlos Sainz in. Maar wat ligt er
aan de problemen ten grondslag? Dat heeft alles te maken met de
generatie F1-auto's waarmee sinds 2022 wordt gereden. Die zijn voor
downforce voor het grootste deel afhankelijk van ground effect,
waarbij de auto door de Venturi-kanalen in combinatie met de
diffuser aan de achterzijde naar het asfalt gezogen wordt. Die
zuigende werking is echter zo sterk, dat zoals in Las Vegas en
Bahrein de putdeksel uit het asfalt worden getrokken. En ja, sinds
de introductie van die nieuwe auto's in 2022 wordt de
ontwikkelingsoorlog met name aan de onderkant van de auto
uitgevochten. De zuigende werking neemt daardoor geleidelijk aan
toe en dus moeten de putdeksels tegen steeds sterkere krachten
bestand zijn. Natuurlijk wordt er wel gezegd dat de putdeksel in
Bahrein aan de buitenkant naast de kerbstones ligt en dat de
coureur daar niks te zoeken heeft, maar zolang track limits het
toestaan, zullen de coureurs de wijdere lijn bij het ingaan van de
bocht graag benutten om meer snelheid mee de bocht in te kunnen
nemen. Bottom line: die deksels moeten gewoon te allen tijde goed
vast zitten. Het kan haast niet anders of de FIA en de F1 moeten in
beraad om in de nabije toekomst soortgelijke incidenten te
voorkomen, mogelijk in samenspraak met de circuits die op de
F1-kalender staan. Wordt ongetwijfeld vervolgd!

Top Headlines

Oudere Top Headlines