Constante Verstappen sluit testdagen Bahrein op sublieme wijze af
De derde- en laatste testdag kende een valse start. De putdeksels
voor bocht 11 waren donderdag blijkbaar niet goed genoeg vastgezet
na het eerste incident, want Sergio Perez trok er met zijn vloer
opnieuw eentje los. Zelfs ontwerper Adrian Newey lag onder de RB20
om te kijken of de vloer aan gort was, maar Perez wist er gelukkig
zonder schade vanaf te komen. Gevolg was wel dat de sessie een uur
stillag en het tijdsschema op de schop ging. De lunchpauze kwam te
vervallen en er werd nog zeven uur gereden. Veel teams lieten beide
coureurs in actie komen, zo ook Red Bull. Perez mocht 's ochtends
dus instappen en zou uiteindelijk de tweede tijd noteren achter
Carlos Sainz. In de 53 ronden die de Mexicaan reed, leek hij
gemiddeld wel één tot twee tienden sneller te zijn. Red Bull en
Ferrari staken er in de ochtendsessie sowieso met kop en schouders
bovenuit. Verstappen heeft vertrouwen Tussen 12:00 en 13:00 uur
Nederlandse tijd vonden de aangekondigde wissels plaats. Max
Verstappen mocht de RB20 voor de laatste keer aan de tand voelen en
deed dat met verve. De Nederlander nam vrij snel de eerste plaats
over op de mediumbanden en was op dezelfde compound een halve
seconde sneller dan Sainz. Verstappen werkte in de eerste uren
vooral kortere runs af. Overigens waren de verschillen in dat
stadium wel vertekenend. Verstappen reed zijn tijd op koeler
asfalt, wat de rondetijden meestal ten goede komt. Charles Leclerc
ging later nog vier tienden sneller, al deed de Ferrari-coureur dat
juist weer op de zachtere C5-band. Oscar Piastri en Fernando Alonso
mengden zich ook in de debatten door tijdelijk de derde en vierde
tijd neer te zetten op de mediumband. Uiteraard kwamen ook de
racesimulaties aan bod en de concurrentie zal toch wel met
verbazing naar de langere runs van Verstappen gekeken hebben. De
drievoudig wereldkampioen was ongelofelijk snel én constant op de
C1- en C3-band en liet zo een daverende indruk achter. Na een
voorzichtig begin zaten de rondetijden namelijk elfmaal binnen 0,2
seconde! Leclerc kwam in een vergelijkbare stint gemiddeld een paar
tienden per rondje tekort op de C3-compound, terwijl zijn tijden
ook veel sneller opliepen. Een kleine slag om de arm: het is
uiteraard onbekend hoeveel brandstof de beide mannen aan boord
hadden én Leclerc reed langer door. Bekijk hieronder de stints van
Verstappen en Leclerc op de C3-band. De tekst gaat daarna verder.
Verstappen vs. Leclerc stint op C3 Zachte banden! In het laatste
uur werden er traditioneel nog een paar tijden verbeterd. Volgende
week vindt de kwalificatie ook aan het einde van de middag plaats,
waardoor het nuttig is om toch eens de limieten van de nieuwe
Formule 1-bolides op te zoeken. Yuki Tsunoda opende het bal door in
zijn RB-bolide een snelle ronde op de C4-band te rijden. De
Japanner eindigde uiteindelijk als vijfde. De verder vrij
onzichtbare George Russell deed in de slotfase ook nog een poging
om de snelste tijd van Leclerc aan te vallen. De Brit kwam vier
honderdsten tekort op de C4-band, waarna Guanyu Zhou in extremis
verraste met de derde tijd. Russell liet zo wel zien dat er zeker
potentie in de Mercedes zit. Het is nog wel een beetje gissen hoe
de Zilverpijlen er daadwerkelijk voor staan. Leclerc en Verstappen
lieten de kwalificatiesimulaties links liggen in het laatste uur,
waardoor de Nederlander op de vierde plaats eindigde. Volgende week
gaan we tijdens de Grand Prix van Bahrein zien wat de pikorde is.
Het is bijna zover, beste F1-fans!
voor bocht 11 waren donderdag blijkbaar niet goed genoeg vastgezet
na het eerste incident, want Sergio Perez trok er met zijn vloer
opnieuw eentje los. Zelfs ontwerper Adrian Newey lag onder de RB20
om te kijken of de vloer aan gort was, maar Perez wist er gelukkig
zonder schade vanaf te komen. Gevolg was wel dat de sessie een uur
stillag en het tijdsschema op de schop ging. De lunchpauze kwam te
vervallen en er werd nog zeven uur gereden. Veel teams lieten beide
coureurs in actie komen, zo ook Red Bull. Perez mocht 's ochtends
dus instappen en zou uiteindelijk de tweede tijd noteren achter
Carlos Sainz. In de 53 ronden die de Mexicaan reed, leek hij
gemiddeld wel één tot twee tienden sneller te zijn. Red Bull en
Ferrari staken er in de ochtendsessie sowieso met kop en schouders
bovenuit. Verstappen heeft vertrouwen Tussen 12:00 en 13:00 uur
Nederlandse tijd vonden de aangekondigde wissels plaats. Max
Verstappen mocht de RB20 voor de laatste keer aan de tand voelen en
deed dat met verve. De Nederlander nam vrij snel de eerste plaats
over op de mediumbanden en was op dezelfde compound een halve
seconde sneller dan Sainz. Verstappen werkte in de eerste uren
vooral kortere runs af. Overigens waren de verschillen in dat
stadium wel vertekenend. Verstappen reed zijn tijd op koeler
asfalt, wat de rondetijden meestal ten goede komt. Charles Leclerc
ging later nog vier tienden sneller, al deed de Ferrari-coureur dat
juist weer op de zachtere C5-band. Oscar Piastri en Fernando Alonso
mengden zich ook in de debatten door tijdelijk de derde en vierde
tijd neer te zetten op de mediumband. Uiteraard kwamen ook de
racesimulaties aan bod en de concurrentie zal toch wel met
verbazing naar de langere runs van Verstappen gekeken hebben. De
drievoudig wereldkampioen was ongelofelijk snel én constant op de
C1- en C3-band en liet zo een daverende indruk achter. Na een
voorzichtig begin zaten de rondetijden namelijk elfmaal binnen 0,2
seconde! Leclerc kwam in een vergelijkbare stint gemiddeld een paar
tienden per rondje tekort op de C3-compound, terwijl zijn tijden
ook veel sneller opliepen. Een kleine slag om de arm: het is
uiteraard onbekend hoeveel brandstof de beide mannen aan boord
hadden én Leclerc reed langer door. Bekijk hieronder de stints van
Verstappen en Leclerc op de C3-band. De tekst gaat daarna verder.
Verstappen vs. Leclerc stint op C3 Zachte banden! In het laatste
uur werden er traditioneel nog een paar tijden verbeterd. Volgende
week vindt de kwalificatie ook aan het einde van de middag plaats,
waardoor het nuttig is om toch eens de limieten van de nieuwe
Formule 1-bolides op te zoeken. Yuki Tsunoda opende het bal door in
zijn RB-bolide een snelle ronde op de C4-band te rijden. De
Japanner eindigde uiteindelijk als vijfde. De verder vrij
onzichtbare George Russell deed in de slotfase ook nog een poging
om de snelste tijd van Leclerc aan te vallen. De Brit kwam vier
honderdsten tekort op de C4-band, waarna Guanyu Zhou in extremis
verraste met de derde tijd. Russell liet zo wel zien dat er zeker
potentie in de Mercedes zit. Het is nog wel een beetje gissen hoe
de Zilverpijlen er daadwerkelijk voor staan. Leclerc en Verstappen
lieten de kwalificatiesimulaties links liggen in het laatste uur,
waardoor de Nederlander op de vierde plaats eindigde. Volgende week
gaan we tijdens de Grand Prix van Bahrein zien wat de pikorde is.
Het is bijna zover, beste F1-fans!
