Waarom Verstappen geen enkele ronde op zachte banden heeft gereden
Op dag één stond hij bovenaan, op dag drie ook in de bovenste
regionen, maar Max Verstappen reed geen enkele ronde op de zachte
banden. Zelfs op vrijdagmiddag tijdens de laatste testuren niet,
terwijl dat traditioneel gezien het moment is om het gaspedaal wat
dieper in te drukken en op zachte banden een scherpe tijd te
noteren. Maar dat was dit jaar bij Red Bull niet het geval. Het
team reed deze testdagen niet op de zachte banden, terwijl we
bijvoorbeeld Ferrari veelvuldig naar het rode rubber zagen grijpen.
Ook Mercedes kon het op vrijdag niet laten om de C4- en C5-banden
aan de tand te voelen. Mede daardoor was Verstappen in de
tijdenlijst 'slechts' op P4 te vinden aan het einde van de laatste
testdag. Dat hij niet bovenaan het scorebord stond, had een reden.
Hij verklaart tegenover onder meer RacingNews365 . "Het plan deze
vrijdag was om ons niet te focussen op de rondetijden. Het doel was
om de lange runs te rijden en de auto beter te begrijpen. Daar lag
dus de nadruk op." C3 = zacht? Toch zou je ook kunnen stellen dat
Verstappen wel op de zachte banden heeft gereden. Alle vijf
bandensoorten waren tijdens de testdriedaagse beschikbaar. Van de
hardste C1- tot en met de zachtste C5-band. Tijdens het raceweekend
in Bahrein wordt er door Pirelli volgende week een selectie gemaakt
van drie bandensoorten. Gedurende het Grand Prix-weekend zullen de
C1-, C2-, en C3-banden beschikbaar zijn. De C1 gaat dan door het
leven als de harde band, de C2 als de medium band en de C3 als de
zachte band. En laat Verstappen al zijn snelste ronden op woensdag
en vrijdag nou op die band hebben gereden. Met het oog op volgende
week had het dan ook weinig nut om de C4- of C5-band uit te
proberen, want tijdens het GP-weekend op hetzelfde circuit worden
ze niet gebruikt. Met zijn snelle ronden op de C3-band heeft
Verstappen, en ook Perez, dus meer dan genoeg nuttige data kunnen
verzamelen in aanloop naar de kwalificatie volgende week.
regionen, maar Max Verstappen reed geen enkele ronde op de zachte
banden. Zelfs op vrijdagmiddag tijdens de laatste testuren niet,
terwijl dat traditioneel gezien het moment is om het gaspedaal wat
dieper in te drukken en op zachte banden een scherpe tijd te
noteren. Maar dat was dit jaar bij Red Bull niet het geval. Het
team reed deze testdagen niet op de zachte banden, terwijl we
bijvoorbeeld Ferrari veelvuldig naar het rode rubber zagen grijpen.
Ook Mercedes kon het op vrijdag niet laten om de C4- en C5-banden
aan de tand te voelen. Mede daardoor was Verstappen in de
tijdenlijst 'slechts' op P4 te vinden aan het einde van de laatste
testdag. Dat hij niet bovenaan het scorebord stond, had een reden.
Hij verklaart tegenover onder meer RacingNews365 . "Het plan deze
vrijdag was om ons niet te focussen op de rondetijden. Het doel was
om de lange runs te rijden en de auto beter te begrijpen. Daar lag
dus de nadruk op." C3 = zacht? Toch zou je ook kunnen stellen dat
Verstappen wel op de zachte banden heeft gereden. Alle vijf
bandensoorten waren tijdens de testdriedaagse beschikbaar. Van de
hardste C1- tot en met de zachtste C5-band. Tijdens het raceweekend
in Bahrein wordt er door Pirelli volgende week een selectie gemaakt
van drie bandensoorten. Gedurende het Grand Prix-weekend zullen de
C1-, C2-, en C3-banden beschikbaar zijn. De C1 gaat dan door het
leven als de harde band, de C2 als de medium band en de C3 als de
zachte band. En laat Verstappen al zijn snelste ronden op woensdag
en vrijdag nou op die band hebben gereden. Met het oog op volgende
week had het dan ook weinig nut om de C4- of C5-band uit te
proberen, want tijdens het GP-weekend op hetzelfde circuit worden
ze niet gebruikt. Met zijn snelle ronden op de C3-band heeft
Verstappen, en ook Perez, dus meer dan genoeg nuttige data kunnen
verzamelen in aanloop naar de kwalificatie volgende week.
