De F1-rangorde na de testdagen: Red Bull een klasse apart, één team verrast

Honderden kilometers en twee putdekselincidenten: het was de
ultrakorte samenvatting van de afgelopen testdagen in Bahrein.
Teams hechten meer dan ooit waarde aan de wintertest, omdat het,
met een filmdagje hier en daar, de enige mogelijkheid is om veel
testkilometers te rijden met de nieuwe Formule 1-bolides. Volgende
week staat de Grand Prix van Bahrein immers al op het programma.
Welke teams lieten een sterke indruk achter en welke teams hebben
nog werk te verzetten? We bespreken het hieronder. Red Bull: een
klasse apart Aantal ronden: 391 (3e) Betrouwbaarheid: Ruim
voldoende Snelheid: Uitmuntend De concurrentie zal al vanaf de
launch met open mond naar Red Bull hebben gekeken. De dominante
factor van 2023 had niet stilgezeten en gooide het concept van de
auto nog maar eens radicaal op de schop. En ja hoor, zodra Max
Verstappen het Bahrain International Circuit betrad, was hij
supersnel. De grote glimlach tijdens de mediasessies sprak
boekdelen: de RB20 deed precies wat Verstappen wil. Overigens leek
ook Perez zich thuis te voelen in de nieuwe auto. De longruns op
vrijdag waren werkelijk waar angstaanjagend. Verstappen baarde
opzien met een bizarre stint op de C1- en C3-band en kreeg het op
de laatstgenoemde compound zelfs voor elkaar om elf rondjes binnen
0,2 tienden van een seconde te noteren. Mede daarom lijkt Red Bull
weer een klasse apart te zijn, al is het nog onduidelijk hoe het
met de snelheid voor de kwalificatie zit. Maar het feit dat Red
Bull die korte runs oversloeg, zegt eigenlijk ook al genoeg... Eén
kritische noot: er waren op de tweede dag wat kleine
betrouwbaarheidsproblemen. Sergio Perez stond tot tweemaal toe
binnen met een rem- en elektronisch probleem. Op de laatste dag
leken die kinderziektes verholpen te zijn en zo kan er maar één
conclusie volgen: Red Bull is klaar voor het langste seizoen uit de
Formule 1-geschiedenis. Mercedes: laatste stap ontbreekt Aantal
ronden: 361 (7e) Betrouwbaarheid: Uitmuntend Snelheid: Ruim
voldoende Tsja, wat moeten we van Mercedes zeggen? De Zilverpijlen
lieten traditioneel niet het achterste van de tong zien, waardoor
een gewenst wauw-momentje uitbleef. Lewis Hamilton en George
Russell riepen dan wel dat de W15 veel voorspelbaarder is ten
opzichte de W13 en W14, uit de onboardbeelden bleek dat niet echt.
Vooral het ogenschijnlijke gevecht van Hamilton was opvallend. De
zevenvoudig wereldkampioen, die volgend jaar naar Ferrari verkast,
gleed zo nu en dan alle kanten op, al kwamen de rondetijden wel wat
makkelijker wanneer Mercedes aanpassingen doorvoerde. Testdagen
zijn er om te testen, dus het is voor Mercedes te hopen dat ze
vanaf dit punt verder kunnen bouwen. Daar schortte het de afgelopen
jaren namelijk aan. Het zero pod -concept werd in 2023 vervloekt,
al zorgt dat er wel voor dat Mercedes nog veel van het nieuwe,
reguliere concept moet begrijpen. Een lichte achterstand is daarom
misschien niet eens zo vreemd, maar Hamilton en Russell zullen
uiteraard meer eisen. De conclusie? Eeuwige rivaal Red Bull lijkt
zeker in de openingsfase te sterk voor Mercedes, maar De
Zilverpijlen krabbelen langzaam maar zeker op uit het dal. Ferrari:
de positieve verrassing Aantal ronden: 416 (2e) Betrouwbaarheid:
Uitmuntend Snelheid: Zeer goed Ferrari viel in positieve zin op
tijdens de testdagen. 416 ronden en de snelste tijd: daar kan je
mee thuiskomen. Het iconische team smacht naar een succesvol
seizoen, want de laatste constructeurstitel stamt uit 2008. Nee,
Charles Leclerc en Carlos Sainz maken zich nog geen illusies in de
strijd met Red Bull en Max Verstappen, maar het optimisme
overheerst. En dat is terecht als er naar de data van de testdagen
gekeken wordt. Zowel in de kortere- als de langere runs ging de
nieuwe Ferrari als een tierelier en belangrijker nog, de problemen
met de bandenslijtage lijken opgelost te zijn. Er ging een wereld
open voor Sainz en Leclerc, die allebei voelden dat de bolide
stabiel was. Teambaas Fred Vasseur durfde het zelfs aan om te
stellen dat 'Ferrari qua consistentie en bandenslijtage van een
andere planeet kwam'. Eén ding lijkt daarom vast te staan: Ferrari
gaat de naaste belager van Red Bull zijn. Of het genoeg is om ook
écht met Verstappen te strijden? Dat is meer hoop dan realiteit
voorlopig, of tovert de Scuderia een konijn uit de hoge hoed?
McLaren: veel vraagtekens Aantal ronden: 328 (9e) Betrouwbaarheid:
Voldoende Snelheid: Ruim voldoende "We zijn vrij competitief en
bevinden ons in de positie waar we vorig jaar zijn geëindigd. Dat
is ook precies wat we wilden." Het was toch wel een opvallende
uitspraak van McLaren-CEO Zak Brown, want wat zouden Lando Norris
en Oscar Piastri maar al te graag Red Bull en Max Verstappen uit
willen dagen. Toch is de samenvatting van Brown wel de realiteit.
McLaren viel op door niet op te vallen en kende ook wat
betrouwbaarheidsproblemen. Norris gaf met horten en stoten toe dat
de tests veel beter verliepen, maar de teleurstelling over de
verloren tijd was ook duidelijk zichtbaar. De talentvolle Brit reed
vrijdagochtend bijvoorbeeld maar twintig rondjes door een
koppelingsprobleem en kwam niet aan een racesimulatie toe. En zo
eindigde McLaren op de negende plaats in het lijstje met aantal
ronden. De snelheid leek redelijk te zijn, maar Red Bull en Ferrari
waren zeker een flinke klap sneller. Norris zag de bui al hangen.
"Ik denk dat we zeker wat stappen hebben gezet. Maar ik denk dat we
nog steeds ver achter liggen op Red Bull en Ferrari." Een pijnlijke
conclusie, of kan McLaren weer voor een wonder zorgen? Aston
Martin: Alonso lacht en huilt Aantal ronden: 379 (gedeeld 4e)
Betrouwbaarheid: Zeer goed Snelheid: Ruim voldoende De revelatie
van 2023 viel tijdens de testdagen niet echt op. Fernando Alonso en
Lance Stroll werkten gestaag hun programma af zonder een wervelende
indruk achter te laten. Alonso versnelde op de laatste middag, maar
kwam vooral in de tweede sector veel snelheid tekort ten opzichte
van Red Bull en Ferrari. Zo lijkt Aston Martin voorlopig een beetje
te blijven hangen. Het team uit Silverstone is zeer ambitieus na
vorig seizoen, al laten ze tegelijkertijd weinig los over de
specifieke doelstellingen voor het nieuwe seizoen. Met de snelheid
en betrouwbaarheid zat het wel goed, alleen het laatste stapje
lijkt nog uit te blijven. Bij Alonso was wel een glimlach zichtbaar
en dat is meestal een goed teken. De tekst gaat verder onder de
afbeelding. Alpine: simpelweg niet goed genoeg Aantal ronden: 334
(5e) Betrouwbaarheid: Voldoende Snelheid: Matig Met een radicaal
nieuwe F1-bolide begon Alpine hoopvol aan de testdagen. Het Franse
team moet echter terug naar de tekentafel. De A524 was in de handen
van Esteban Ocon en Pierre Gasly vrij langzaam en onrustig. Zo
lijkt het voor de eerste race al duidelijk dat Alpine wéér niet de
top kan bedreigen. Gasly vreesde al voor het ergste. Het past in
het beeld van de afgelopen jaren. Alpine lijkt niet zo goed te
weten welke richting ze moeten kiezen en blijft aanmodderen. Als de
resultaten gaan tegenvallen, zou het niet verbazingwekkend zijn als
Ocon en Gasly om zich heen gaan kijken. De beide coureurs
beschikken namelijk over een aflopend contract. Voorlopig is dat
natuurlijk koffiedik kijken. De prestaties van de auto liegen er
alleen niet om. Elke bocht hadden de coureurs wel last van onder-
of overstuur, waardoor er nooit een vlekkeloze tijd volgde. Alpine
moet eerder naar achteren gaan kijken... Williams: revolutie blijft
uit Aantal ronden: 299 (10e) Betrouwbaarheid: Matig Snelheid:
Voldoende Met veel bombarie werd de nieuwe Williams onthuld in New
York. Het middenveld steevast aanvallen, dat zou de doelstelling
worden. Dan moet je wel productieve testdagen afwerken en daar
schortte het aan bij Williams. Het team kende een valse start en
reed door betrouwbaarheidsproblemen maar 61 ronden op de eerste
dag. Alex Albon viel stil met een probleem aan de brandstofpomp,
waarna ook Logan Sargeant met een nieuw probleem veelal in de
pitbox stond. Williams krabbelde daarna wel op. Langzaam maar zeker
snapten de engineers hoe de bolide acteert en de snelheid was op
zich redelijk te noemen. Toch hadden Albon en Sargeant misschien
wel iets meer verwacht. Waarom? Omdat Williams in maart 2023 al de
focus naar het nieuwe jaar verlegde. Tot nu toe lijkt een
revolutionaire verbetering echter uit te blijven... De tekst gaat
verder onder de afbeelding. RB: ambities lijken reëel Aantal
ronden: 367 (6e) Betrouwbaarheid: Ruim voldoende Snelheid: Ruim
voldoende Visa Cash App RB (RB): het is een mond vol, zo gaf CEO
Peter Bayer zelf ook toe. Het zusterteam van Red Bull maakte echter
ook de tongen los tijdens de testdagen. RB en vooral Daniel
Ricciardo zagen er namelijk erg sterk uit. Yuki Tsunoda was nog een
beetje aan het zoeken, maar dat de VCARB-01 potentie heeft, lijkt
vast te staan. De naaste concurrenten zullen met argusogen naar die
ontwikkeling kijken. RB werkt nauw samen met de hoofdmacht Red Bull
en wanneer het team het middenveld kan aanvallen, lijkt er gedoe te
gaan ontstaan. Tot nu toe is alles nog koek en ei bij RB, dat met
heel veel vertrouwen aan het nieuwe seizoen mag beginnen. Ricciardo
zal in zijn vuistje lachen... Stake F1: onzichtbaar met opvallende
livery Aantal ronden: 379 (gedeeld 4e) Betrouwbaarheid: Ruim
voldoende Snelheid: Matig Toegegeven: de bolide van Stake F1 zag er
sprankelend uit onder het kunstlicht in Bahrein. Nu de snelheid nog
laten sprankelen, mag wel gesteld worden. Valtteri Bottas en Guanyu
Zhou acteerden onder de radar, totdat er ineens P3 achter de naam
van Zhou stond op de laatste dag. De Chinees werkte een zogenaamde
glory run af op de zachte C4-band en stond er ineens goed bij. Het
leverde een vertekenend beeld op. Stake F1 dreigt in een tussenfase
terecht te komen nu Audi in 2026 instapt. Er is veel ambitie, maar
tot nu toe lijkt het team weer een onzichtbaar jaar tegemoet te
gaan. De voorkant van het middenveld is gewoon te snel voor Stake
F1, ook in 2024. De tekst gaat verder onder de afbeelding. Haas: de
aangekondigde hekkensluiter Aantal ronden: 441 (1e)
Betrouwbaarheid: Uitmuntend Snelheid: Onvoldoende Haas is het enige
team dat qua snelheid een dikke onvoldoende krijgt. Stiekem
kondigde Ayao Komatsu, de nieuwe teambaas, dat al aan bij de
launch, maar het is toch een pijnlijk verhaal. Kevin Magnussen en
Nico Hulkenberg legden samen de meeste ronden af en daar was alles
mee gezegd. De VF-24 was niet vooruit te branden in Bahrein. En zo
dreigt opnieuw een verloren jaar voor het Amerikaanse team. Onder
Komatsu waait er een frisse wind door Haas, zonder dat er
verbetering zichtbaar is. Het is nog te vroeg om die
verantwoordelijkheid bij Komatsu te leggen, maar het is duidelijk
dat er iets moet veranderen. De nieuwe teambaas moet daar voor gaan
zorgen, al lijkt de seizoensstart te vroeg te komen voor Haas. De
rangorde? Het beeld dat we na de testweken krijgen, is als volgt:
Topteams: Red Bull en Ferrari Zwemmend tussen de top en het
middenveld: Mercedes en McLaren Voorkant van het middenveld : Aston
Martin en RB Achterkant van het middenveld : Williams, Alpine en
Stake F1 Hekkensluiter: Haas Natuurlijk houden we een slag om de
arm. Tijden zeggen meestal niet alles tijdens de testdagen en er
volgen maar liefst 24 races in 2024. Vrijdag 1 maart weten we meer
na de kwalificatie van de Grand Prix van Bahrein.

Top Headlines

Oudere Top Headlines