Nieuw voordeel van radicale RB20 Verstappen onthuld
Wanneer je de auto's voor het eerst observeert tijdens de
wintertest, ontdek je geleidelijk aan hun geheimen. In de praktijk
komt het erop neer dat je, indien mogelijk, ziet en begrijpt hoe
sommige oplossingen op de auto's werken en wat de bedoelde functie
is. Dit was ook het geval met de verticale inlets op de RB20, nadat
we woensdag tijdens de eerste testdag de ware locatie van de
radiatorinlaten hadden ontdekt. Het was aannemelijk dat de
verticale inlet eenzelfde functie als de by pass -duct van de
Ferrari SF-24 zou vervullen. In werkelijkheid heeft het ook deze
functie, maar wel op secundair niveau. Feitelijk voedt de inlet
namelijk ook de koeling van de turbo. De koeler is op het niveau
van de vloer geplaatst en rust er dus op, terwijl de verticale
inlet er via een speciaal kanaal lucht naartoe stuurt. Het is een
interessante oplossing, want het is een extreme versie van de
V-vormige radiateurpositie in de lengterichting, zoals we die in de
afgelopen jaren al hebben gezien. Dat de koeler ter hoogte van de
vloer is geplaatst, biedt tegenwicht voor de positie van de
radiatoren aan de bovenkant van de sidepods. Op die manier blijft
het zwaartepunt van de auto ongewijzigd en de oplossing bevordert
tevens de balans op een dynamisch niveau. Bekijk hieronder het
concept van de inlets!
wintertest, ontdek je geleidelijk aan hun geheimen. In de praktijk
komt het erop neer dat je, indien mogelijk, ziet en begrijpt hoe
sommige oplossingen op de auto's werken en wat de bedoelde functie
is. Dit was ook het geval met de verticale inlets op de RB20, nadat
we woensdag tijdens de eerste testdag de ware locatie van de
radiatorinlaten hadden ontdekt. Het was aannemelijk dat de
verticale inlet eenzelfde functie als de by pass -duct van de
Ferrari SF-24 zou vervullen. In werkelijkheid heeft het ook deze
functie, maar wel op secundair niveau. Feitelijk voedt de inlet
namelijk ook de koeling van de turbo. De koeler is op het niveau
van de vloer geplaatst en rust er dus op, terwijl de verticale
inlet er via een speciaal kanaal lucht naartoe stuurt. Het is een
interessante oplossing, want het is een extreme versie van de
V-vormige radiateurpositie in de lengterichting, zoals we die in de
afgelopen jaren al hebben gezien. Dat de koeler ter hoogte van de
vloer is geplaatst, biedt tegenwicht voor de positie van de
radiatoren aan de bovenkant van de sidepods. Op die manier blijft
het zwaartepunt van de auto ongewijzigd en de oplossing bevordert
tevens de balans op een dynamisch niveau. Bekijk hieronder het
concept van de inlets!
