RB slaat terug richting klagende Brown

Teambaas Laurent Mekies heeft teruggeslagen na de kritiek van Zak
Brown op de banden tussen RB en Red Bull. Brown heeft de afgelopen
maanden meermaals zijn zorgen geuit over het feit dat de
energiedrankjesleverancier zowel eigenaar is van Red Bull Racing
als het RB-team (voorheen AlphaTauri). RB gaat een eigen gebouw
openen op de Red Bull-technologiecampus in Milton Keynes en het
team heeft de banden met de regerend wereldkampioen bij de
constructeurs aangetrokken. Dit seizoen neemt het team meer
onderdelen over van Red Bull, zoals is toegestaan volgens de
regels. Het gaat dan om onder meer versnellingsbakken en de
ophanging. Tijdens een vergadering van de F1 Commission in Abu
Dhabi aan het einde van vorig seizoen, hebben teambazen naar
verluidt hun bezorgdheid geuit over het feit dat de twee teams ook
dezelfde windtunnel gebruiken. McLaren-CEO Brown riep de FIA op om
in te grijpen en een dergelijk eigendomsmodel, dat volgens hem niet
meer van deze tijd is, te verbieden. RB slaat terug RB-teambaas
Laurent Mekies, vanaf dit seizoen de opvolger van Franz Tost, dient
Brown van repliek in Bahrein. "Er zijn ongetwijfeld regels en
adviezen rondom de regels. Het is ook goed om te onthouden waarom
we deze regels hebben, zodat we sommige onderdelen kunnen delen.
Daar zijn twee belangrijke redenen voor", geeft Mekies in Bahrein
aan, onder meer in aanwezigheid van RacingNews365. "De eerste reden
is dat we als sport het veld dichter bij elkaar willen hebben.
Minder tijd tussen de man die wint en de rest van de coureurs. Dat
is gedaan door teams onderdelen te laten delen om te voorkomen dat
er te veel verschil zou ontstaan tussen de topteams en de onderste
teams." Mekies kijkt daarbij ook naar de resultaten van vorig
seizoen. "Als je kijkt naar de resultaten van het kampioenschap van
vorig jaar, als je alleen de scores van de onderste vier teams,
Williams, AlphaTauri, Alfa Romeo en Haas, bij elkaar optelt (83
punten, red.), halen we niet eens zoveel punten als wat Alpine
(120, red.) bij elkaar reed voor de zesde positie. Dus als je naar
het kampioenschap kijkt, is er nog steeds een vrij groot verschil.
Dit betekent dat de auto's achteraan worstelen om een paar punten
te pakken." "De tweede reden waarom het reglement op deze manier is
opgesteld, is om degene die het wil een duurzamer bedrijfsmodel te
bieden. Ja, commercieel gezien staan we er heel goed voor en de
investeringen in de Formule 1 zijn fantastisch, maar het is nu
eenmaal zo dat de meeste aandeelhouders van de teams er geld in
steken. Voordat we een duurzamer bedrijfsmodel opheffen, moeten we
eerst een langetermijnvisie hebben op wat dit de komende jaren voor
de sport zal betekenen", besluit Mekies.

Top Headlines

Oudere Top Headlines