Dit zijn de nieuwe F1-regels voor 2024
Nieuwe Formule 1-regels 2024 De Formule 1 is de meest innovatieve
sport ter wereld en dat betekent ook dat de regels niet stilstaan.
Onderstaand vind je de nieuwe Formule 1-regels van 2024. Het jaar
2026 brengt grote veranderingen met zich mee op motorisch gebied,
waardoor velen uitkijken naar deze nieuwe tijdperk. Echter mogen
teams nog niet aan de auto van 2026 werken. Dit mag namelijk pas
vanaf begin 2025. In 2023 konden alle teams een 'right to review'
aanvragen, wat een aantal keer is gebeurd. Hiermee konden teams de
uitslag van een race aanvechten, waar zij veertien dagen de tijd
voor hadden. In 2024 hebben de teams hier nog slechts vier dagen
(96 uur) de tijd voor. Daarnaast dienen zij bij een goedgekeurd
right of review €6000 te betalen aan de FIA. Extreme
weersomstandigheden en een nieuw sprint format De FIA stond in 2023
tijdens de Grand Prix van Qatar onder druk, vanwege de extreme
omstandigheden. Wegens de hitte voelden veel coureurs zich beroerd
en werden zij (bijna) onwel. Op het rechte stuk zag je ook veel
coureurs hun handen koelen door ze van het stuur te halen. Om in
2024 beter om te kunnen gaan met de weersomstandigheden, zullen er
meerdere luchtkanalen worden toegestaan die meer koeling bieden
voor de coureur. Momenteel wordt er nog onderzoek gedaan naar extra
koelopties voor extremere omstandigheden. Het format van de
sprintraces zal worden veranderd. Voorheen vonden zowel de sprint
shootout als de sprintrace plaats op zaterdag. Echter, tegenwoordig
vindt op vrijdag eerst de vrije training plaats, gevolgd door de
sprint shootout. Vervolgens is er op zaterdag eerst de sprintrace
en daarna de kwalificatie voor de Grand Prix op zondag. Verandering
DRS en regelwijziging omtrent aantal motoren per coureur
teruggedraaid Vorig jaar hadden alle teams vier motoren per coureur
tot hun beschikking, maar dit jaar zou dat aantal worden verlaagd
naar drie motoren per coureur, met een straf bij gebruik van een
vierde motor. Dit plan gaat echter niet door, omdat de FIA, F1 en
de teams hebben besloten dat het aantal toegestane motoren per
coureur op vier blijft staan. Vorig jaar konden de meeste teams
precies uitkomen met de vier motoren per coureur, maar met twee
extra Grands Prix-weekenden dit jaar zou de verlaging
waarschijnlijk leiden tot meer straffen, wat voor de fans minder
overzichtelijk zou zijn. Ten slotte is er een wijziging in het
gebruik van DRS. Dit zal nu meteen na de eerste ronde worden
toegestaan, ook in de tweede ronde na een safety car-periode.
Voorheen moesten coureurs drie ronden wachten voordat ze DRS
mochten activeren, maar nu is dit slechts één ronde, op voorwaarde
dat ze binnen een seconde van hun voorganger rijden. Verhoging
CapEx-limiet | Groot verschil per team Om ervoor te zorgen dat de
grootste teams geen vastgelegd financieel voordeel hebben, mogen
teams nu meer uitgeven over een periode van vier jaar aan
kapitaalinvesteringen (CapEx), om hun faciliteiten te upgraden. Wat
een limiet van $45 miljoen (€41 miljoen) was voor de afgelopen vier
jaar, is verhoogd naar $65 miljoen (€60 miljoen) voor de vier teams
die gemiddeld onderaan zijn geëindigd in het klassement sinds 2020
(Haas, Alfa Romeo, AlphaTauri en Williams). De drie teams die in
het midden van het klassement hebben gestaan in die tijd (McLaren,
Aston Martin en Alpine) hebben allemaal een verhoogde limiet voor
CapEx van $58 miljoen (€53 miljoen), terwijl de top drie van Red
Bull, Mercedes en Ferrari $51 miljoen (€47 miljoen) mogen uitgeven
gedurende de vierjarige periode. Minder testtijd gedurende de
testdagen Naarmate februari nadert, begint de Formule 1 langzaam
weer op gang te komen, met onthullingen van de teamkleuren en
filmdagen voor de nieuwe auto's. In 2024 krijgen teams twee dagen
de tijd om foto's en video's te maken op een circuit en 200
kilometer te rijden, een toename ten opzichte van de 100 kilometer
in 2023. De officiële (winter)testdagen plaatsvinden van 21 tot 23
februari in Bahrein, van 10:00 uur tot 19:00 uur lokale tijd. Dit
duurt dus negen uur, inclusief een uur pauze rond het middaguur, in
plaats van de 9,5 uur in 2023. Een half uur minder dan vorig jaar.
Verbod op gebruik van bepaalde fanproducten Vanaf 2024 zal de FIA
een volledig verbod op het gebruik van 'pyrotechnische' producten
instellen volgens de International Sporting Code. Dit omvat alle
items die exotherme stoffen bevatten, bedoeld voor het produceren
van licht, geluid, rook, gas of een combinatie daarvan. Deze items
omvatten onder andere fakkels, rookbommen en vuurwerk. Forse
toename potentiële boetebedragen In het verleden bedroeg de
maximale boete die de stewards konden opleggen onder de
'International Sporting Code '€250.000 (£215.000, $270.000), maar
dat is dit jaar verviervoudigd tot €1 miljoen. Andere categorieën
hebben ook een verhoging gezien, aangezien de FIA verklaarde dat
het bedrag al meer dan tien jaar niet was herzien. Strengere eisen
voor de rolbeugel De eisen voor de rolbeugel zijn nog strenger
geworden. Onder andere naar aanleiding van de ernstige crash van
Zhou Guanyu tijdens de start van de Britse Grand Prix van 2022.
Naast de wijzigingen die vorig jaar zijn doorgevoerd in de vorm van
rolbeugelontwerpen en de minimale hoogte, moeten rolbeugels nu ook
een veel strengere veiligheidstest kunnen doorstaan. Verandering in
het testen van voorgaande auto's Teams mogen auto's gebruiken die
minstens twee jaar oud zijn als onderdeel van een testprogramma,
vaak biedt dit kansen voor jonge coureurs. Vanwege de grote
veranderingen in de regelgeving mocht de auto van 2021 ook in 2022
worden gebruikt, omdat er zo weinig overlap was met informatie dat
het niet waardevol zou zijn voor de huidige auto. Echter, nu de
auto van 2022 onderdeel wordt van het toegestane 'Testing of
Previous Car' (TPC) programma, is verduidelijkt dat alle onderdelen
minstens één keer moeten zijn gebruikt tijdens een officiële
testsessie of raceweekend om vervolgens toegestaan te worden op een
testauto. Dat is om te voorkomen dat teams onderdelen testen
tijdens een TPC-run die vervolgens op de huidige auto terecht
kunnen komen. De langste F1-kalender ooit met 24 races Deze F1
kalender van 2024 telt maar liefst 24 Grands Prix, wat een
recordaantal is. Er zijn geen nieuwe circuits toegevoegd aan de
kalender, maar China maakt officieel zijn terugkeer. De Grand Prix
in China werd sinds 2020 niet meer gehouden vanwege de
coronapandemie. De eerste race vindt vanwege de Ramadan plaats op
zaterdag 2 maart in Bahrein. De laatste race wordt uiteraard
gereden in Abu Dhabi in de laatste maand van het jaar. Zo vindt de
race plaats op zondag 8 december. Welke regels blijven hetzelfde?
Verder zijn er in 2024 geen significante wijzigingen gepland voor
de F1-auto's. De motoren blijven ongewijzigd tot 2026, en er zijn
geen veranderingen gepland voor de banden, evenals voor het
merendeel van de technische voorschriften.
sport ter wereld en dat betekent ook dat de regels niet stilstaan.
Onderstaand vind je de nieuwe Formule 1-regels van 2024. Het jaar
2026 brengt grote veranderingen met zich mee op motorisch gebied,
waardoor velen uitkijken naar deze nieuwe tijdperk. Echter mogen
teams nog niet aan de auto van 2026 werken. Dit mag namelijk pas
vanaf begin 2025. In 2023 konden alle teams een 'right to review'
aanvragen, wat een aantal keer is gebeurd. Hiermee konden teams de
uitslag van een race aanvechten, waar zij veertien dagen de tijd
voor hadden. In 2024 hebben de teams hier nog slechts vier dagen
(96 uur) de tijd voor. Daarnaast dienen zij bij een goedgekeurd
right of review €6000 te betalen aan de FIA. Extreme
weersomstandigheden en een nieuw sprint format De FIA stond in 2023
tijdens de Grand Prix van Qatar onder druk, vanwege de extreme
omstandigheden. Wegens de hitte voelden veel coureurs zich beroerd
en werden zij (bijna) onwel. Op het rechte stuk zag je ook veel
coureurs hun handen koelen door ze van het stuur te halen. Om in
2024 beter om te kunnen gaan met de weersomstandigheden, zullen er
meerdere luchtkanalen worden toegestaan die meer koeling bieden
voor de coureur. Momenteel wordt er nog onderzoek gedaan naar extra
koelopties voor extremere omstandigheden. Het format van de
sprintraces zal worden veranderd. Voorheen vonden zowel de sprint
shootout als de sprintrace plaats op zaterdag. Echter, tegenwoordig
vindt op vrijdag eerst de vrije training plaats, gevolgd door de
sprint shootout. Vervolgens is er op zaterdag eerst de sprintrace
en daarna de kwalificatie voor de Grand Prix op zondag. Verandering
DRS en regelwijziging omtrent aantal motoren per coureur
teruggedraaid Vorig jaar hadden alle teams vier motoren per coureur
tot hun beschikking, maar dit jaar zou dat aantal worden verlaagd
naar drie motoren per coureur, met een straf bij gebruik van een
vierde motor. Dit plan gaat echter niet door, omdat de FIA, F1 en
de teams hebben besloten dat het aantal toegestane motoren per
coureur op vier blijft staan. Vorig jaar konden de meeste teams
precies uitkomen met de vier motoren per coureur, maar met twee
extra Grands Prix-weekenden dit jaar zou de verlaging
waarschijnlijk leiden tot meer straffen, wat voor de fans minder
overzichtelijk zou zijn. Ten slotte is er een wijziging in het
gebruik van DRS. Dit zal nu meteen na de eerste ronde worden
toegestaan, ook in de tweede ronde na een safety car-periode.
Voorheen moesten coureurs drie ronden wachten voordat ze DRS
mochten activeren, maar nu is dit slechts één ronde, op voorwaarde
dat ze binnen een seconde van hun voorganger rijden. Verhoging
CapEx-limiet | Groot verschil per team Om ervoor te zorgen dat de
grootste teams geen vastgelegd financieel voordeel hebben, mogen
teams nu meer uitgeven over een periode van vier jaar aan
kapitaalinvesteringen (CapEx), om hun faciliteiten te upgraden. Wat
een limiet van $45 miljoen (€41 miljoen) was voor de afgelopen vier
jaar, is verhoogd naar $65 miljoen (€60 miljoen) voor de vier teams
die gemiddeld onderaan zijn geëindigd in het klassement sinds 2020
(Haas, Alfa Romeo, AlphaTauri en Williams). De drie teams die in
het midden van het klassement hebben gestaan in die tijd (McLaren,
Aston Martin en Alpine) hebben allemaal een verhoogde limiet voor
CapEx van $58 miljoen (€53 miljoen), terwijl de top drie van Red
Bull, Mercedes en Ferrari $51 miljoen (€47 miljoen) mogen uitgeven
gedurende de vierjarige periode. Minder testtijd gedurende de
testdagen Naarmate februari nadert, begint de Formule 1 langzaam
weer op gang te komen, met onthullingen van de teamkleuren en
filmdagen voor de nieuwe auto's. In 2024 krijgen teams twee dagen
de tijd om foto's en video's te maken op een circuit en 200
kilometer te rijden, een toename ten opzichte van de 100 kilometer
in 2023. De officiële (winter)testdagen plaatsvinden van 21 tot 23
februari in Bahrein, van 10:00 uur tot 19:00 uur lokale tijd. Dit
duurt dus negen uur, inclusief een uur pauze rond het middaguur, in
plaats van de 9,5 uur in 2023. Een half uur minder dan vorig jaar.
Verbod op gebruik van bepaalde fanproducten Vanaf 2024 zal de FIA
een volledig verbod op het gebruik van 'pyrotechnische' producten
instellen volgens de International Sporting Code. Dit omvat alle
items die exotherme stoffen bevatten, bedoeld voor het produceren
van licht, geluid, rook, gas of een combinatie daarvan. Deze items
omvatten onder andere fakkels, rookbommen en vuurwerk. Forse
toename potentiële boetebedragen In het verleden bedroeg de
maximale boete die de stewards konden opleggen onder de
'International Sporting Code '€250.000 (£215.000, $270.000), maar
dat is dit jaar verviervoudigd tot €1 miljoen. Andere categorieën
hebben ook een verhoging gezien, aangezien de FIA verklaarde dat
het bedrag al meer dan tien jaar niet was herzien. Strengere eisen
voor de rolbeugel De eisen voor de rolbeugel zijn nog strenger
geworden. Onder andere naar aanleiding van de ernstige crash van
Zhou Guanyu tijdens de start van de Britse Grand Prix van 2022.
Naast de wijzigingen die vorig jaar zijn doorgevoerd in de vorm van
rolbeugelontwerpen en de minimale hoogte, moeten rolbeugels nu ook
een veel strengere veiligheidstest kunnen doorstaan. Verandering in
het testen van voorgaande auto's Teams mogen auto's gebruiken die
minstens twee jaar oud zijn als onderdeel van een testprogramma,
vaak biedt dit kansen voor jonge coureurs. Vanwege de grote
veranderingen in de regelgeving mocht de auto van 2021 ook in 2022
worden gebruikt, omdat er zo weinig overlap was met informatie dat
het niet waardevol zou zijn voor de huidige auto. Echter, nu de
auto van 2022 onderdeel wordt van het toegestane 'Testing of
Previous Car' (TPC) programma, is verduidelijkt dat alle onderdelen
minstens één keer moeten zijn gebruikt tijdens een officiële
testsessie of raceweekend om vervolgens toegestaan te worden op een
testauto. Dat is om te voorkomen dat teams onderdelen testen
tijdens een TPC-run die vervolgens op de huidige auto terecht
kunnen komen. De langste F1-kalender ooit met 24 races Deze F1
kalender van 2024 telt maar liefst 24 Grands Prix, wat een
recordaantal is. Er zijn geen nieuwe circuits toegevoegd aan de
kalender, maar China maakt officieel zijn terugkeer. De Grand Prix
in China werd sinds 2020 niet meer gehouden vanwege de
coronapandemie. De eerste race vindt vanwege de Ramadan plaats op
zaterdag 2 maart in Bahrein. De laatste race wordt uiteraard
gereden in Abu Dhabi in de laatste maand van het jaar. Zo vindt de
race plaats op zondag 8 december. Welke regels blijven hetzelfde?
Verder zijn er in 2024 geen significante wijzigingen gepland voor
de F1-auto's. De motoren blijven ongewijzigd tot 2026, en er zijn
geen veranderingen gepland voor de banden, evenals voor het
merendeel van de technische voorschriften.
