'Kampioen' van de wintertests: wat zeggen snelle tijden over de pikorde?
Je hoort het alle Formule 1-coureurs vaak genoeg zeggen tijdens de
testdagen: kilometers maken is veel belangrijker, naar tijden
kijken we niet. De afgelopen jaren is vaak gebleken dat dit geen
gekke gedachte is. Natuurlijk, je ziet echt wel of teams het goed
voor elkaar hebben, maar dat zegt nog niets over de werkelijke
snelheid. Want dan komt ook gelijk de term 'sandbagging' om de hoek
kijken. Het is tijdens de tests nooit duidelijk met hoeveel
brandstof de teams rijden. Uit langere runs kan je meestal wel iets
opmaken, maar zogenaamde glory runs zorgen voor een vertekenend
beeld. Afgelopen week reed Guanyu Zhou op de laatste testdag
bijvoorbeeld de derde tijd in zijn Stake F1-bolide en was hij
sneller dan Max Verstappen. Stake F1 een topteam in 2024? Welnee,
Zhou reed op een zachtere band en had op het oog veel minder
benzine aan boord. Mercedes doet vaak het omgekeerde. De
Zilverpijlen hebben snel de neiging om niets van hun snelheid over
één ronde te laten zien. Zo heeft Mercedes de concurrentie weleens
voor de gek gehouden in de afgelopen jaren... Ferrari in 2019 en
Mercedes in 2021 We gaan terug naar 2019. Ferrari werkte toen
fantastische testdagen af in Barcelona. Sebastian Vettel en Charles
Leclerc waren op alle bandencompounds supersnel en de auto zag er
ook nog eens stabiel uit in de langere runs. Daarom werd na de
testdagen al gesuggereerd dat Ferrari weleens de dominantie van
Mercedes zou kunnen verbreken. Niets bleek minder waar. Mercedes
won de eerste acht Grands Prix met Lewis Hamilton en Valtteri
Bottas en liet Ferrari verbouwereerd achter. Uiteindelijk zou de
Scuderia wel drie races op rij winnen in België, Italië en
Singapore, maar we weten inmiddels allemaal dat dit met een
omstreden motor gebeurde. Het laat duidelijk zien waarom de tijden
van de tests niet alles zeggen. In 2021 gebeurde het omgekeerde.
Mercedes was nog steeds de dominante factor in de Formule 1, totdat
het team een dramatische test kende in Bahrein. Red Bull leek zo
met een voorsprong aan het seizoen te beginnen. Die stemming sloeg
echter al snel om. Hamilton won na een titanenstrijd de eerste race
in Bahrein. Oké, Verstappen werd voor het eerst wereldkampioen,
maar Mercedes pakte de constructeurstitel. Zo slecht was het de
Mercedes-bolide dus niet... Snelle tijden geven wel wat weg Als je
de onderstaande tabel bekijkt, zal je waarschijnlijk denken dat
tijden wel wat over de pikorde zeggen. De afgelopen vijf jaar
eindigde het team met de snelste tijd altijd op de eerste of tweede
plaats in het constructeurskampioenschap. Het is echter heel
belangrijk om een beetje verder te kijken. Zo was Red Bull in 2023
het snelste team tijdens de testdagen en verraste Aston Martin met
een fantastische auto. Hosanna in het kamp van Fernando Alonso en
Lance Stroll, maar na een geweldige start zakte het team langzaam
maar zeker weg. Wel was duidelijk dat Red Bull een raket had
gebouwd. Tegelijkertijd was McLaren dramatisch tijdens de
wintertests in 2023 en keerden zij dat tij helemaal in de zomer.
Als je naar de cijfers van 2024 kijkt, is het daarom te makkelijk
om Ferrari tot wereldkampioen uit te roepen. Red Bull deed Mercedes
na en focuste zich niet op snelle tijden. Red Bull en Ferrari
lijken na de afgelopen wintertests de favorieten te zijn, maar voor
hetzelfde geld neemt McLaren ergens een weergaloze update mee en
winnen zij de laatste tien races van het seizoen. Het is
onwaarschijnlijk, maar toch. Tijden zeggen dus wel iets, maar niet
alles. We weten in december of de wintertests genoeg duidelijkheid
hebben geschept... Bekijk de snelste tijden van de afgelopen jaren
hieronder! Snelste tijden wintertest + positie in
constructeurskampioenschap
testdagen: kilometers maken is veel belangrijker, naar tijden
kijken we niet. De afgelopen jaren is vaak gebleken dat dit geen
gekke gedachte is. Natuurlijk, je ziet echt wel of teams het goed
voor elkaar hebben, maar dat zegt nog niets over de werkelijke
snelheid. Want dan komt ook gelijk de term 'sandbagging' om de hoek
kijken. Het is tijdens de tests nooit duidelijk met hoeveel
brandstof de teams rijden. Uit langere runs kan je meestal wel iets
opmaken, maar zogenaamde glory runs zorgen voor een vertekenend
beeld. Afgelopen week reed Guanyu Zhou op de laatste testdag
bijvoorbeeld de derde tijd in zijn Stake F1-bolide en was hij
sneller dan Max Verstappen. Stake F1 een topteam in 2024? Welnee,
Zhou reed op een zachtere band en had op het oog veel minder
benzine aan boord. Mercedes doet vaak het omgekeerde. De
Zilverpijlen hebben snel de neiging om niets van hun snelheid over
één ronde te laten zien. Zo heeft Mercedes de concurrentie weleens
voor de gek gehouden in de afgelopen jaren... Ferrari in 2019 en
Mercedes in 2021 We gaan terug naar 2019. Ferrari werkte toen
fantastische testdagen af in Barcelona. Sebastian Vettel en Charles
Leclerc waren op alle bandencompounds supersnel en de auto zag er
ook nog eens stabiel uit in de langere runs. Daarom werd na de
testdagen al gesuggereerd dat Ferrari weleens de dominantie van
Mercedes zou kunnen verbreken. Niets bleek minder waar. Mercedes
won de eerste acht Grands Prix met Lewis Hamilton en Valtteri
Bottas en liet Ferrari verbouwereerd achter. Uiteindelijk zou de
Scuderia wel drie races op rij winnen in België, Italië en
Singapore, maar we weten inmiddels allemaal dat dit met een
omstreden motor gebeurde. Het laat duidelijk zien waarom de tijden
van de tests niet alles zeggen. In 2021 gebeurde het omgekeerde.
Mercedes was nog steeds de dominante factor in de Formule 1, totdat
het team een dramatische test kende in Bahrein. Red Bull leek zo
met een voorsprong aan het seizoen te beginnen. Die stemming sloeg
echter al snel om. Hamilton won na een titanenstrijd de eerste race
in Bahrein. Oké, Verstappen werd voor het eerst wereldkampioen,
maar Mercedes pakte de constructeurstitel. Zo slecht was het de
Mercedes-bolide dus niet... Snelle tijden geven wel wat weg Als je
de onderstaande tabel bekijkt, zal je waarschijnlijk denken dat
tijden wel wat over de pikorde zeggen. De afgelopen vijf jaar
eindigde het team met de snelste tijd altijd op de eerste of tweede
plaats in het constructeurskampioenschap. Het is echter heel
belangrijk om een beetje verder te kijken. Zo was Red Bull in 2023
het snelste team tijdens de testdagen en verraste Aston Martin met
een fantastische auto. Hosanna in het kamp van Fernando Alonso en
Lance Stroll, maar na een geweldige start zakte het team langzaam
maar zeker weg. Wel was duidelijk dat Red Bull een raket had
gebouwd. Tegelijkertijd was McLaren dramatisch tijdens de
wintertests in 2023 en keerden zij dat tij helemaal in de zomer.
Als je naar de cijfers van 2024 kijkt, is het daarom te makkelijk
om Ferrari tot wereldkampioen uit te roepen. Red Bull deed Mercedes
na en focuste zich niet op snelle tijden. Red Bull en Ferrari
lijken na de afgelopen wintertests de favorieten te zijn, maar voor
hetzelfde geld neemt McLaren ergens een weergaloze update mee en
winnen zij de laatste tien races van het seizoen. Het is
onwaarschijnlijk, maar toch. Tijden zeggen dus wel iets, maar niet
alles. We weten in december of de wintertests genoeg duidelijkheid
hebben geschept... Bekijk de snelste tijden van de afgelopen jaren
hieronder! Snelste tijden wintertest + positie in
constructeurskampioenschap
