Ferrari-kopstuk voorspelt grote uitdaging voor nieuwe fabrikanten met 2026-motor

De eerste racemeters van het seizoen 2024 zitten er nog niet eens
op of de blik wordt al op 2026 gericht. Dan worden de nieuwe
reglementen van kracht en wordt de nieuwe generatie F1-bolides
geïntroduceerd, want de auto's worden kleiner, lichter en
wendbaarder. Daarnaast zullen de motoren nogal gaan veranderen. Op
dit moment zijn er vier motorleveranciers in de Formule 1, namelijk
Mercedes, Ferrari, Honda en Renault. Daar komen vanaf 2026 twee
nieuwe namen bij, namelijk Audi en Red Bull Powertrains (met
inbreng van Ford). Hoeveel zwaarder is het voor die nieuwe
fabrikanten om in te stappen? "Het is moeilijk om te zeggen, omdat
ik niet in hun schoenen sta", zo zegt Enrico Gualtieri, de
technisch directeur van de power unit-afdeling van Ferrari,
tegenover verschillende media waaronder RacingNews365. "Maar ik
denk dat de complexiteit van dit product hoog is. En het is zeker
waar dat de voorbereiding van een gloednieuw project voor niemand
gemakkelijk is", aldus Gualtieri. "Dus ik heb zeker respect voor
het werk dat ze doen, want je moet iets leren en creëren dat niet
alleen te maken heeft met het ontwerp, de competenties of de
vaardigheden vanuit het oogpunt van engineering, maar ook met
logistiek of infrastructuur. Ze staan dan ook voor een belangrijke
en enorme uitdaging", vertelt het Ferrari-kopstuk. Maar hoe is dat
dan voor Ferrari? "Voor ons is het natuurlijk iets anders",
vervolgt hij. "We hebben ook te maken met het huidige programma,
dat op de een of andere manier nog steeds energie vergt om goed te
kunnen zijn met het oog op wat we in het seizoen moeten doen. Het
zijn verschillende uitdagingen, maar ze zijn allebei vrij groot als
het gaat om het niveau van de inspanningen die we moeten leveren",
zo legt de technisch directeur van de power unit-afdeling uit. "Het
klopt dat we nu in de fase komen waarin we de belangrijkste
onderdelen van de nieuwe power unit ontwikkelen", zo zegt
Gualtieri. "Voor 2024 hebben we al een verdere afname van het
aantal dyno-uren dat we kunnen inzetten op de huidige power unit.
Dus we verminderen per definitie wat we op de huidige motor zetten
en al de rest moet natuurlijk via het nieuwe project lopen", zo
sluit Gualtieri af.

Top Headlines

Oudere Top Headlines