Nieuwe teambaas Haas voelt 'een enorme verantwoordelijkheid' voor 2025
Het 2023-seizoen was niet echt een doorslaand succes voor Haas. Met
slechts 12 punten eindigde het Amerikaanse team als tiende en
laatste. Dat overkwam de equipe eerder al in 2021, toen het zelfs
geen enkel punt pakte. Waar Haas in de eerste vijf races van 2023
drie keer in de punten belandde, was de vierde en laatste keer
tijdens de Grand Prix van Singapore halverwege september. Dat moet
dus beter voor 2024, al is het nog maar zeer de vraag of Haas van
de laatste plaats af kan komen. In de winter scheidden de wegen van
Haas en teambaas Guenther Steiner, waarna Ayao Komatsu aantrad als
nieuwe teambaas. De Japanner staat gelijk voor een intrigerende
situatie, omdat de rijdersmarkt open ligt aan het einde van 2024.
Van een aantal coureurs loopt het contract aan het einde van dit
seizoen namelijk af. Hij is zich er ook van bewust dat als hij er
dit F1-seizoen niet in slaagt om coureurs Kevin Magnussen en Nico
Hulkenberg een competitieve auto te bieden, beiden zouden kunnen
besluiten om te vertrekken. De teambaas beseft zich dat het zijn
belangrijkste taak is om ervoor te zorgen dat de VF-24 Magnussen en
Hulkenberg in staat stelt om tijdens raceweekenden meer strijd te
leveren dan vorig jaar. De VF-23 had namelijk te kampen met snelle
bandenslijtage. Als Magnussen en Hulkenberg zich goed
kwalificeerden, dan kukelden ze al snel naar beneden tijdens de
race en vielen ze buiten de punten. In een exclusief interview met
RacingNews365 geeft Komatsu toe dat hij voor 'een enorme
verantwoordelijkheid' staat als het gaat om wie er in de auto van
2025 komen te zitten. "Om eerlijk te zijn, voordat we daar naar
kijken, hebben we een competitieve auto nodig die onze huidige
coureurs het gevoel geeft dat ze willen blijven. Dat is het
allerbelangrijkste", zo vertelt Komatsu. "Als onze auto niet erg
goed is en onze huidige coureurs weg willen, is dat niet goed. Ik
richt me er dus eerst op om onze auto en ons team onder controle te
krijgen en daarna hangt het ervan af wat de coureurs beslissen."
"Ze kunnen meer aan de wereld laten zien" De gloednieuwe teambaas
is dankbaar voor de ervaring van Magnussen en Hulkenberg. Hij noemt
de twee 'een hele goede combinatie'. Maar geen van beide coureurs
was in staat om zich te bewijzen in de auto van vorig jaar. Komatsu
wil ze nu op zijn minst een auto geven die hun talent waard is. "De
drie testdagen hebben bewezen dat ze een goed paar zijn. Hun
feedback was essentieel en ze reden allebei behoorlijk goed, dus
daar ben ik blij mee", zo vertelt de Japanner. "De auto van vorig
jaar was heel anders. De basis was niet goed genoeg, vooral niet
voor Kevin. Hij zag er niet goed uit, terwijl hij heel veel talent
heeft. Nico is briljant in de kwalificatie, maar hij moet zijn
bandenmanagement voor de race verbeteren, maar dat lag voor een
deel aan de auto." Komatsu vervolgt: "Voor Kevin pasten de
basisprincipes van de auto niet bij hem, we konden dus niet het
beste uit beide coureurs halen. Het enige waar we het beste uit
haalden was de kwalificatie van Nico." Komatsu kijkt in ieder geval
met vertrouwen naar 2024. "Met de auto van dit jaar, met wat we aan
het doen zijn, denk ik dat ze meer aan de wereld kunnen laten zien
van wat ze kunnen. Ze zijn er helemaal bij betrokken, maken er
integraal deel van uit, zijn gemotiveerd en dat is goed om te
zien", zo sluit Komatsu af.
slechts 12 punten eindigde het Amerikaanse team als tiende en
laatste. Dat overkwam de equipe eerder al in 2021, toen het zelfs
geen enkel punt pakte. Waar Haas in de eerste vijf races van 2023
drie keer in de punten belandde, was de vierde en laatste keer
tijdens de Grand Prix van Singapore halverwege september. Dat moet
dus beter voor 2024, al is het nog maar zeer de vraag of Haas van
de laatste plaats af kan komen. In de winter scheidden de wegen van
Haas en teambaas Guenther Steiner, waarna Ayao Komatsu aantrad als
nieuwe teambaas. De Japanner staat gelijk voor een intrigerende
situatie, omdat de rijdersmarkt open ligt aan het einde van 2024.
Van een aantal coureurs loopt het contract aan het einde van dit
seizoen namelijk af. Hij is zich er ook van bewust dat als hij er
dit F1-seizoen niet in slaagt om coureurs Kevin Magnussen en Nico
Hulkenberg een competitieve auto te bieden, beiden zouden kunnen
besluiten om te vertrekken. De teambaas beseft zich dat het zijn
belangrijkste taak is om ervoor te zorgen dat de VF-24 Magnussen en
Hulkenberg in staat stelt om tijdens raceweekenden meer strijd te
leveren dan vorig jaar. De VF-23 had namelijk te kampen met snelle
bandenslijtage. Als Magnussen en Hulkenberg zich goed
kwalificeerden, dan kukelden ze al snel naar beneden tijdens de
race en vielen ze buiten de punten. In een exclusief interview met
RacingNews365 geeft Komatsu toe dat hij voor 'een enorme
verantwoordelijkheid' staat als het gaat om wie er in de auto van
2025 komen te zitten. "Om eerlijk te zijn, voordat we daar naar
kijken, hebben we een competitieve auto nodig die onze huidige
coureurs het gevoel geeft dat ze willen blijven. Dat is het
allerbelangrijkste", zo vertelt Komatsu. "Als onze auto niet erg
goed is en onze huidige coureurs weg willen, is dat niet goed. Ik
richt me er dus eerst op om onze auto en ons team onder controle te
krijgen en daarna hangt het ervan af wat de coureurs beslissen."
"Ze kunnen meer aan de wereld laten zien" De gloednieuwe teambaas
is dankbaar voor de ervaring van Magnussen en Hulkenberg. Hij noemt
de twee 'een hele goede combinatie'. Maar geen van beide coureurs
was in staat om zich te bewijzen in de auto van vorig jaar. Komatsu
wil ze nu op zijn minst een auto geven die hun talent waard is. "De
drie testdagen hebben bewezen dat ze een goed paar zijn. Hun
feedback was essentieel en ze reden allebei behoorlijk goed, dus
daar ben ik blij mee", zo vertelt de Japanner. "De auto van vorig
jaar was heel anders. De basis was niet goed genoeg, vooral niet
voor Kevin. Hij zag er niet goed uit, terwijl hij heel veel talent
heeft. Nico is briljant in de kwalificatie, maar hij moet zijn
bandenmanagement voor de race verbeteren, maar dat lag voor een
deel aan de auto." Komatsu vervolgt: "Voor Kevin pasten de
basisprincipes van de auto niet bij hem, we konden dus niet het
beste uit beide coureurs halen. Het enige waar we het beste uit
haalden was de kwalificatie van Nico." Komatsu kijkt in ieder geval
met vertrouwen naar 2024. "Met de auto van dit jaar, met wat we aan
het doen zijn, denk ik dat ze meer aan de wereld kunnen laten zien
van wat ze kunnen. Ze zijn er helemaal bij betrokken, maken er
integraal deel van uit, zijn gemotiveerd en dat is goed om te
zien", zo sluit Komatsu af.
