Haas heeft alles te danken aan Ferrari: "Anders hadden we het eerste seizoen niet overleefd"
De voormalig teambaas van Haas, Guenther Steiner, heeft zich
uitgesproken over de vragen die er binnen andere teams zijn
ontstaan over de samenwerking tussen Red Bull en het zusterteam
Visa Cash App RB. Vorig seizoen liet onder andere de CEO van
McLaren, Zak Brown, zich al uit in de media over deze kwestie: "Ik
denk dat deze samenwerkingen juist voor ongelijke kansen zorgen. De
fans verwachten het niet, dus de FIA moet er echt wat aan doen", zo
liet hij destijds weten aan Sky Sports. Dit seizoen heeft RB zoveel
mogelijk onderdelen (zover de reglementen toestaan) van de regerend
wereldkampioen overgenomen. Brown is van mening dat dit niet meer
in lijn is met de definitie van een constructeursteam in het
huidige tijdperk van de budgetcap. "De definitie van een
constructeur is iemand die zijn eigen intellectuele eigendom
ontwikkelt. Ik denk dat de sport naar een gelijk speelveld is
gegaan. A-B-relaties en mede-eigendom van twee tams op een gelijk
speelveld, dat is niet wat de fans verwachten. De FIA moet hier
iets aan doen", zei hij toen. Haas had het niet overleefd zonder
Ferrari De voormalig teambaas van Haas, Guenther Steiner, kan zich
wel in de opmerkingen van Brown vinden. Desondanks is Haas zelf een
klantenteam van het team van Ferrari, en koopt al jaren onderdelen
over van de Italiaanse renstal. Hij durft te beweren dat Haas
momenteel niet eens zou bestaan als het team geen samenwerking met
de Scuderia zou hebben gehad. Al is hij zich er echter van bewust
dat het wellicht tijd is voor verandering in de toekomst. In een
interview met RacingNews365 laat hij het volgende weten over deze
samenwerking: "Zonder die relatie was Haas niet zo ver gekomen als
dat we nu zijn", legt hij uit. "Naar mijn mening hadden we het
eerste seizoen niet overleefd. Het was heel belangrijk." "Die
relatie is anders dan de samenwerking van Red Bull en RB" Toch
begrijpt de Italiaan dat er iets binnen de sport moet veranderen.
"Het is duidelijk dat, met de richting waar de Formule 1 nu naartoe
gaat, er een richting moet komen waarbij besloten wordt er wat aan
te doen. Ik begrijp Zak's positie en waar hij om vraagt heel goed.
Hij stelt dit aan de orde voor de toekomst van de sport op de lange
termijn." De Haas/Ferrari-samenwerking is bovendien niet te
vergelijken met die van Red Bull en RB, volgens Steiner: "De
relatie tussen twee teams van dezelfde eigenaar is anders dan de
relatie tussen Haas en Ferrari. Voor de toekomst, als de sport er
goed voor staat, moeten er misschien veranderingen komen in de
bedrijfsmodellen in het algemeen." "Formule 1 is een beetje anders
dan andere sporten en we mogen niet vergeten wat Red Bull de sport
heeft gebracht toen het in moeilijkheden zat, dus daar moet ook
respect voor zijn. Maar als de sport zich blijft ontwikkelen zoals
nu, zal er een natuurlijke manier zijn om dat probleem op te
lossen", zo sluit hij af.
uitgesproken over de vragen die er binnen andere teams zijn
ontstaan over de samenwerking tussen Red Bull en het zusterteam
Visa Cash App RB. Vorig seizoen liet onder andere de CEO van
McLaren, Zak Brown, zich al uit in de media over deze kwestie: "Ik
denk dat deze samenwerkingen juist voor ongelijke kansen zorgen. De
fans verwachten het niet, dus de FIA moet er echt wat aan doen", zo
liet hij destijds weten aan Sky Sports. Dit seizoen heeft RB zoveel
mogelijk onderdelen (zover de reglementen toestaan) van de regerend
wereldkampioen overgenomen. Brown is van mening dat dit niet meer
in lijn is met de definitie van een constructeursteam in het
huidige tijdperk van de budgetcap. "De definitie van een
constructeur is iemand die zijn eigen intellectuele eigendom
ontwikkelt. Ik denk dat de sport naar een gelijk speelveld is
gegaan. A-B-relaties en mede-eigendom van twee tams op een gelijk
speelveld, dat is niet wat de fans verwachten. De FIA moet hier
iets aan doen", zei hij toen. Haas had het niet overleefd zonder
Ferrari De voormalig teambaas van Haas, Guenther Steiner, kan zich
wel in de opmerkingen van Brown vinden. Desondanks is Haas zelf een
klantenteam van het team van Ferrari, en koopt al jaren onderdelen
over van de Italiaanse renstal. Hij durft te beweren dat Haas
momenteel niet eens zou bestaan als het team geen samenwerking met
de Scuderia zou hebben gehad. Al is hij zich er echter van bewust
dat het wellicht tijd is voor verandering in de toekomst. In een
interview met RacingNews365 laat hij het volgende weten over deze
samenwerking: "Zonder die relatie was Haas niet zo ver gekomen als
dat we nu zijn", legt hij uit. "Naar mijn mening hadden we het
eerste seizoen niet overleefd. Het was heel belangrijk." "Die
relatie is anders dan de samenwerking van Red Bull en RB" Toch
begrijpt de Italiaan dat er iets binnen de sport moet veranderen.
"Het is duidelijk dat, met de richting waar de Formule 1 nu naartoe
gaat, er een richting moet komen waarbij besloten wordt er wat aan
te doen. Ik begrijp Zak's positie en waar hij om vraagt heel goed.
Hij stelt dit aan de orde voor de toekomst van de sport op de lange
termijn." De Haas/Ferrari-samenwerking is bovendien niet te
vergelijken met die van Red Bull en RB, volgens Steiner: "De
relatie tussen twee teams van dezelfde eigenaar is anders dan de
relatie tussen Haas en Ferrari. Voor de toekomst, als de sport er
goed voor staat, moeten er misschien veranderingen komen in de
bedrijfsmodellen in het algemeen." "Formule 1 is een beetje anders
dan andere sporten en we mogen niet vergeten wat Red Bull de sport
heeft gebracht toen het in moeilijkheden zat, dus daar moet ook
respect voor zijn. Maar als de sport zich blijft ontwikkelen zoals
nu, zal er een natuurlijke manier zijn om dat probleem op te
lossen", zo sluit hij af.
