Wolff looft statement Red Bull met RB20: "Een moedige stap"
Toen de RB20 werd gepresenteerd keek de F1-wereld al met grote ogen
naar de door Adrian Newey ontworpen nieuwe wagen van Red Bull. na
de testdagen in Bahrein is het ontzag voor de nieuwe wagen van Max
Verstappen en Sergio Perez alleen maar groter geworden. Ook
Mercedes-teambaas Toto Wolff geeft aan onder de indruk te zijn van
de wagen, die flink gewijzigd is ten opzichte van vorig jaar. "Een
bijzonder moedige stap. Als ze (Red Bull, red.) conservatief verder
waren gegaan, hadden ze de zeer goede auto (RB19, red.)
doorontwikkeld", zegt de Oostenrijker in gesprek met de
Oostenrijkse zender ORF . "De data zijn echter leidend in de
ontwikkeling van de wagen en de data hebben waarschijnlijk laten
zien dat deze ontwikkelingen van de nieuwe auto significant meer
downforce of beter rijgedrag oplevert. Anders had Red Bull het niet
gedaan", is de Mercedes-teambaas overtuigd. "De afgelopen jaren
zijn ze altijd innovatief geweest en waren ze altijd de benchmark .
Wat dat betreft ben ik ervan overtuigd dat ze weten wat ze doen."
Wat opvalt aan de nieuwe RB20 is dat Red Bull het bij Mercedes niet
geslaagde zero podsconcept deels lijkt over te hebben genomen.
"Niet alleen de zeropod, maar ook het bodywork van de motorkap dat
wij The Great Wall noemden", ziet Wolff. "Esthetisch gezien is het
niet geweldig, maar het is zinvol. De echte prestaties komen echter
door de ondervloer bij deze grondeffect-auto's, waarbij het ook
draait om de mechanische rijeigenschappen. Op dat vlak waren ze de
afgelopen jaren heel sterk en hebben ze de wagen waarschijnlijk
verder ontwikkeld, al zal het niet zo'n radicale conceptwijziging
zijn als je kijkt naar het bodywork."
naar de door Adrian Newey ontworpen nieuwe wagen van Red Bull. na
de testdagen in Bahrein is het ontzag voor de nieuwe wagen van Max
Verstappen en Sergio Perez alleen maar groter geworden. Ook
Mercedes-teambaas Toto Wolff geeft aan onder de indruk te zijn van
de wagen, die flink gewijzigd is ten opzichte van vorig jaar. "Een
bijzonder moedige stap. Als ze (Red Bull, red.) conservatief verder
waren gegaan, hadden ze de zeer goede auto (RB19, red.)
doorontwikkeld", zegt de Oostenrijker in gesprek met de
Oostenrijkse zender ORF . "De data zijn echter leidend in de
ontwikkeling van de wagen en de data hebben waarschijnlijk laten
zien dat deze ontwikkelingen van de nieuwe auto significant meer
downforce of beter rijgedrag oplevert. Anders had Red Bull het niet
gedaan", is de Mercedes-teambaas overtuigd. "De afgelopen jaren
zijn ze altijd innovatief geweest en waren ze altijd de benchmark .
Wat dat betreft ben ik ervan overtuigd dat ze weten wat ze doen."
Wat opvalt aan de nieuwe RB20 is dat Red Bull het bij Mercedes niet
geslaagde zero podsconcept deels lijkt over te hebben genomen.
"Niet alleen de zeropod, maar ook het bodywork van de motorkap dat
wij The Great Wall noemden", ziet Wolff. "Esthetisch gezien is het
niet geweldig, maar het is zinvol. De echte prestaties komen echter
door de ondervloer bij deze grondeffect-auto's, waarbij het ook
draait om de mechanische rijeigenschappen. Op dat vlak waren ze de
afgelopen jaren heel sterk en hebben ze de wagen waarschijnlijk
verder ontwikkeld, al zal het niet zo'n radicale conceptwijziging
zijn als je kijkt naar het bodywork."
