Verstappen in Bahrein: veel meer problemen dan podiumplekken en slechts één overwinning
Als Max Verstappen zaterdag van start gaat in de GP van Bahrein, is
het voor de Red Bull-coureur de elfde keer dat hij aan de start
staat op het Bahrain International Circuit. Hoewel verstappen vorig
seizoen de seizoensopener eenvoudig op zijn naam zette, leert de
historie dat Bahrein Verstappen meer problemen heeft bezorgd dan
podiumplekken. Liefst vijf keer haalde Verstappen de finish niet in
Bahrein. Bij zijn debuut in Bahrein in 2015 (namens Toro Rosso)
moest Verstappen in ronde 34 de strijd staken wegens elektrische
problemen. Een jaar later (ook nog rijdend voor Toro Rosso) ging
het Verstappen beter af. Hij startte vanaf P10 en dankzij een
inhaalactie enkele ronde voor het einde van de race op Felipe Massa
eindigde hij op P6. Zijn eerste twee races voor Red Bull in de GP
van Bahrein eindigden telkens in mineur. Zowel in 2017 als in 2018
kwam er een DNF achter de naam van Verstappen te staan. In 2017
moest hij de strijd staken in ronde 11 wegens remproblemen en een
jaar later kwam hij niet verder dan drie rondes toen zijn
versnellingsbak er de brui aan gaf. In 2019 leek het geluk
eindelijk aan zijn zijde te zijn en was Verstappen op weg naar zijn
eerste podiumplek in Bahrein. In zijn Red Bull startte Verstappen
vanaf P5 en tegen het einde van de race werd het verschil met de op
P3 rijdende Charles Leclerc rap kleiner. Maar net voordat
Verstappen in staat was om een inhaalactie in te zetten op de
Ferrari-rijder kwam een safetycar op d ebaan omdat beide
Renault-wagens problemen kenden. Achter de safetycar moest
Verstappen zodoende genoegen nemen met P4. Een jaar later kwam er
dan toch de zo lang verwachte podiumplek. De GP van Bahrein stond
vooral in het teken van de verschrikkelijke crash in ronde 1 van
Romain Grosjean, die ternauwernood ontsnapte uit de vuurzee. Na
ruim een uur werd de race hervat en achter Lewis Hamilton reed
Verstappen naar P2. Een week later werd er weer gereden op het
Bahrain International Circuit. In het coronajaar werd vaker twee
keer gereden op een circuit en na de GP van Bahrein werd nu gereden
op de buitenbaan in de zo geheten GP van Sakhir. Een relatief
makkelijkere ronde, maar weer verscheen er een DNF acht Verstappens
naam in een race die Sergio Perez zijn eerste GP-zege opleverde. Al
in de eerste ronde ging het mis voor Verstappen. In bocht 4 remde
Leclerc laat en raakte hij Perez, die spinde wat zorgde voor een
beschadigde voorvleugel bij Leclerc. Om de chaos te ontwijken remde
Verstappen en ging hij wijd, maar hij kon niet meer op tijd
insturen en zette zijn wagen in de vangrail. Einde verhaal voor
zowel Verstappen als Leclerc. In het jaar waarin Verstappen zijn
eerste wereldtitel opeiste startte hij bij de seizoensopener in
Bahrein in 2021 van poleposition. Hij moest na een pitstop de
leiding afgeven aan Hamilton, maar tegen het einde van de race had
Verstappen het voordeel van betere banden en dus snellere
rondetijden. Vier rondes voor het einde haalde de Nederlander
Hamilton in bocht 4 buitenom in, maar ging daarbij buiten de baan
en moest de positie teruggeven. Hij slaagde er niet meer in om in
het restant een tweede inhaalpoging te ondernemen. In 2022 eindigde
verstappen dan wel als negentiende, maar wederom eindigde hij de
race niet, ditmaal vanwege brandstofproblemen in ronde 54 (van de
57). Omdat Verstappen wel 90 procent van de race-afstand had
afgelegd werd hij wel geklasseerd, maar heel tevreden was hij daar
natuurlijk niet mee. De seizoensstart van vorig jaar, daar zal
Verstappen ook komend weekend op hopen. Zijn derde podiumplek in
Bahrein leverde hem daar in 2023 zijn eerste zege op. Verstappen
startte vanaf poleposition en reed onbedreigd naar zijn eerste van
negentien overwinningen in 2023. Alleen teamgenoot Sergio Perez kon
enigszins in de buurt van Verstappen blijven, hoewel hij ruim 11
seconden achterstand had. Voor dit scenario zal Verstappen ook dit
jaar tekenen.
het voor de Red Bull-coureur de elfde keer dat hij aan de start
staat op het Bahrain International Circuit. Hoewel verstappen vorig
seizoen de seizoensopener eenvoudig op zijn naam zette, leert de
historie dat Bahrein Verstappen meer problemen heeft bezorgd dan
podiumplekken. Liefst vijf keer haalde Verstappen de finish niet in
Bahrein. Bij zijn debuut in Bahrein in 2015 (namens Toro Rosso)
moest Verstappen in ronde 34 de strijd staken wegens elektrische
problemen. Een jaar later (ook nog rijdend voor Toro Rosso) ging
het Verstappen beter af. Hij startte vanaf P10 en dankzij een
inhaalactie enkele ronde voor het einde van de race op Felipe Massa
eindigde hij op P6. Zijn eerste twee races voor Red Bull in de GP
van Bahrein eindigden telkens in mineur. Zowel in 2017 als in 2018
kwam er een DNF achter de naam van Verstappen te staan. In 2017
moest hij de strijd staken in ronde 11 wegens remproblemen en een
jaar later kwam hij niet verder dan drie rondes toen zijn
versnellingsbak er de brui aan gaf. In 2019 leek het geluk
eindelijk aan zijn zijde te zijn en was Verstappen op weg naar zijn
eerste podiumplek in Bahrein. In zijn Red Bull startte Verstappen
vanaf P5 en tegen het einde van de race werd het verschil met de op
P3 rijdende Charles Leclerc rap kleiner. Maar net voordat
Verstappen in staat was om een inhaalactie in te zetten op de
Ferrari-rijder kwam een safetycar op d ebaan omdat beide
Renault-wagens problemen kenden. Achter de safetycar moest
Verstappen zodoende genoegen nemen met P4. Een jaar later kwam er
dan toch de zo lang verwachte podiumplek. De GP van Bahrein stond
vooral in het teken van de verschrikkelijke crash in ronde 1 van
Romain Grosjean, die ternauwernood ontsnapte uit de vuurzee. Na
ruim een uur werd de race hervat en achter Lewis Hamilton reed
Verstappen naar P2. Een week later werd er weer gereden op het
Bahrain International Circuit. In het coronajaar werd vaker twee
keer gereden op een circuit en na de GP van Bahrein werd nu gereden
op de buitenbaan in de zo geheten GP van Sakhir. Een relatief
makkelijkere ronde, maar weer verscheen er een DNF acht Verstappens
naam in een race die Sergio Perez zijn eerste GP-zege opleverde. Al
in de eerste ronde ging het mis voor Verstappen. In bocht 4 remde
Leclerc laat en raakte hij Perez, die spinde wat zorgde voor een
beschadigde voorvleugel bij Leclerc. Om de chaos te ontwijken remde
Verstappen en ging hij wijd, maar hij kon niet meer op tijd
insturen en zette zijn wagen in de vangrail. Einde verhaal voor
zowel Verstappen als Leclerc. In het jaar waarin Verstappen zijn
eerste wereldtitel opeiste startte hij bij de seizoensopener in
Bahrein in 2021 van poleposition. Hij moest na een pitstop de
leiding afgeven aan Hamilton, maar tegen het einde van de race had
Verstappen het voordeel van betere banden en dus snellere
rondetijden. Vier rondes voor het einde haalde de Nederlander
Hamilton in bocht 4 buitenom in, maar ging daarbij buiten de baan
en moest de positie teruggeven. Hij slaagde er niet meer in om in
het restant een tweede inhaalpoging te ondernemen. In 2022 eindigde
verstappen dan wel als negentiende, maar wederom eindigde hij de
race niet, ditmaal vanwege brandstofproblemen in ronde 54 (van de
57). Omdat Verstappen wel 90 procent van de race-afstand had
afgelegd werd hij wel geklasseerd, maar heel tevreden was hij daar
natuurlijk niet mee. De seizoensstart van vorig jaar, daar zal
Verstappen ook komend weekend op hopen. Zijn derde podiumplek in
Bahrein leverde hem daar in 2023 zijn eerste zege op. Verstappen
startte vanaf poleposition en reed onbedreigd naar zijn eerste van
negentien overwinningen in 2023. Alleen teamgenoot Sergio Perez kon
enigszins in de buurt van Verstappen blijven, hoewel hij ruim 11
seconden achterstand had. Voor dit scenario zal Verstappen ook dit
jaar tekenen.
