Data tonen aan: Verstappen ondanks felle tegenstand de favoriet in Bahrein

Wie naar de uitslag van de tweede vrije training kijkt, denkt dat
Max Verstappen geen succesvolle dag kende in Bahrein. De
Nederlander kwam niet verder dan de zesde plaats en was een halve
seconde langzamer dan Lewis Hamilton. En dat was stiekem een kleine
verrassing, zeker omdat de concurrentie Verstappen al tot
wereldkampioen bombardeerde na de testdagen. Kijkend naar de korte
runs van de tweede vrije training, kwam Verstappen inderdaad wat
snelheid tekort. Ten opzichte van de snelste ronde van Hamilton
verloor de Nederlander vooral veel tijd in de derde sector.
Verstappen zei zelf het volgende over het grote verschil. "Het ging
niet verkeerd. Het zit kort op elkaar. Sommigen om ons heen hebben
de motor wat verder opgeschroefd voor de topsnelheid. Ik ben best
tevreden met de auto en we hebben wat meer op de long runs
gefocust." En vooral het punt over topsnelheid is wel belangrijk.
De derde sector bestaat uit een lang recht stuk en maar twee
knikken naar rechts. Het zou dus zomaar kunnen zijn dat Hamilton
met een opgeschroefde motor reed. Kanttekening is wel dat
Verstappen in de eerste sector, waar topsnelheid ook belangrijk is,
maar 94 duizendsten verliest. Wellicht dat de sterke DRS van Red
Bull daar iets goedmaakt. Er zijn immers twee DRS-zones in de
eerste sector. Check hieronder de sectortijden van de beide
kemphanen. De tekst gaat daarna verder. Beste ronde in VT2: Lewis
Hamilton vs. Max Verstappen Longruns Overigens was Hamilton
aangenaam verrast door de snelheid van Mercedes. "Het is een schok
om te zien waar we nu staan. We moeten ons hoofd erbij houden en
aan de set-up blijven werken om er meer uit te halen. Onze snelheid
in de longrun komt niet in de buurt van Red Bull. Daar moeten we
nog aan werken." Maar heeft Hamilton een punt als hij over de
longruns van Mercedes spreekt? Tijdens de tweede vrije training,
een representatieve sessie qua tijdstip en omstandigheden, reed het
overgrote deel van de topteams een longrun op de softs. En
inderdaad, Verstappen stak er nog wel bovenuit op de C3-compound.
De regerend wereldkampioen reed een zeer constante stint en liet
bijna alleen maar tijden in de 1:36 noteren, een tragere ronde met
verkeer daargelaten. Voor teamgenoot Sergio Perez gold hetzelfde.
Bij Mercedes en Ferrari was dat minder het geval. Hamilton reed een
wisselvallige stint door verkeer, waardoor Russell de beste
graadmeter is. De Brit was gemiddeld twee tot vier tienden
langzamer dan Verstappen en zag zijn tijden ook oplopen toen de
banden ouder werden. Aan het begin kon Russell Verstappen goed
bijbenen, maar richting het einde van de stint was hij soms zelfs
acht tienden langzamer. Natuurlijk kan een slag om de arm nooit
kwaad. Het is onduidelijk met hoeveel brandstof de verschillende
coureurs en teams reden, maar als de brandstofhoeveelheid redelijk
gelijk was, viel vooral Ferrari een beetje tegen. Ja, Leclerc en
Sainz waren veel constanter dan vorig seizoen, maar de tijden
kwamen over het algemeen niet in de buurt van Verstappen. Leclerc
kwam in totaal twee keer onder de 1:37 uit. Bekijk hieronder de
longruns van Verstappen, Russell en Leclerc. De tekst gaat daarna
verder. Longrun tweede vrije training GP Bahrein Mogelijke
verrassingen Naast de usual suspects leken ook Fernando Alonso en
Aston Martin goed voor de dag te komen. De Spanjaard was in zijn
longrun over het algemeen iets langzamer dan de traditionele top
drie, maar groot was het verschil niet. Alonso kan op die manier
zomaar een gevaarlijke outsider worden, want ook in zijn snelste
ronde - Alonso werd derde in de tweede vrije training - was
bijvoorbeeld zijn tweede sector sneller dan Verstappen en Hamilton.
Dan blijft McLaren natuurlijk over. Vooral Oscar Piastri was snel
met veel benzine aan boord, al koos het team uit Woking ervoor om
de softs in de slotfase voor mediums te verruilen. Daarom is het
qua slijtage en verval in tijden nog een beetje gissen. Lando
Norris zei op voorhand dat het Bahrain International Circuit niet
bij de MCL38 past, maar tot nu toe lijken zij zich echt wel in de
strijd te gaan mengen. De bandenslijtage gaat dan wel een cruciale
rol vervullen. De conclusie? Verstappen is nog steeds de te kloppen
man in de race, maar het verschil is zeker kleiner geworden. De
Nederlander heeft geen enorme marge ten opzichte van Mercedes,
Ferrari, Aston Martin en McLaren en zo kunnen we ons gaan opmaken
voor een mooi weekend. We hebben het in de vrije trainingen al
gezien: het is geen zekerheidje dat Verstappen poleposition gaat
pakken. Een inhaalrace is dan vereist én wat dat betreft lijkt
Verstappen dus wel over een voordeel te beschikken. Zaterdag gaan
we zien wie de eerste zege pakt. Wie denk jij dat poleposition gaat
pakken voor de Grand Prix van Bahrein? Laat het weten in de poll!

Top Headlines

Oudere Top Headlines