Wolff springt op de bres voor Red Bull in saga met zusterteam

Red Bull heeft al lange tijd twee teams onder haar hoede in de
Formule 1, namelijk het hoofdteam Red Bull Racing en Visa Cash App
RB (RB). De afgelopen weken is er onrust ontstaan over de nauwere
banden tussen Red Bull en zusterteam RB, waarbij vooral de CEO van
McLaren, Zak Brown, zijn ongenoegen heeft geuit over de
samenwerking. Brown heeft opgeroepen tot een wijziging van de
reglementen om te zorgen voor meer onafhankelijkheid tussen de
constructeurs, waarbij RB momenteel zoveel mogelijk onderdelen van
Red Bull gebruikt zoals volgens de regels is toegestaan. Als de
teambaas van Mercedes, Toto Wolff, wordt gevraagd naar de situatie,
dan benadrukt hij dat Red Bull van grote waarde is geweest voor de
Formule 1, onder andere door het financieren van een tweede team.
"Ik denk dat er een erfenis is van Red Bull en dat de sport hen
veel verschuldigd is", zo vertelt Wolff aan de media, waaronder
RacingNews365 . "Ze hebben twee teams en die financieren ze. Ze
hebben een geweldig juniorprogramma, een circuit en veel waarde als
merk, ze zijn dus niet zoals een ander kleiner team.Dus ik denk dat
het op het niveau van de aandeelhouders een lastige discussie is op
basis van die bijdrage." 'We moeten kijken naar de regels' Terwijl
McLaren zich verzet tegen de structuur van Red Bull, heeft Ferrari
eerder al de manier waarop het team uit Milton Keynes opereert
verdedigd. En alhoewel Wolff toegaf dat de reglementen moesten
worden geëvalueerd, is de Oostenrijker voorzichtig over het
vooruitzicht dat er in de toekomst geen samenwerkingen meer
mogelijk zouden zijn. "We zijn een sport met constructeurs. Met
hetzelfde aandeelhouderschap, dezelfde locatie en het delen van
faciliteiten, geloof ik dat het duidelijk is dat er altijd enige
onduidelijkheid zal blijven bij de concurrenten," zei hij. "We
moeten naar de regels kijken, want zijn die robuust genoeg? Worden
ze goed genoeg gecontroleerd zodat we ons op een veilige positie
bevinden of zien we mogelijke mazen in de wet en wat hebben we
nodig voor 2026?Dat is de belangrijkste vraag." Wolff vervolgt:
"Stel regels op die iedereen kan waarderen. Van de kleine teams die
gebruik maken van een dergelijke samenwerking zoals Haas, waarvoor
het erg moeilijk zal worden om op eigen benen te staan, tot de
teams die geen relaties hebben met de grote teams en helemaal aan
de andere kant de teams die aandelen hebben samengevoegd en
dezelfde locaties hebben.Ik denk dat dat is wat we moeten
aanpakken, dat iedereen tevreden is met de situatie", zo sluit
Wolff af.

Top Headlines

Oudere Top Headlines