Audi schittert door afwezigheid, FIA legt dikke boete op
Het team dat tegenwoordig door het leven gaat als Stake F1 wordt in
2026 het fabrieksteam van Audi. Nadat het Duitse merk de Dakar
Rally begin dit jaar succesvol afsloot met de winst van Carlos
Sainz, wordt de blik nu volledig op de toetreding tot de Formule 1
gericht. Met de nieuwe reglementen die vanaf 2026 van kracht zijn
in de F1, hoopt het fabrieksteam gelijk mee te kunnen strijden in
de top van de koningsklasse van de autosport. Maar Audi komt tot
die tijd ook uit in andere autosportklassen, zoals het World
Rally-Raid kampioenschap. Of beter gezegd, kwam. Want na de eerste
race van dat kampioenschap, de Dakar Rally, is Audi niet op komen
dagen in de volgende race van het kampioenschap in Abu Dhabi.
Daarom hebben de officials het Duitse merk een boete van 750
duizend euro opgelegd, waarvan ruim 562 euro nog voorwaardelijk is.
Als Audi zich ook in de laatste drie races van het kampioenschap
niet laat zien, dan mag de Duitse fabrikant ook dat bedrag nog
betalen aan de FIA. De kans is groot dat Audi ook dat bedrag moet
gaan betalen, want het Duitse automerk gaf aan dat 'het zoals
gepland stopt met het rally project na de Dakar Rally'. De deelname
aan het World Rally-Raid kampioenschap van 2024 is dan ook
afgewezen vanwege het extreem hoge verbruik van de
reserveonderdelen tijdens de Dakar Rally van 2023, een zeer
intensief testprogramma in datzelfde jaar en de zware Dakar Rally
van dit jaar. De productietijd van die onderdelen is lang, soms
oplopend tot twee jaar. "Dit betekent dat de randvoorwaarden
ontbreken waarbinnen Audi een succesvolle deelname aan het World
Rally Raid Championship gedurende een heel seizoen zou kunnen
garanderen", zo liet Audi eerder al weten.
2026 het fabrieksteam van Audi. Nadat het Duitse merk de Dakar
Rally begin dit jaar succesvol afsloot met de winst van Carlos
Sainz, wordt de blik nu volledig op de toetreding tot de Formule 1
gericht. Met de nieuwe reglementen die vanaf 2026 van kracht zijn
in de F1, hoopt het fabrieksteam gelijk mee te kunnen strijden in
de top van de koningsklasse van de autosport. Maar Audi komt tot
die tijd ook uit in andere autosportklassen, zoals het World
Rally-Raid kampioenschap. Of beter gezegd, kwam. Want na de eerste
race van dat kampioenschap, de Dakar Rally, is Audi niet op komen
dagen in de volgende race van het kampioenschap in Abu Dhabi.
Daarom hebben de officials het Duitse merk een boete van 750
duizend euro opgelegd, waarvan ruim 562 euro nog voorwaardelijk is.
Als Audi zich ook in de laatste drie races van het kampioenschap
niet laat zien, dan mag de Duitse fabrikant ook dat bedrag nog
betalen aan de FIA. De kans is groot dat Audi ook dat bedrag moet
gaan betalen, want het Duitse automerk gaf aan dat 'het zoals
gepland stopt met het rally project na de Dakar Rally'. De deelname
aan het World Rally-Raid kampioenschap van 2024 is dan ook
afgewezen vanwege het extreem hoge verbruik van de
reserveonderdelen tijdens de Dakar Rally van 2023, een zeer
intensief testprogramma in datzelfde jaar en de zware Dakar Rally
van dit jaar. De productietijd van die onderdelen is lang, soms
oplopend tot twee jaar. "Dit betekent dat de randvoorwaarden
ontbreken waarbinnen Audi een succesvolle deelname aan het World
Rally Raid Championship gedurende een heel seizoen zou kunnen
garanderen", zo liet Audi eerder al weten.
