F1-baas hint op nieuwe kalendervorm, gevolgen voor Zandvoort?
24 Grands Prix in 2024, het is een overvol Formule 1-seizoen. Hier
en daar roepen coureurs al om verandering, omdat zij vinden dat er
te veel races worden verreden. Nu ook Madrid vanaf 2026 aan de
kalender wordt toegevoegd én circuits steeds langere F1-contracten
afsluiten, dreigen er nog meer races bij te komen. Stefano
Domenicali, de CEO van de Formule 1, blikt tijdens een
investeerderszitting vooruit op 2026 en verder. De Italiaan spreekt
vooral over de Europese races én een mogelijke aanpassing. "2026 is
een jaar waarin er veel Grands Prix georganiseerd zullen worden,
voornamelijk in Europa", stelt Domenicali. "Er zijn verschillende
opties die we overwegen. Ik denk dat de toevoeging van Madrid één
belangrijk aspect laat zien. Er is veel aandacht voor de Formule 1
op het Europese continent, terwijl iedereen dacht: 'we moeten weg
uit Europa, want er is geen interesse meer'. Wij hebben het
tegenovergestelde bewezen." Roulatie Het gevolg is wel dat er
stiekem te veel Europese races zijn. Domenicali beaamt dat door op
een grondige verandering te hinten. "Ik denk dat je in 2026 iets
interessants gaat zien. We zijn in gesprek met promotors in Europa
en er volgt binnenkort een aankondiging. Madrid zal een grote
impuls zijn, want het evenement wordt georganiseerd op een plek
waar de fans de kans krijgen om het weekend op een ongelofelijke
manier te beleven. De focus in Spanje ligt nu echter nog op
Barcelona, omdat er een grote toewijding bestaat om daar de komende
jaren een geweldig weekend neer te zetten." Zo lijkt Domenicali
naar een roulatiesysteem te verwijzen. Mogelijk zou Zandvoort daar
een kandidaat voor zijn, want er werd de afgelopen maanden al
weleens gesproken over een dergelijk systeem. De Grand Prix van
Nederland zou dan bijvoorbeeld met de Grand Prix van België
afgewisseld worden. Maar waarom overweegt de Formule 1
veranderingen? "Ik denk dat er altijd veel elementen zijn die we
moeten overwegen als we beslissingen over vernieuwing willen nemen.
Allereerst is zonder twijfel het financiële aspect relevant. Daar
komt bij dat we onze relatie met bepaalde promotors willen
stabiliseren. We geloven dat ze ongelofelijke mogelijkheden bieden
als het om stabiliteit in deze markten gaat." "Dat we de afgelopen
jaren bijzondere overeenkomsten met bepaalde promotors hebben
kunnen sluiten, betekent dat ze een zeer interessant financieel
pakket kunnen bieden. Aan de andere kant kunnen we onze business
ook op andere gebieden ontwikkelen. Dat staat los van de vergoeding
vanuit de promotors. Zo pakken we het aan", sluit Domenicali af.
en daar roepen coureurs al om verandering, omdat zij vinden dat er
te veel races worden verreden. Nu ook Madrid vanaf 2026 aan de
kalender wordt toegevoegd én circuits steeds langere F1-contracten
afsluiten, dreigen er nog meer races bij te komen. Stefano
Domenicali, de CEO van de Formule 1, blikt tijdens een
investeerderszitting vooruit op 2026 en verder. De Italiaan spreekt
vooral over de Europese races én een mogelijke aanpassing. "2026 is
een jaar waarin er veel Grands Prix georganiseerd zullen worden,
voornamelijk in Europa", stelt Domenicali. "Er zijn verschillende
opties die we overwegen. Ik denk dat de toevoeging van Madrid één
belangrijk aspect laat zien. Er is veel aandacht voor de Formule 1
op het Europese continent, terwijl iedereen dacht: 'we moeten weg
uit Europa, want er is geen interesse meer'. Wij hebben het
tegenovergestelde bewezen." Roulatie Het gevolg is wel dat er
stiekem te veel Europese races zijn. Domenicali beaamt dat door op
een grondige verandering te hinten. "Ik denk dat je in 2026 iets
interessants gaat zien. We zijn in gesprek met promotors in Europa
en er volgt binnenkort een aankondiging. Madrid zal een grote
impuls zijn, want het evenement wordt georganiseerd op een plek
waar de fans de kans krijgen om het weekend op een ongelofelijke
manier te beleven. De focus in Spanje ligt nu echter nog op
Barcelona, omdat er een grote toewijding bestaat om daar de komende
jaren een geweldig weekend neer te zetten." Zo lijkt Domenicali
naar een roulatiesysteem te verwijzen. Mogelijk zou Zandvoort daar
een kandidaat voor zijn, want er werd de afgelopen maanden al
weleens gesproken over een dergelijk systeem. De Grand Prix van
Nederland zou dan bijvoorbeeld met de Grand Prix van België
afgewisseld worden. Maar waarom overweegt de Formule 1
veranderingen? "Ik denk dat er altijd veel elementen zijn die we
moeten overwegen als we beslissingen over vernieuwing willen nemen.
Allereerst is zonder twijfel het financiële aspect relevant. Daar
komt bij dat we onze relatie met bepaalde promotors willen
stabiliseren. We geloven dat ze ongelofelijke mogelijkheden bieden
als het om stabiliteit in deze markten gaat." "Dat we de afgelopen
jaren bijzondere overeenkomsten met bepaalde promotors hebben
kunnen sluiten, betekent dat ze een zeer interessant financieel
pakket kunnen bieden. Aan de andere kant kunnen we onze business
ook op andere gebieden ontwikkelen. Dat staat los van de vergoeding
vanuit de promotors. Zo pakken we het aan", sluit Domenicali af.
