Hoe Verstappen dankzij de 'Max-factor' toch nog de pole veroverde in Bahrein
De eerste drie vrije trainingen zorgden nog voor volop vraagtekens
in Bahrein. Waren Mercedes en Ferrari echt dichterbij gekomen?
Zouden de McLarens of Fernando Alonso een gooi naar de pole kunnen
doen? Al snel liet Max Verstappen zien dat hij nog altijd de man is
waarop geen maat staat. Met ruim twee tienden ging hij met de pole
aan de haal. Is de concurrentie dichterbij gekomen? Wie de
optimisten wil geloven zou daar 'ja' op zeggen, ware het niet dat
Verstappen toch betrekkelijk eenvoudig de 33ste pole in zijn
loopbaan veroverde. Het gat richting de eerste niet Red Bull was
een tiende kleiner dan in 2023. Charles Leclerc was wederom de
eerste belager van een Red Bull, maar daarachter zien we wel wat
verschillen. Vorig jaar gaf de eerste Mercedes nog ruim zes tienden
van een seconde toe, nu was het George Russell die knap derde werd
op drie tienden. De top 9 zat binnen een halve seconde van elkaar,
waarbij het gat tussen Leclerc en de teleurstellende Lewis Hamilton
op de negende positie slechts 0.303 seconde bedroeg. Daarmee waren
de onderlinge verschillen bijzonder klein te noemen. Waar maakte
Verstappen in Bahrein het verschil? De Ferrari's werden als
grootste uitdager van Verstappen gezien en de Italianen stelden
niet teleur. Net als in 2023 was het kwalificatiebeest Leclerc die
heel lang stand leek te houden, maar het ook niet gebolwerkt kreeg.
Mede door een dalende baantemperatuur wisten veel coureurs hun tijd
in Q3 ten opzichte van Q2 niet aan te scherpen. Leclercs tijd in
Q2, een 1.29,165 was uiteindelijk sneller dan de poletijd van
Verstappen - een 1.29,179. De 'magische' eerste sector van
Verstappen liet de rest van het veld kansloos. In onderstaand
overzicht hebben we de sectortijden van de top 3 genomen. Leclerc
kwam uiteindelijk over de gehele ronde 0.228 seconde tekort,
Russell 0.306. Laatstgenoemde was in de laatste sector wel een
klapje sneller dan Verstappen en Leclerc. Sectortijden top 3
kwalificatie Bahrein 2024 Waarom waren de verschillen zo klein? Er
zijn een paar redenen waarom de onderlinge verschillen in Bahrein
kleiner zijn dan gebruikelijk. De eerste is de aanname dat de teams
dichter bij elkaar gekomen zijn in het derde jaar dat de Formule 1
rijdt met deze generatie auto's. De wet van remmende voorsprong zou
van toepassing zijn, waarbij het voor topteams steeds lastiger
wordt om veel tijdwinst te behalen. Enerzijds omdat het lastiger
wordt om een snelle auto nog sneller te maken, anderzijds doordat
de minder presterende teams aanzienlijk meer ontwikkelingstijd en
windtunneltijd krijgen om hun bolides te verbeteren. In Bahrein was
er nog een belangrijke factor van toepassing tijdens de
kwalificatie: het weer. De omstandigheden waren aanzienlijk anders
dan tijdens de testdagen, met een baantemperatuur die ruim vijf
graden lager lag. Koud in Bahrein? Ja, met een gevoelstemperatuur
van 13 graden kwamen de jassen en vesten tevoorschijn. De
baantemperatuur van rond de 22 tot 20 graden en een
buitentemperatuur van een kleine 20 graden, zorgden ervoor dat de
banden lastiger in het juiste window kwamen. Red Bull-adviseur
Helmut Marko was dan ook maar wat blij dat ' de Max-factor'
aanwezig was en de Nederlander er toch weer een perfect rondje uit
wist te persen. De Oostenrijker verwacht dat de omstandigheden
tijdens de race Red Bull beter liggen. Sowieso is de Red Bull
normaal gesproken een betere race-auto, maar de omstandigheden zijn
morgen meer in het voordeel van het Oostenrijkse team. De race
start ten opzichte van de kwalificatie een uur vroeger, er staat
minder wind en de baantemperatuur zal wat hoger zijn. Of Verstappen
net als in 2023 zegeviert in Bahrein weten we rond de klok van
17:30 Nederlandse tijd. De start is om 16:00 uur en vanzelfsprekend
volg je alle ontwikkelingen in onze liveblog.
in Bahrein. Waren Mercedes en Ferrari echt dichterbij gekomen?
Zouden de McLarens of Fernando Alonso een gooi naar de pole kunnen
doen? Al snel liet Max Verstappen zien dat hij nog altijd de man is
waarop geen maat staat. Met ruim twee tienden ging hij met de pole
aan de haal. Is de concurrentie dichterbij gekomen? Wie de
optimisten wil geloven zou daar 'ja' op zeggen, ware het niet dat
Verstappen toch betrekkelijk eenvoudig de 33ste pole in zijn
loopbaan veroverde. Het gat richting de eerste niet Red Bull was
een tiende kleiner dan in 2023. Charles Leclerc was wederom de
eerste belager van een Red Bull, maar daarachter zien we wel wat
verschillen. Vorig jaar gaf de eerste Mercedes nog ruim zes tienden
van een seconde toe, nu was het George Russell die knap derde werd
op drie tienden. De top 9 zat binnen een halve seconde van elkaar,
waarbij het gat tussen Leclerc en de teleurstellende Lewis Hamilton
op de negende positie slechts 0.303 seconde bedroeg. Daarmee waren
de onderlinge verschillen bijzonder klein te noemen. Waar maakte
Verstappen in Bahrein het verschil? De Ferrari's werden als
grootste uitdager van Verstappen gezien en de Italianen stelden
niet teleur. Net als in 2023 was het kwalificatiebeest Leclerc die
heel lang stand leek te houden, maar het ook niet gebolwerkt kreeg.
Mede door een dalende baantemperatuur wisten veel coureurs hun tijd
in Q3 ten opzichte van Q2 niet aan te scherpen. Leclercs tijd in
Q2, een 1.29,165 was uiteindelijk sneller dan de poletijd van
Verstappen - een 1.29,179. De 'magische' eerste sector van
Verstappen liet de rest van het veld kansloos. In onderstaand
overzicht hebben we de sectortijden van de top 3 genomen. Leclerc
kwam uiteindelijk over de gehele ronde 0.228 seconde tekort,
Russell 0.306. Laatstgenoemde was in de laatste sector wel een
klapje sneller dan Verstappen en Leclerc. Sectortijden top 3
kwalificatie Bahrein 2024 Waarom waren de verschillen zo klein? Er
zijn een paar redenen waarom de onderlinge verschillen in Bahrein
kleiner zijn dan gebruikelijk. De eerste is de aanname dat de teams
dichter bij elkaar gekomen zijn in het derde jaar dat de Formule 1
rijdt met deze generatie auto's. De wet van remmende voorsprong zou
van toepassing zijn, waarbij het voor topteams steeds lastiger
wordt om veel tijdwinst te behalen. Enerzijds omdat het lastiger
wordt om een snelle auto nog sneller te maken, anderzijds doordat
de minder presterende teams aanzienlijk meer ontwikkelingstijd en
windtunneltijd krijgen om hun bolides te verbeteren. In Bahrein was
er nog een belangrijke factor van toepassing tijdens de
kwalificatie: het weer. De omstandigheden waren aanzienlijk anders
dan tijdens de testdagen, met een baantemperatuur die ruim vijf
graden lager lag. Koud in Bahrein? Ja, met een gevoelstemperatuur
van 13 graden kwamen de jassen en vesten tevoorschijn. De
baantemperatuur van rond de 22 tot 20 graden en een
buitentemperatuur van een kleine 20 graden, zorgden ervoor dat de
banden lastiger in het juiste window kwamen. Red Bull-adviseur
Helmut Marko was dan ook maar wat blij dat ' de Max-factor'
aanwezig was en de Nederlander er toch weer een perfect rondje uit
wist te persen. De Oostenrijker verwacht dat de omstandigheden
tijdens de race Red Bull beter liggen. Sowieso is de Red Bull
normaal gesproken een betere race-auto, maar de omstandigheden zijn
morgen meer in het voordeel van het Oostenrijkse team. De race
start ten opzichte van de kwalificatie een uur vroeger, er staat
minder wind en de baantemperatuur zal wat hoger zijn. Of Verstappen
net als in 2023 zegeviert in Bahrein weten we rond de klok van
17:30 Nederlandse tijd. De start is om 16:00 uur en vanzelfsprekend
volg je alle ontwikkelingen in onze liveblog.
