Red Bull ver onderaan op opvallende ranglijst na GP Bahrein
Leggen we namelijk de snelste tijden per team van de kwalificatie
van vorig jaar en de snelste tijden van dit jaar naast elkaar, dan
kunnen we zien hoeveel tijd een F1-team heeft gewonnen in 12
maanden tijd. Met stip is het McLaren dat stijgt. Zij begonnen
vorig jaar slecht en maakte tijdens het seizoen al een prachtige
sprong. Dat blijkt uit de tijden, want in Bahrein waren ze 1,7
seconde sneller dan vorig jaar. De andere teams uit de achterhoede
hebben ook een mooie inhaalslag gemaakt. Racing Bulls, Williams en
Haas hebben aan de weg getimmerd, terwijl de twee achterhoedeteams
die een totaal nieuwe auto bouwden teleurstellen. Kick Sauber
maakte vergeleken met de andere achterhoedeteams slechts een kleine
0,7 seconde progressie, maar Alpine slaat de plank helemaal mis. De
A524 is slechts een tiende van een seconde sneller dan de A523
vorig jaar was tijdens de eerste race. Stijf onderaan staan ze
daarom op het onderste lijstje. De wet van de remmende voorsprong
Dat het een spelletje is van marginal gaines , wordt duidelijk als
je naar de topteams kijkt. Zij hebben minder progressie geboekt,
maar hun auto's waren ruim sneller dan vorig jaar. Hieruit wordt
duidelijk dat de verschillen langzaam kleiner worden. Met Red Bull
als snelste team, maar wel het minst snel ontwikkelende topteam,
blijkt dat de F1-regels toch wel werken. Ook betekent het dat de
geschiedenis zich herhaalt: hoe langer F1-regels van kracht zijn,
hoe dichter de teams naar elkaar toe kruipen. Toch is Red Bull net
als vorig jaar de polesitter en heeft het in twaalf maanden tijd
een halve seconde gewonnen. Aston Martin, Ferrari en Mercedes
schommelen allemaal rond de 0,8 seconde winst in een jaar tijd. Het
is goed om te vermelden dat Ferrari in Q2 sneller was dan
Verstappen in Q3, waardoor de uitslag van de kwalificatie een licht
vertekenend beeld geeft.
van vorig jaar en de snelste tijden van dit jaar naast elkaar, dan
kunnen we zien hoeveel tijd een F1-team heeft gewonnen in 12
maanden tijd. Met stip is het McLaren dat stijgt. Zij begonnen
vorig jaar slecht en maakte tijdens het seizoen al een prachtige
sprong. Dat blijkt uit de tijden, want in Bahrein waren ze 1,7
seconde sneller dan vorig jaar. De andere teams uit de achterhoede
hebben ook een mooie inhaalslag gemaakt. Racing Bulls, Williams en
Haas hebben aan de weg getimmerd, terwijl de twee achterhoedeteams
die een totaal nieuwe auto bouwden teleurstellen. Kick Sauber
maakte vergeleken met de andere achterhoedeteams slechts een kleine
0,7 seconde progressie, maar Alpine slaat de plank helemaal mis. De
A524 is slechts een tiende van een seconde sneller dan de A523
vorig jaar was tijdens de eerste race. Stijf onderaan staan ze
daarom op het onderste lijstje. De wet van de remmende voorsprong
Dat het een spelletje is van marginal gaines , wordt duidelijk als
je naar de topteams kijkt. Zij hebben minder progressie geboekt,
maar hun auto's waren ruim sneller dan vorig jaar. Hieruit wordt
duidelijk dat de verschillen langzaam kleiner worden. Met Red Bull
als snelste team, maar wel het minst snel ontwikkelende topteam,
blijkt dat de F1-regels toch wel werken. Ook betekent het dat de
geschiedenis zich herhaalt: hoe langer F1-regels van kracht zijn,
hoe dichter de teams naar elkaar toe kruipen. Toch is Red Bull net
als vorig jaar de polesitter en heeft het in twaalf maanden tijd
een halve seconde gewonnen. Aston Martin, Ferrari en Mercedes
schommelen allemaal rond de 0,8 seconde winst in een jaar tijd. Het
is goed om te vermelden dat Ferrari in Q2 sneller was dan
Verstappen in Q3, waardoor de uitslag van de kwalificatie een licht
vertekenend beeld geeft.
