Waarom Ferrari niet kansloos is in de strijd met Verstappen in Bahrein

Alhoewel Leclerc wat bitter was na de kwalificatie in Bahrein,
kregen we na de vrijdag een beter beeld van de Ferrari SF-24 en
haar persoonlijkheid dan na de testdagen en trainingen het geval
was. Tijdens de vrije trainingen was het niet helemaal duidelijk of
de SF-24 echt andere karakteristieken had dan haar voorganger. Dat
leek zo te zijn na de testdagen, gedurende welke de racepace beter
was. Maar had Ferrari daar kwalificatiesnelheid voor in moeten
leveren? Na de kwalificatie kunnen we die suggestie ontkrachten,
want we kregen eindelijk een echt beeld van de performance van de
Ferrari. Het grootste deel van de achterstand op Max Verstappen
kwam voort uit de eerste sector, waar de RB20 efficiënter was dan
de SF-24. Als we Leclerc en Verstappen direct met elkaar
vergelijken, dan zien we dat de Ferrari-bolide beter was qua
acceleratie uit de bochten. In de middelste sector, die wordt
gekenmerkt door snelle veranderingen van richting, deden de twee
bolides nauwelijks voor elkaar onder, al leek de Ferrari aan het
einde van de rechte stukken minder efficiënt te zijn dan de RB20.
Dat Red Bull efficiënter is, komt vooral door het extreme design
van de sidepods, die ervoor zorgen dat de auto minder last heeft
van drag. Efficiënte Ferrari SF-24 Dat Ferrari op haar beurt sterk
is in de snelle veranderingen van richting, is te herleiden naar de
nieuwe voorwielophanging van dit jaar. Alhoewel deze dezelfde
lay-out heeft als vorig jaar, wordt de downforce anders verdeeld.
Dat heeft Ferrari tijdens de testdagen kunnen finetunen en daardoor
kunnen Leclerc en Sainz preciezer de bochten insturen, met meer
stabiliteit. Bij het uitkomen van de bochten profiteert de SF-24
juist van de nieuwe achterwielophanging, die ten opzichte van vorig
jaar eveneens is geherdefinieerd. De prestaties van Ferrari komen
voort uit een goede wisselwerking tussen de dynamische en de
aerodynamische balans, maar het gat van twee tienden naar
Verstappen kan slechts gedeeltelijk worden toegeschreven aan het
gebruik van een set softs in Q3 die al in Q1 was ingezet. Aan de
andere kant is het goed om te benadrukken dat het werkelijke gat
naar Red Bull kleiner is dan de stopwatch aan het einde van Q3
aangaf. De racepace van Ferrari tijdens de vrije trainingen toont
bovendien aan dat we Ferrari nog niet weg mogen strepen voor de
zege in Bahrein. Op zijn minst moeten zij het gat ten opzichte van
de grote rivaal Red Bull kunnen verkleinen ten opzichte van vorig
jaar.

Top Headlines

Oudere Top Headlines