Hoe Verstappen de concurrentie vermorzelde in Bahrein

De eerste zege van 2024 is binnen voor Max Verstappen. De regerend
wereldkampioen domineerde in Bahrein en was na een paar rondjes al
uit beeld verdwenen. Er was na de kwalificatie hoop dat Ferrari,
Mercedes en McLaren dichter bij Red Bull waren gekomen, maar die
hoop werd vakkundig de grond in geboord door Verstappen. Dit is hoe
de 26-jarige Nederlander het verschil maakte in Bahrein.
Bandenmanagement In 2023 was al duidelijk zichtbaar dat de RB19 van
Verstappen en Sergio Perez de banden lief behandelde. Tijdens de
Grand Prix van Bahrein voltrok zich hetzelfde scenario met de RB20.
Verstappen baarde in de openingsfase namelijk opzien met een
bizarre stint. Het verval van de softs was miniem te noemen,
waardoor Verstappen gemiddeld acht tienden sneller was dan zijn
naaste belager George Russell. Verstappen was bovendien in staat om
zijn eerste stint tot de zeventiende ronde te verlengen, terwijl
Russell en Perez al in ronde 12 en 13 binnen kwamen. In het geval
van Perez was dat nodig om een undercut van Ferrari te voorkomen.
Bij Russell was het verval qua rondetijden duidelijk veel groter.
De Mercedes vrat de gehele race de banden op en Russell had het
zelfs lastig om Leclerc, die met balansproblemen kampte, achter
zich te houden. De Brit slaagde uiteindelijk niet in die opzet.
Bekijk hieronder de eerste stint van Verstappen en Russell. De
tekst gaat daarna verder. Let op: de tijden waren pas
representatief vanaf de tweede ronde. Eerste stint GP Bahrein
(softs): Verstappen vs. Russell Sainz geeft een signaal af Na de
eerste serie pitstops was Carlos Sainz de belangrijkste concurrent
voor de tweede plaats van Perez. De Spanjaard haalde twee keer
teamgenoot Leclerc in, gaf zo alvast een statement af voor zijn
laatste jaar bij Ferrari en reed identieke rondetijden als Perez.
Toch kwam ook in die stint weer het fantastische bandenmanagement
van Red Bull bovendrijven. Sainz verloor vlak voor zijn tweede
pitstop wat tijd en moest ook lijdzaam toezien hoe Perez naar een
nieuw setje softs wisselde. De Ferrari-coureur moest het met harde
banden doen. Overigens stond er ook tijdens de tweede stint geen
maat op Verstappen. De Nederlander kwam vijf seconden voor Perez
naar buiten in ronde 18 en vergrootte zijn voorsprong naar vijftien
seconden in ronde 31. Bijna een seconde per ronde sneller, dus.
Verstappen dook uiteindelijk in ronde 38 voor de tweede keer naar
binnen, ook voor een nieuw setje softs. Verstappen ging vrolijk
verder in de slotfase van de race. De Nederlander reed 'even' een
1:32.6 op zijn softs en was zo 1,4 seconde sneller dan de rest. Red
Bull verzocht hem daarna vriendelijk de banden te sparen, waardoor
de rondetijden wat opliepen. Zijn marge was echter groot genoeg.
Perez schudde Sainz van zich af en eindigde als tweede. Zijn
achterstand op Verstappen? 22 seconden... De tekst gaat verder
onder de afbeelding. De conclusie Er is na de eerste Grand Prix
maar één conclusie mogelijk: Verstappen is heer en meester. De
Nederlander lijkt één met zijn bolide en cruisete naar de
overwinning. Niemand, zelfs Perez niet, kan het hem op dit moment
moeilijk maken. Natuurlijk is het de eerste race op een speciaal
circuit - in Bahrein is de bandenslijtage vrij hoog door het ruwe
asfalt -, maar er zijn geen signalen dat Red Bull tegen problemen
aan gaat lopen in de komende races. Waarom? Omdat de basis van de
auto zo ongelofelijk sterk is. Verstappen maakte het verschil in
alle sectoren, of het nu om snelle- of langzame stukken ging. En zo
heeft de concurrentie alle zeilen bijgezet om het Red Bull
moeilijker te gaan maken, maar komen ze tot nu toe van een koude
kermis thuis. Perez en de overige topteams moeten van zeer goede
huize gaan komen om Verstappen van zijn troon te stoten. De toon is
gezet door de wereldkampioen.

Top Headlines

Oudere Top Headlines