De verrassende winnaars en duidelijke verliezers na de GP van Bahrein

Eindelijk was het dan zover: de Formule 1 barstte weer los in
Bahrein. Het ging over de sterke wind en Christian Horner, maar
uiteindelijk toch vooral over het racen. Max Verstappen domineerde
als vanouds het Grand Prix-weekend en won de race, voor Sergio
Perez en Carlos Sainz. Geven we al stiekem wat winnaars weg? Je
leest het hieronder! Winnaars Red Bull Je kan er niet omheen dat
Red Bull de grote winnaar van de Grand Prix van Bahrein is
geworden. Na de testdagen leefde de concurrentie tussen hoop en
vrees en het is uiteindelijk niet positief uitgevallen voor de
overige teams. Tijdens de vrije trainingen zag het er nog naar uit
dat Max Verstappen en Sergio Perez een uitdagend weekend tegemoet
gingen, maar vanaf de kwalificatie werd die hoop van de
concurrentie vakkundig de grond in geboord. Verstappen pakte
overtuigend poleposition en verdween meteen aan de horizon in de
race. Het moet gezegd worden dat het gat met de overige topteams
wel kleiner is geworden in de kwalificatie, want Perez was maar
drie tienden langzamer dan Verstappen en kwam toch niet verder dan
de vijfde plaats. De Mexicaan draaide dat tijdens de race overigens
helemaal om. Perez haalde de Ferrari's en George Russell in en reed
stoïcijns naar de tweede plaats. Het verschil richting Verstappen
was groot, maar het statement van Red Bull was duidelijk. Leuk al
dat harde werk van Ferrari, Mercedes en McLaren, wij zijn met een
radicaal nieuw concept nog steeds de beste. Het is aan de rest om
daar verandering in te brengen. Carlos Sainz Achter de Red Bulls
reed Carlos Sainz een dijk van een race. De Spanjaard startte vanaf
de vierde plaats en profiteerde van problemen bij Mercedes en
Charles Leclerc. Dat doet echter niets af aan zijn eigen prestatie.
Sainz kon het tempo van Perez redelijk volgen en eindigde maar een
paar luttele seconden achter de Red Bull-coureur. Ja, Red Bull
heeft nog steeds een fikse voorsprong, maar Sainz is er als de
kippen bij als de succesformatie steken laat vallen. Zijn harde,
faire inhaalacties op Leclerc waren al een voorproefje. Sainz was
ook zeer tevreden over zijn auto. De coureur leek echt het gevoel
te hebben dat hij één was met de SF-24 en zal dat ook nodig hebben
om zichzelf in de kijker van andere teams te rijden. Sainz blijft
in 2025 echt wel in de Formule 1 actief, maar je tekent toch met
een lekkerder gevoel een nieuw contract als je veel zelfvertrouwen
hebt. Het begin was in elk geval goed. Lance Stroll Achter de usual
suspects werkte Lance Stroll stiekem een zeer goed weekend af. De
Canadees had tijdens de kwalificatie last van verkeer en liep zo Q3
mis, maar herstelde dat in de race. Toch was dat niet zo makkelijk,
omdat Stroll na een tikje van Nico Hulkenberg licht spinde bij de
start en zo ver terugviel. De 25-jarige Aston Martin-coureur liet
het er echter niet bij zitten en reed een degelijke inhaalrace. De
tiende plaats was het resultaat, daar kan je mee thuiskomen. Het
eerste puntje is binnen. Haas Na de testdagen leek iedereen het
zeker te weten: Haas is de hekkensluiter in 2024. Nu kraait
iedereen wel anders. Hulkenberg en Kevin Magnussen kwamen door het
eerste deel van de kwalificatie heen, waarna de eerstgenoemde
coureur zelfs Q3 wist te bereiken. De Amerikaanse succesformatie
scoorde, mede door de touché tussen Hulkenberg en Stroll, geen
punten, maar het positieve gevoel zal overheersen. Op een circuit
waar bandenslijtage een hoofdrol vervult, vielen de Haas-bolides
niet ver terug. Magnussen werd twaalfde en liet constante
rondetijden noteren. Heeft de nieuwe teambaas Ayao Komatsu voor een
positieve schokgolf gezorgd? Eén zwaluw maakt nog geen zomer, maar
de voortekenen zijn goed. Verliezers Mercedes Ai, ai, ai, Mercedes
toch... Tijdens de testdagen en de vrije trainingen zag het er goed
uit bij de Zilverpijlen, maar daar koop je niets voor. George
Russell kwalificeerde zich nog als derde in Bahrein, maar zakte in
de race terug door koelingsproblemen. De motor werd teruggeschroefd
en alle kansen waren vervlogen. Meer dan de vijfde plaats zat er
niet in. Bij Lewis Hamilton ging het niet veel beter. De Brit was
de snelste man tijdens de tweede vrije training, koos daarna voor
een andere set-up en was niet meer vooruit te branden. Negende in
de kwalificatie, zevende in de race. Tot overmaat van ramp had
Hamilton óók koelingsproblemen en een, zoals hij het zelf noemde,
'dode' batterij. Mercedes heeft het tij nog niet gekeerd en moet
weer terug naar de tekentafel. Red Bull en Ferrari waren voorlopig
een maatje te groot. En dat is pijnlijk, zeker omdat het team in
het afscheidsjaar van Hamilton nog wil pieken. Charles Leclerc Als
we iemand de stempel pechvogel konden geven, was de naam Charles
Leclerc uit de koker gekomen. De Monegask stond vol bravoure naast
Max Verstappen op de eerste startrij en zou er voor gaan. Het kwam
er uiteindelijk niet van. In de openingsfase had Leclerc zich al
drie keer verremd bij bocht 10 omdat de rembalans van de Ferrari
helemaal naar de knoppen was. Leclerc zakte zo naar de vijfde
plaats. Dat Leclerc genoeg snelheid had, liet hij in de eindfase
zien. Hier en daar werden wat instellingen aangepast en dat stelde
Leclerc in staat om Russell aan te vallen. De Brit maakte een
foutje in, hoe kan het ook anders, bocht 10 en moest toch de vierde
plaats aan Leclerc laten. Schade beperkt, maar er had veel meer
ingezeten. Leclerc dacht zelfs aan de tweede plaats... RB Het was
na de Grand Prix van Bahrein niet zo gezellig bij Visa Cash App RB
(RB). Yuki Tsunoda en Daniel Ricciardo lagen op de dertiende en de
veertiende plaats en waren in de slotfase in gevecht met Magnussen.
Maar net op het moment dat Tsunoda een aanval wilde gaan plaatsen,
greep het team in en vroegen ze de Japanner of hij Ricciardo
voorbij wilde laten. De Australiër beschikte over nieuwe softs en
had een betere kans om Magnussen te passeren, zo dachten de knappe
koppen aan de pitmuur. Tsunoda ging met veel horten en stoten aan
de kant, maar was het duidelijk niet eens met de teamorders. Dat
bleek wel uit zijn gedrag na afloop. Ricciardo slaagde er niet in
om Magnussen te passeren, maar hoefde in de laatste ronde ook zijn
dertiende plaats niet terug te geven. Tsunoda plaatste nog even een
wilde inhaalactie in de cooldown lap, ja, u leest het goed, en
raakte Ricciardo daarna bijna bij . De strijd is nu al losgebarsten
binnen het zusterteam van Red Bull... Alpine Het was een dramatisch
weekend voor Alpine. Het Franse team wist al dat de seizoensstart
pittig zou worden, maar de A524 is voorlopig echt een draak van een
auto. Esteban Ocon en Pierre Gasly kwalificeerden zich als
negentiende en twintigste en konden door problemen van anderen nog
twee plaatsjes pakken in de race. Anders waren ze duidelijk laatste
geworden. Daar houdt de malaise alleen niet op. RacingNews365 kon
onthullen dat technisch directeur Matt Harman en hoofd aerodynamica
Dirk de Beer een paar weken geleden hun ontslag hebben ingediend.
De twee belangrijkste personen die een opmars kunnen
bewerkstelligen, vertrekken in april bij het team. En zo lijkt
Alpine een verloren jaar tegemoet te gaan. Het rommelt in het team
en er is geen uitzicht op verbetering. Pijnlijk...

Top Headlines

Oudere Top Headlines