Coronel lyrisch over 'Mr. Consistency' Verstappen: "Hier gaan mensen nog lang over napraten"
Als er nog vraagtekens waren over de vorm van Max Verstappen en Red
Bull, dan maakte de Nederlander direct bij de eerste race van het
seizoen een einde aan alle onzekerheid. Hij domineerde van start
tot finish de GP van Bahrein en maakte indruk op alles en iedereen.
In de RacingNews365 Formule 1-podcast zijn coureur/Viaplay-analist
Tom Coronel en F1-kenner Ruud Dimmers lyrisch over de prestaties
van de wereldkampioen. "Is het een nieuw seizoen? Het voelde net
alsof je naar de verlenging van 2023 aan het kijken was", lacht
Dimmers. "Een lang verhaal kort, het lijkt op een nieuw seizoen,
maar het is gewoon meer van hetzelfde." Maar Ferrari is toch
dichterbij gekomen? De achterstand op Verstappen was gehalveerd ten
opzichte van 2023. Dimmers: "Bij Ferrari hadden ze nog hoop, want
Carlos Sainz had vorig jaar meer achterstand. Ja, maar Charles
Leclerc lag voor hem en die viel vorig jaar uit." "Er is van alles
veranderd, iedereen heeft een nieuwe auto, Red Bull heeft een ander
concept. Tijdens de vrije trainingen hadden ze het zogenaamd héél
erg moeilijk, maar in de race vergeleek ik Max met een soort
schaakcomputer. Het was niet normaal", vindt Dimmers. "Dit is niet
normaal" Coronel haakt daarop aan. "Mr. Consistency was het. Als je
naar zijn rondetijden kijkt dan denk je echt: 'dit is niet
normaal'. Als autocoureur ben ik dan stikjaloers hoe Max die
rondetijden iedere keer zo vlak naast elkaar zo mooi, zo precies
kon rijden..." Dimmers zag ook dat de rondetijden bijzonder
constant waren. "Eigenlijk zat hij de hele tijd binnen twee
tienden. Max had op een gegeven moment tijdens de eerste stint
zeven van de vijftien ronden die binnen een halve tiende zaten.
Maar ook zijn tweede stint op de harde band: je had op een gegeven
moment acht tijden in de eerste sector die binnen vijftig tot
zestig duizendsten van elkaar zaten. Dan denk ik: hoe dan?" Wat de
meerwaarde is van constante rondetijden? Coronel weet het wel. "Dat
is absoluut een sport van hemzelf. Je hebt een richttijd en voelt
je lekker bij een bepaalde tijd hoe je rijdt met de auto, dus dat
gaat over in hoeverre je de auto op zijn sodemieter geeft. Die
grens wil je niet overschrijden, want als je dat doet, valt hij in
een klif ten opzichte van de banden. Die nemen dan heel erg af (qua
grip red.). Dus je zegt: 'oké, hier voel ik me lekker bij en dit is
het fijne gevoel waarbij ik ook de snelheid heb'. En dan lukt je
dat ook nog." "Hij zat helemaal in zijn eigen modus. Eén grote flow
was het. Dan heb je zo'n goed gevoel met de auto, in combinatie met
de banden en de hele situatie om je heen. Hier gaan mensen nog heel
lang over napraten." Andere bolide Maar hoe is het toch mogelijk
dat Verstappen zo ijzingwekkend constant is? Dimmers: "Je ziet dat
hij heel erg in controle is. Als je onboard meerijdt, de rust en de
stuurbewegingen, rechts zie je de delta ten opzichte van zijn
snelste tijd, het is iedere ronde helemaal hetzelfde, helemaal
rustig." Coronel vult aan: "Dat is ook het spelletje dat je speelt
met de delta. Als je ziet dat je ietsje er overheen zit, dan doe je
hem iets minder pijn. En als je ziet dat je er onder zit, dan geef
je hem iets meer stress. Daar bedoel ik de auto mee, want de auto
geeft je de feedback. Het gevoel met het stuur, de griplevels en ik
noem het altijd het piepen en kraken van de auto. Dat is hoe je met
de auto praat en Max had fun met de auto. Dat is zo belangrijk als
autocoureur." Beluister hieronder de volledige podcast.
Bull, dan maakte de Nederlander direct bij de eerste race van het
seizoen een einde aan alle onzekerheid. Hij domineerde van start
tot finish de GP van Bahrein en maakte indruk op alles en iedereen.
In de RacingNews365 Formule 1-podcast zijn coureur/Viaplay-analist
Tom Coronel en F1-kenner Ruud Dimmers lyrisch over de prestaties
van de wereldkampioen. "Is het een nieuw seizoen? Het voelde net
alsof je naar de verlenging van 2023 aan het kijken was", lacht
Dimmers. "Een lang verhaal kort, het lijkt op een nieuw seizoen,
maar het is gewoon meer van hetzelfde." Maar Ferrari is toch
dichterbij gekomen? De achterstand op Verstappen was gehalveerd ten
opzichte van 2023. Dimmers: "Bij Ferrari hadden ze nog hoop, want
Carlos Sainz had vorig jaar meer achterstand. Ja, maar Charles
Leclerc lag voor hem en die viel vorig jaar uit." "Er is van alles
veranderd, iedereen heeft een nieuwe auto, Red Bull heeft een ander
concept. Tijdens de vrije trainingen hadden ze het zogenaamd héél
erg moeilijk, maar in de race vergeleek ik Max met een soort
schaakcomputer. Het was niet normaal", vindt Dimmers. "Dit is niet
normaal" Coronel haakt daarop aan. "Mr. Consistency was het. Als je
naar zijn rondetijden kijkt dan denk je echt: 'dit is niet
normaal'. Als autocoureur ben ik dan stikjaloers hoe Max die
rondetijden iedere keer zo vlak naast elkaar zo mooi, zo precies
kon rijden..." Dimmers zag ook dat de rondetijden bijzonder
constant waren. "Eigenlijk zat hij de hele tijd binnen twee
tienden. Max had op een gegeven moment tijdens de eerste stint
zeven van de vijftien ronden die binnen een halve tiende zaten.
Maar ook zijn tweede stint op de harde band: je had op een gegeven
moment acht tijden in de eerste sector die binnen vijftig tot
zestig duizendsten van elkaar zaten. Dan denk ik: hoe dan?" Wat de
meerwaarde is van constante rondetijden? Coronel weet het wel. "Dat
is absoluut een sport van hemzelf. Je hebt een richttijd en voelt
je lekker bij een bepaalde tijd hoe je rijdt met de auto, dus dat
gaat over in hoeverre je de auto op zijn sodemieter geeft. Die
grens wil je niet overschrijden, want als je dat doet, valt hij in
een klif ten opzichte van de banden. Die nemen dan heel erg af (qua
grip red.). Dus je zegt: 'oké, hier voel ik me lekker bij en dit is
het fijne gevoel waarbij ik ook de snelheid heb'. En dan lukt je
dat ook nog." "Hij zat helemaal in zijn eigen modus. Eén grote flow
was het. Dan heb je zo'n goed gevoel met de auto, in combinatie met
de banden en de hele situatie om je heen. Hier gaan mensen nog heel
lang over napraten." Andere bolide Maar hoe is het toch mogelijk
dat Verstappen zo ijzingwekkend constant is? Dimmers: "Je ziet dat
hij heel erg in controle is. Als je onboard meerijdt, de rust en de
stuurbewegingen, rechts zie je de delta ten opzichte van zijn
snelste tijd, het is iedere ronde helemaal hetzelfde, helemaal
rustig." Coronel vult aan: "Dat is ook het spelletje dat je speelt
met de delta. Als je ziet dat je ietsje er overheen zit, dan doe je
hem iets minder pijn. En als je ziet dat je er onder zit, dan geef
je hem iets meer stress. Daar bedoel ik de auto mee, want de auto
geeft je de feedback. Het gevoel met het stuur, de griplevels en ik
noem het altijd het piepen en kraken van de auto. Dat is hoe je met
de auto praat en Max had fun met de auto. Dat is zo belangrijk als
autocoureur." Beluister hieronder de volledige podcast.
